به گزارش خبرگزاری برنا؛ راضیه ایزدی گفت: اضطراب می تواند روی سیستم ایمنی بدن تاثیر منفی داشته باشد و بدن را در برابر بیماری ها ضعیف کند گاهی نیز اضطراب باعث رفتارهای ناکارآمد می شود.


وی بیان کرد: برای نمونه ممکن است اضطراب باعث شود افراد به طور مکرر اخبار اشتباه یا ناخوشایند را برای هم ارسال کنند و پیام های درست و دستورالعمل های علمی را نادیده بگیرند.


ایزدی ادامه داد: جستجوی مداوم خبر در رسانه ها و شبکه های اجتماعی نامعتبر و بزرگ نمایی خطرات از جمله کارهایی است که فرد مبتلا به اضطراب انجام می دهد و چرخه اضطراب خودش و دیگران را بیشتر می کند.


ایزدی یادآور شد: اشخاصی که از قبل دچار اختلال اضطراب منتشر، اختلال اضطراب بیماری و اختلال وسواسی جبری بوده اند در این شرایط در ارتباط با بیماری اضطراب بیشتری را تجربه می کنند.


وی ادامه داد: شهروندان علاوه بر شست و شوی مکرر دست به عنوان یکی از راه های مهم پیشگیری باید به دنبال اطلاعات دقیق باشند و این اطلاعات را از منابع معتبر مانند سازمان جهانی بهداشت، وزارت بهداشت و سایت های دانشگاه علوم پزشکی دریافت و همچنین می توانند سوال های خود را از سامانه سلامت با شماره 190 پرسند.


ایزدی تاکید کرد: نیاز نیست افراد روزی بیش از یک یا دو بار اخبار را چک کنند و همچنین باید قبل از باز نشر اخبار و اطلاعات از درستی آن مطمئن شوند زیرا انتشار اخبار نادرست اضطراب اطرافیان را بی دلیل زیاد می کند.


وی افزود: این اولین و آخرین بیماری واگیر دار و همه گیر نیست و شاید جالب باشد که از هر 100 نفری که مبتلا به این بیماری می شوند 2 نفر ممکن است که جان شان را از دست بدهند در ضمن بعضی از بیماری ها که چندان جدی گرفته نمی شود مرگ و میر بالایی دارند برای مثال سالانه بیش از یک میلیون نفر در جهان به علت ابتلا به سل جان خود را از دست می دهند.


این روان شناس ادامه داد: اگر افراد برای رعایت ایمنی ساعت های طولانی در منزل هستند باید سعی کنند در خانه فعال و تحرک کافی داشته باشند و در خانه ورزش کنند.


ایزدی ادامه داد: افراد برای قدم زدن و پیاده روی باید به مکان های خلوت یا طبیعت بروند و خود را برای مدت طولانی در خانه حبس نکنند.


وی گفت: افراد باید با دوستان و اطرافیان خود صحبت کنند زیرا صحبت در مورد نگرانی ها به بهتر شدن حال آنها کمک می کند ولی صحبت های خود را به اخبار کرونا محدود نکنند.


ایزدی عنوان کرد: افراد باید سعی کنند بر مواردی که روی آن کنترل دارند تمرکز و از روش هایی مانند مشاهده فیلم که در گذشته برای کاهش اضطراب و استرس آنها موثرتر بوده استفاده کنند.


وی گفت: همچنین افراد اگر احساس دارند که تحت فشار زیادی هستند یا انجام کارهای روزمره برای آنها سخت شده با پزشک، روانپزشک و یا روانشناس مشورت کنند.