رشد فرهنگی کودکان جامعهای آگاه را به دنبال خواهد داشت
به نقل از خبرگزاری کتاب ایران1399/4/18کد خبر 13994675681
زعفر احدزاده، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اردبیل اظهار کرد: کتاب و کتاب خوانی محور اصلی فعالیت های کانون پرورش فکری است و از میان 62 عنوان فعالیت مراکز فرهنگی- هنری کانون، کتابخوانی مهم ترین آنهاست.وی ضمن تأکید بر اینکه مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تخصصی ترین و گسترده ترین کتابخانه های کشور در حوزه کودک و نوجوان هستند، افزود: خوانش متون، شعرخوانی، قصه خوانی، نمایش خلاق، معرفی کتاب و ... از جمله فعالیت های ادبی کانون است و از آنجا که مطالعه در دوران کودکی و نوجوانی یکی از عناصر اصلی و تأثیرگذار در شکل گیری شخصیت آنان به شمار می آید، آشنا کردن این نسل با کتاب و کتابخوانی تأثیر بسزایی در رشد و تکامل این قشر در تمامی ابعاد شخصیتی دارد.رسانه های نوظهور و وضعیت اقتصادی، کتابخوانی را تضعیف کردمدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان ادامه داد: رسانه های نوظهور و فناوری های نوین در فاصله گیری از یار مهربان بی تأثیر نبوده و بر اساس پژوهش های انجام شده نیز رابطه مستقیمی بین وضعیت اقتصادی و کتاب خوانی وجود دارد.احدزاده ضمن اشاره به نقش ترویج و تشریح فواید کتابخوانی در بهبود شرایط موجود اضافه کرد: اگر لذت و شیرینی خواندن کتاب و سفر به دنیای انسان بودن بیش از پیش بازگو شود و دنیای بدون خشونت و سرشار از عشق و عطوفت کتاب درست تبیین شود، در بهبود شرایط مؤثر خواهد بود.وی افزایش تمرکز، توسعه تفکر نقّاد، تقویت توانایی های نوشتاری، تفریح مفید و کم هزینه، آشنایی با تاریخ گذشتگان و اجتماعی تر شدن را از جمله فواید توسعه فردی کتاب و کتابخوانی دانست و افزود: جامعه ای فرهیخته است که شهروندان آن کتاب را در اولویت های خود قرار دهند، زیرا آینده جامعه در گرو کتابخانه ها و سیستم های آموزشی، پرورشی و فرهنگی بوده و آینده فرهنگی جامعه در گرو کنش های امروزی این سیستم ها و نهاد بسیار مؤثر خانواده است که در دراز مدت جامعه محصول فرهنگی آن تلقی می شود.مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان که خود بیش از 10عنوان کتاب و چندین مقاله و مطلب را در کارنامه خود دارد، تصریح کرد: تنها لذت زندگی مهدی آذر یزدی، کتاب خواندن بود و همین امر منتج به ثبت 20 کتاب ارزشمند و پرتیراژ در حوزه کودک و نوجوان تا تا 88 سالگی شد؛ امری که 18 تیر را به روز ملی ادبیات کودک و نوجوان از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی بدل کرد.وی ادامه داد: مهم ترین رسالت و محوری ترین فعالیت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کتاب و کتابخوانی است و مناسبت های ملی و بین المللی فرصت مناسبی برای تأکید بیشتر بر ارتباط کودکان و نوجوانان با کتاب و بهانه ای برای ورود کتاب به زندگی کودکان و نوجوانان است؛ چرا که انس کودکان با کتاب، تضمینی بر استحکام تربیت و فرهیختگی نسل آینده یک جامعه خواهد بود.به اعتقاد احدزاده امروزه الزام وجود کتاب در سبد فرهنگی خانواده ها امری ضروری است، درحالی که رسانه های نوین مدرن، جایگزین کتاب و کتابخوانی شده است. وی در این باره عنوان کرد: مطالعه و کتابخوانی، یک راه کم هزینه و مؤثر در افزایش آگاهی و بالا بردن کیفیت زندگی شهروندان است؛ از سویی، افراد بسیاری کتاب خواندن را تنها به درس و مدرسه و دانشگاه محدود می کنند، در حالی که کتاب خوانی می تواند یک تفریح خوب و لذت بخش باشد.صَرف عادت به کتابخوانی کافی نیستوی ادامه داد: تنها عادت به کتابخوانی لازم و کافی نیست بلکه باید نسبت به تحکیم و تداوم آن تلاش کرد تا هدف و مقصود مطالعه تحقق یابد. برای تداوم عادت خواندن نیز باید سازمان های فرهنگی به یاری و همکاری نظام آموزشی بیایند و در این میان رسانه های همگانی و امکانات و ابرازهای ارتباطی فراگیر نقش مؤثری دارند.مدیر کل کانون استان درباره نقش خانواده ها در ترغیب کودکان و نوجوانان تصریح کرد: والدین همواره به عنوان الگوهای رفتاری نقش بسزایی در تربیت روانی، فکری و روند اجتماعی شدن فرزندان خود دارند و این مهم در تأثیرپذیری فرهنگی و فرهنگ سازی ترویج، توسعه و تعمیق کتابخوانی و مطالعه نیز نقش دارد.وی افزود: والدین به عنوان الگوهای رفتاری همواره نقش بسزایی در تربیت روانی، فکری و روند اجتماعی شدن فرزندان خود دارند و بی شک نخستین و مهم ترین عوامل مؤثر در ترویج فرهنگ کتاب خوانی و مطالعه فرزندان، والدین هستند؛ یعنی اگر پدر و مادر عادت به مطالعه داشته باشند و بخشی از فعالیت های روزانه خود را به خواندن و مطالعه اختصاص دهند، کودک و نوجوانی که زندگی کردن را با آنها به تجربه نشسته، این مهم را خیلی زود می پذیرد، با آن انس و الفت یافته و به کار می گیرد و می آموزد که در زندگی خود مطالعه را جزء امور ضروری بداند.به اذعان وی وقتی پدر و مادر عادت به مطالعه داشته باشند و بخشی از فعالیت های روزانه خود را به این امر اختصاص دهند، کودک و نوجوانی که زندگی کردن را با آن ها به تجربه نشسته، این مهم را خیلی زود می پذیرد و می آموزد که مطالعه را جزء امورات ضروری زندگی خود بداند.کتاب دروازه ورود به دنیای فرهنگی سرشار از لذت استاحدزاده کتاب را دروازه ورود به دنیای فرهنگی سرشار از لذت دانست و گفت: بازگشایی دریچه یادگیری، فرهنگ، اندیشه سازی و خردورزی کودکان و نوجوانان از طریق مطالعه و کتاب خوانی ممکن است و همسالان، معلمان، مراکز فرهنگی- هنری، کتابخانه ها و سیستم های رسمی آموزشی، پرورشی و فرهنگی در کنار والدین نقش بسزایی را در ایجاد علاقه مندی، تشویق و ترغیب کودکان و نوجوانان ایفا می کنند.وی ادامه داد: والدین باید آگاه باشند که در این فرایند تا چه حد نقش آفرین هستند و در این مسیر فراموش نکنند که گام برداشتن در راه رشد فرهنگی و تعالی فرزندان یعنی جامعه ای آگاه، سالم و به دور از آسیب های اجتماعی و فرهنگی فردا.مدیر کل کانون استان گفت: سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد(یونسکو)، باسوادی را توانایی تغییر اعلام کرد و بر این اساس باسواد به کسی اطلاق می شود که بتواند با آموخته های خود، تغییری در زندگی ایجاد کند؛ به این ترتیب، مفهوم يادگيری وسيع تر شده و مفاهیمی چون: يادگيری براي دانستن، يادگيری برای عمل كردن و يادگيری برای زندگی كردن را در بر می گیرد؛ ضمن اینکه اگر تا سال های اخیر هدف آموزش و پرورش دستيابي به مهارت خواندن، نوشتن، حساب كردن و سواد رایانه ای بود، امروزه نيازهای جديدی در قالب كسب مهارت های زيستن، حل مسأله در موقعيت های جديد زندگی، چگونگي رويـارويی با چالش های هزاره سوم و به ویژه در فرايند شهروندسازی مطرح می شود.رویکرد نسل کودک و نوجوان نوید امیدوار کننده ای در عرصه کتاب و نویسندگی داردوی در خصوص تلاش های کتاب محور در استان نیز اظهار کرد: سال گذشته «قلم یاران» و «از اسفریس تا هشت بهشت» حاصل تلاش های اداره کل بود و «بهاری تر از بهار» مشتمل بر آثار برگزیده اعضای کارگاه های ادبی (شعر و داستان) که در مهرواره ها و جشنواره های ملی و استانی برگزیده شده و حال مراحل انتشار خود را می گذران؛ این فعالیت ترغیبی، سرآغازی است برای ورود رسمی نسل خلّاق و علاقه مند به آفرینش در حوزه کتاب.احدزاده گفت: فاطمه حقی، عرفان ابراهیمی، نورژین یوسفیان، ابوالفضل فرجی آیلار و آیتا صفری از اعضای صاحب اثر کانون هستند و محمد سیمزاری، داریوش علومی، حسین یوسفی، لیلا فرید، لیلا نظمی، نیر پیکام، حسین قربانزاده، سولماز صادقزاده، مریم علایی، سپیده داداش زاده، رامین گذرانی، رضا سیدزاده نیری و الناز سرخانلو از کارکنان سابق و فعلی کانون استان که آثار مکتوب ارزشمندی در قالب کتاب داشته اند و پیشگامان مهربانی با یار مهربان در استان محسوب می شوند.مدیرکل کانون پرورش فکری کودک و نوجوان استان اردبیل تصریح کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل، چه در گذشته و چه در حال، هم در سطح کارکنان و هم در سطح اعضا همواره آفرینندگی و شکوفایی را شاهد بوده و رویکرد نسل کودک و نوجوان وجهه مثبتی از مجموع این تلاش ها است که نوید امیدوار کننده ای در عرصه کتاب و نویسندگی دارد.اخبار مربوط به (کانون پرورش فکری) را دنبال کنید:
اجرای برنامههای فرهنگی و اجتماعی ویژه خانواده و بانوان در البرز
برگزیدگان بخش نمایشنامهخوانی رویداد «توکا» معرفی شدند
حضور 3 فیلم کانون در جشنواره بینالمللی کودکان لکنوی هند
واژه شناسی این خبر (کانون پرورش فکری): ▲
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سازمان ناسودبر فرهنگی و هنری است که برای پر کردن کمبود آثار و محصولات فرهنگی برای کودکان و نوجوانان، در دیماه 1344 به ریاست فرح پهلوی و مدیریت لیلی امیرارجمند فعالیت خود را آغاز کرد.
(واژه کانون پرورش فکری از دانشنامه آزاد ویکیپدیا)
- در شروع معاملات امروز (سهشنبه 4 اردیبهشت 1403) شاخص کل به 2,309,429.01 واحد سقوط کرد
- 5 تکانه در 1403/02/03 در 5 استان
- شاخص USDINR امروز 0.01 درصد افزایش را تجربه کرد - دوشنبه 3 اردیبهشت 1403
- تغییرات نرخ تبادلات دلار آمریکا با ارزهای مطرح قاره اروپا - 1403/02/03
- ارزش جهانی دلار با ارزش 106.118 واحد شروع به کار کرد و روند نزولی را در پیش گرفت (دوشنبه 3 اردیبهشت 1403)