آموزش قرآن با زبان هنر و رسانه عجین شود
به نقل از خبرگزاری ایکنا1399/4/23کد خبر 139948307025
(تصویر شماره 1)محمدرضا خوش قلب، قاری برتر کشوری و استان یزد در حاشیه برگزاری مسابقات قرآن دانش آموزی در گفت وگو با ایکنا از یزد اظهار کرد: امسال مرحله استانی مسابقات دانش آموزی با شیوع کرونا همراه شد به همین دلیل برای برگزاری حضوری مسابقات به مشکل برخوردیم و مجبور به برگزاری این مرحله به صورت غیرحضوری شدیم.
وی با اشاره به اقدامات لازم برای جذب هر چه بیشتر دانش آموزان به انجام فعالیت های قرآنی گفت: متاسفانه حضور کمرنگ در مسابقات به نظر می آید که انگیزه های حضور در این گونه مسابقات کمرنگ شده لذا باید مورد آسیب شناسی واقع شود.آموزش ها به روز شود
خوش قلب افزود: آنچه به نظر بنده مهم است که اگر مورد اهتمام جدی قرار گیرد، می تواند باعث رونق به فضای شهر حتی در سطح کشور منجر شود که از آن جمله بحث در حوزه آموزش است.
وی ادامه داد: آموزش قرآن متاسفانه هنوز یک آموزش قدیمی است و نتوانسته کلاسیک و طبقه بندی و سطح بندی شود لذا نیاز داریم تا در همه سطح ها اعم از روخوانی و روان خوانی، حفظ، ترتیل، قرائت و... طبقه بندی لازم انجام شود و دانش آموز شناسایی و در این کلاس ها مرحله به مرحله صعود کند که ما متاسفانه آموزش به این شکل را نداریم و آموزش ما در سطح مدارس به این شکل نیست و به شکل تخصصی فعالیت نمی کنند و به صورت عمومی انجام می شود.
این استاد قرآن ادامه داد: در صورت تخصصی شدن آموزش باید افرادی که استعدادهای تخصصی دارند و با آنها کار شود و پرورش پیدا کنند و در بیرون مدرسه نیز در کلاس هایی که محتوای مدون خوبی داشته باشد و سطح بندی شده باشند شرکت کند اما این گونه فعالیت ها در بحث آموزش وجود ندارد.لزوم جذابیت در آموزش قرآن
خوش قلب جذابیت در آموزش قرآن را از دیگر مباحث مهم دانست و گفت: متاسفانه در این بحث عقب هستیم و آموزش به این شکل متناسب با روز نیست و در سطح جامعه می بینیم که در اکثر رشته های غیرهنری برای آموزش از معیارهای هنری و رسانه ای استفاده شده و رسانه و هنر به خدمت آموزش آمده است و حتی بازی در رده های مختلف انجام می شود و این موضوع باعث شده ایجاد جذابیت کند.
وی ادامه داد: متاسفانه در آموزش قرآن هنوز این بخش ضعیف است و نتوانستیم آموزش را با آیتم های هنری، تفریحی و جذاب رسانه عجین کنیم.
این قاری برجسته استان حوزه تبلیغ و ترویج را دیگر بحث مورد نظر دانست و گفت: در این زمینه نیز نقص هایی داریم که متصدیان امور قرآنی استان و حتی کشور آن گونه که شایسته و بایسته است، زمینه دیده شدن افرادی که در حوزه قرآن فعالیت می کنند را فراهم نکرده اند.بهره مندی از فضای تبلیغاتی
وی ادامه داد: این اقدام بویژه در بحث دانش آموزی مهم است زیرا که دانش آموز وقتی برای آموزش قرآن و تلاوت آن اقدام می کند باید مورد تشویق قرار گیرد و فضایی مهیا شود که در آن فضا مورد توجه قرار گیرد لذا باید از فضای تبلیغاتی استفاده شود.
خوش قلب افزود: هیچ کدام از ارگان های دولتی حاضر نیستند برای تبریک دانش آموزی که رتبه اول کشور را کسب کرده بنر بزنند این در حالی است که می بینیم در سایر رشته ها این اقدام در حال انجام است، البته شاید برای این حوزه ها کافی نباشد اما در این زمینه به برترین های قرآنی کمتر توجه شده است.
وی ادامه داد: ما توقع داریم کسب موفقیت دانش آموزان در رسانه و سطح شهر تبلیغ و در این زمینه کلیپ هایی تهیه شود و صدا و سیمای یزد نیز وارد شود، حتی گزارش های خبری از این افراد تهیه شده و نظایر این اقدامات که دانش آموز دیده شود لذا شخصیت او شکل می گیرد و علاوه بر اینکه خود برای ادامه فعالیت جذب می شود و بیشتر فعالیت خواهد کرد، در جامعه به عنوان الگوی قرآنی مطرح شده و دیگران هم به این واسطه حرکت می کنند و در واقع یک راه ساز خواهد بود.
این استاد قرآن بیان کرد: تشویق نیز متاسفانه کمرنگ است و باید از سطح بالاتری برخوردار باشد و به نظرم آموزش و پرورش که متصدی برگزاری این مسابقات است و با کمبود بودجه نیز مواجه است، اعتباری برای این اقدام تامین شده تا بتوانند دانش آموزان را مورد تشویق قرار دهند.
وی ادامه داد: به عنوان مثال دانش آموزی که حافظ کل قرآن و یا قاری برتر در سطح کشور مطرح می شود فقط جایزه ای در حد یک لوح دریافت می کند لذا در این زمینه می توان از بخش خصوصی کمک گرفت و جوایز را در حد کلان ارتقا داد.ضرورت ارتقای جوایز
احمدی نسب، مدیر دارالقران حبیب ناحیه یک یزد نیز به ایکنا گفت: خوشبختانه مسابقات قرآن در مرحله ناحیه یک به خوبی مورد استقبال قرار می گیرد که امسال به دلیل شیوع کرونا مسابقات مرحله استانی به صورت مجازی و آنلاین برگزار شد.
وی با اشاره به اینکه این دارالقرآن با شیوع کرونا فعالیت ها را به سمت فضای مجازی سوق داد بیان کرد: دارالقرآن های ناحیه یک یزد فعالیت های شاخصی را در فضای مجازی به مناسبت ماه رمضان انجام دادند که دارالقرآن فاطمه جمالی طرح تلاوت در سطح کشور را اجرا کرد و دارالقرآن شهدای کوچه بیوک نیز مسابقات مائده آسمانی و پیامکی را برگزار کردند لذا با توجه به فعالیت های قرآنی گسترده که انجام شد این دارلقرآن تصمیم گرفت در بخش نهج البلاغه وارد شود.
احمدی نسب افزود: بدین ترتیب کانالی در فضای مجازی تشکیل و دانش آموزان در سطح استان عضو شده و اقداماتی در زمینه حکمت نویسی و حکمت خوانی انجام شد و خوشبختانه مورد استقبال قرار گرفت .
سیدروح الله میرجلیلی، مسئول دارالقرآن شهدای کوچه بیوک نیز به ایکنه گفت: دارلقرآن شهدای کوچه بیوک تحت مدیریت ناحیه یک یزد و محل کلاس های ناحیه یک و در سطح استان با همه نهادهایی که بخواهند از فضای قرآنی استفاده کنند، این فضا در اختیار آنها گذاشته می شود.
وی ادامه داد: اجرای مسابقات قرآنی آموزش و پرورش و حتی برنامه های موسسات قرآنی غیر از آموزش و پرورش که با ما قرار داد داشته باشند همکاری لازم به عمل می آید.
وی ادامه داد: همزمان با شیوع ویروس کرونا برنامه ها به صورت غیرحضوری ادامه یافت و در این راستا مسابقه پیامکی مائده آسمانی با شرکت 6 هزار نفر را اجرایی کردیم و همچنین مسابقه نغمه ملکوت شامل دعاخوانی ویژه دانش آموزان پسر متوسطه اول و دوم انجام شد که با ارسال فایل و قرار دادن در کانال و سپس داوری جوایزی به برترین ها اهدا شد.
میرجلیلی برنامه پویش نذر کریمانه را از دیگر برنامه ها اعلام کرد و گفت: با شروع فصل تابستان فعالیت های قرآنی را به صورت غیرحضوری ادامه دادیم و به صورت حضوری نیز با تعداد محدودی و رعایت پروتکل های بهداشتی در حال برگزاری است.فرصت کرونا برای آموزش مجازی
این استاد قرآن کریم با اشاره به هدایت برنامه ها به سمت فضای مجازی گفت: در این زمینه اقدامات خوبی از طرف موسسات و داارلقرآن های استان صورت گرفته و حتی به صورت تلفنی فعالیت ها و طرح های قرآنی از سوی این اساتید و مسئولان قرآنی انجامخ می شود اما برخی خانواده ها و حتی برخی مدارس به لحاظ زیرساخت آمادگی کافی را ندارند.
میرجلیلی افزود: در کنار همه تهدیدهایی که ویروس کرونا داشت فرصتی هم مهیا شد برای اینکه باور کنیم باید به سمت فضای مجازی برویم و هم بحث محتواسازی و هم آموزش ها به نجوی انجام شود که همه جامعه بتوانند از این فضا استفاده کنند .
وی در زمینه تولید محتوا نیز بیان کرد: این دارالقرآن در این زمینه اکنون که کلاس های حضوری با تعداد بیشتر فراهم نیست در قالب صورت آموزش ها را ارائه می دهد بدین نحو که متن یا صوت آموزش به صورت جلسه به جلسه برای فراگیر ارسال می شود و اکنون نیز در حال آماده سازی محتوای روخوانی و تجوید قرآن کریم از سوی اساتید محترم هستیم.انتهای پیام
اخبار مربوط به (فضای مجازی) را دنبال کنید:
تصاویری پر بازدید از صحرای فوقالعاده عربستان با رنگی خاص
تصاویری جالب از خونگیری موزیکال در یک آزمایشگاه
22 عطاری متخلف در قم طی سال گذشته پلمپ شدند
واژه شناسی این خبر (فضای مجازی): ▲
فضای مجازی یا فضای سایبر یا فضای انگاری(Cyberspace سایبراسپیس)«یک مفهوم برای توصیف فناوری دیجیتال به هم پیوسته گستردهاست.» این واژه در دههٔ 1980 وارد ادبیات علمی ـ تخیلی شد و شاغلان در زمینهٔ کامپیوتر و علاقهمندان، بهسرعت آن را به کار بردند و در دههٔ 1990 رونق یافت و در بین عامه رواج یافت. در این دوره، استفاده از اینترنت، شبکه و مخابرات دیجیتال به سرعت در حال رشد بود و لفظ «فضای مجازی» میتوانست بسیاری از ایدهها و پدیدههای نوظهور را مستقیم و غیر مستقیم، نمایندگی کند.
لفظ مادرِ فضای سایبر، سایبرنتیک است که از κυβερνήτης یونانی باستان به معنای فرماندار یا راننده مشتق شده، واژهای که نوربرت وینر برای کار پیشگامانهاش در مخابرات الکترونیک و علم کنترل بهکار برد.
(واژه فضای مجازی از دانشنامه آزاد ویکیپدیا)
- در شروع معاملات امروز (سهشنبه 4 اردیبهشت 1403) شاخص کل به 2,309,429.01 واحد سقوط کرد
- 5 تکانه در 1403/02/03 در 5 استان
- شاخص USDINR امروز 0.01 درصد افزایش را تجربه کرد - دوشنبه 3 اردیبهشت 1403
- تغییرات نرخ تبادلات دلار آمریکا با ارزهای مطرح قاره اروپا - 1403/02/03
- ارزش جهانی دلار با ارزش 106.118 واحد شروع به کار کرد و روند نزولی را در پیش گرفت (دوشنبه 3 اردیبهشت 1403)