نویسنده کودک به مخاطب خودش نزدیک تر شود
به نقل از خبرگزاری ایسنا1399/4/19کد خبر 13994710953
ایسنا/گیلان شاعر برجسته کودک و نوجوان، با تاکید بر لزوم افزایش سهم کودک در ادبیات، تصریح کرد: نکتهای که در روز ملی ادبیات کودک و نوجوان باید مورد توجه قرار گیرد این است که با وجود تمام دغدغههای صنفی نویسندگان در چنین روزهایی نویسنده کودک باید تلاش کند به مخاطب خودش نزدیکتر شود.
حامد محقق در نشست مجازی محفل ادبی دکتر معین اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان که با محور «بررسی تاریخچه شکل گیری ادبیات کودک و نوجوان در ایران» برگزار شد، با اشاره به ویژگی های شعر کودک و نوجوان و پژوهش خود در زمینه علاقمندی نوجوانان به قالبهای شعری مختلف، اظهار کرد: در این پژوهش موضوع شناخت نوجوانان را از شعر نیمایی از بُعد نظری و فهم مخاطب مورد بررسی قرار دادم.
وی افزود: این پژوهش مشخص کرد که به احتمال زیاد یکی از دلایل مهم نیما برای روی آوردن از قالب شعر سنتی به شعر نیمایی، نزدیکی حرفش به مخاطبان بوده و درصد قابل توجهی از نوجوانان شعر نیمایی را میشناسند و میفهمند.
این شاعر برجسته کودک و نوجوان کشور، با اشاره به روز ادبیات کودک و نوجوان، خاطرنشان کرد: اغلب ما زمانی که چیزی را از دست میدهیم شروع به یادمانسازی میکنیم و امیدوارم ادبیات کودک از این جنس نباشد. جی.کی رولینگ، نویسنده کتاب های «هری پاتر» در جایی گفته بود که ادبیات کودک در انگلیس به واقع مخاطبی ندارد و همین تعداد محدودی که نویسنده کودک هستند، خودشان مینویسند، خودشان میخوانند و خودشان نقد میکنند.
محقق، با بیان اینکه ارتباط میان مخاطب و نویسنده کودک و نوجوان در ایران دوسویه و نزدیک است، گفت: این ارتباط حتی میتواند بهتر نیز باشد لذا هدف از نامگذاری چنین روزهایی هم برای نزدیکتر شدن هر چیزی به صاحب آن است.
وی با تاکید بر لزوم افزایش سهم کودک در ادبیات، تصریح کرد: نکتهای که در روز ملی ادبیات کودک و نوجوان باید مورد توجه قرار گیرد این است که با وجود تمام دغدغههای صنفی نویسندگان در چنین روزهایی نویسنده کودک باید تلاش کند به مخاطب خودش نزدیکتر شود.
شاعر مجموعه شعر نوجوان «از خودم سوال میکنم» در ادامه، ادبیات کودک را زمینه ساز دیگر حوزه های ادبی دانست و گفت: ادبیات کودک و نوجوان ایران در دنیا به خوبی شناخته شده و بسیاری از جوایز بین المللی را نیز کسب کرده است.
حمیرا خدابنده، از پیشکسوتان شعر کودک و نوجوان نیز، به بیان تاریخچه شعر کودک و نوجوان در گیلان پرداخت و یادآور شد: استان گیلان از دیرباز در شعر کودک و نوجوان پیشتاز بوده و شاعران گیلانی در شعر کودک و نوجوان آغازگر این مسیر بوده اند.
وی فعالیت در حوزه ادبیات کودک را بستر و پایه تشکیل دهنده همه حوزه های ادبیات دانست و اضافه کرد: می بایست ادبیات کودک و نوجوان را مهمترین رکن ادبیات تلقی کرد.
انتهای پیام
اخبار مربوط به (ادبیات کودک) را دنبال کنید:
جایزه ملی کتاب کودک و نوجوان در یک قدمی اجرا
واژه شناسی این خبر (ادبیات کودک): ▲
ادبیات کودک و نوجوان گونهای از ادبیات است که جداسازی آن از بخشهای دیگر ادبیات با سن مخاطبان آن انجام میشود. این گونهٔ ادبی هنگامی پدید آمد که بزرگسالان متوجه شدند کودکان و نوجوانان به سبب گنجایشهای شناختی و ویژگیهای رشدی خود آمادگی پذیرش متنهای بزرگسال را ندارند و به متنهایی نیاز دارند که پاسخگوی دورهٔ رشد و نیازهای آنها باشد.
(واژه ادبیات کودک از دانشنامه آزاد ویکیپدیا)
اخبار مربوط به (شعر کودک) را دنبال کنید:
فراخوان جشنواره «شعر توحیدی» منتشر شد
واژه شناسی این خبر (شعر کودک): ▲
شعر کودک شعری است که برای کودکان سروده شده یا مناسب کودکان است. این نوع شعر ممکن است شامل شعر عامیانه (به عنوان مثال دویدم و دویدم یا لیلی لیلی حوضک)، شعری که عمدتاً برای نوجوانان سروده شدهاست (به عنوان مثال آثار شل سیلوراستاین) شعری که در اصل برای بزرگسالان سروده شده، اما مناسب نوجوانان است (مانند آثار اوگدن نش) یا شعرهای برگرفته از آثار منثور (لوئیس کارول، رودیارد کیپلینگ) باشد.
(واژه شعر کودک از دانشنامه آزاد ویکیپدیا)
- نگاهی به زمین لرزه ها در 4 استان در پنجشنبه 9 فروردین 1403
- نرخ تبادل دلار آمریکا و روپیه هند امروز 0.07 درصد افزایش را تجربه کرد - پنجشنبه 9 فروردین 1403
- تغییرات نرخ تبادلات دلار آمریکا با ارزهای مطرح قاره اروپا - 1403/01/09
- خط روند تغییرات ارزش جهانی دلار آمریکا به سمت سطح مقاومت بالا متمایل شد – پنجشنبه 9 فروردین 1403
- قیمت طلای 18 عیار امروز پنجشنبه 9 فروردین 1403، 0.254 درصد افزایش داشت