تجویزهای نادرست برای حجاب پیامدهای ناگواری دارد
به نقل از خبرگزاری ایکنا1399/4/24کد خبر 139948869620
(تصویر شماره 1)به گزارش ایکنا، زهرا داورپناه، عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده حوزه خواهران، 24 تیرماه در نشست «حجاب و چالش های آن» در قم، گفت: یکی از چالش های حجاب این است که مباحث مطرح شده در مورد آن سطحی است و زمین بحث هم مشخص نیست و در تمامی عرصه های سیاسی، اقتصادی، فقهی و حقوقی و ... در گردش است، در حالی که رشد علمی در گرو طبقه بندی است.
وی با بیان اینکه نسبت حجاب با حاکمیت یکی از زمینه های بحث در مورد حجاب است، افزود: بحث دیگری که بیشتر در جامعه مطرح است، نسبت حجاب با جامعه و زنان با مردان است؛ در این موارد از فایده حجاب مانند آرامش جامعه و خانواده، پایداری خانواده و تأمین امنیت زنان و سلامت مردان می گوییم، ولی نقدی که بر این نگاه وارد است آن است که کسی بگوید من چنین فوایدی را نمی خواهم در این صورت اصل قضیه زیر سؤال است.
عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده اضافه کرد: در بحث دیگر حجاب به مثابه یک لباس است که نشان از قومیت و فرهنگ ما و تجربه زیستی ما در حیث اقتصادی و نسبت آن با زیبایی شناسی و عرف و سلیقه ما دارد، که از این حیث کمتر بررسی شده است.پیامدهای تجویز بسیط درباره حجاب
وی اظهار کرد: همچنین نسبت حجاب با خدا زمینه های مختلفی مانند فقهی، تفسیری، حدیثی و ... دارد؛ برخی از زاویه احکام وارد شده و بعد در ساحت سیاسی نسبت به بی تفاوتی حکومت گله می کنند، اینجا پرش رخ داده است، ضمن اینکه شبکه معنایی حجاب مانند آرایش، پروفایل داشتن یا نه و زیبایی ظاهری و ...هم در این بحث ها باید مورد ملاحظه قرار بگیرد.
داورپناه بیان کرد: یکی از اتفاقات بدی که در مورد حجاب رخ داده این است که تجویزاتی بدون ظرافت صورت می گیرد؛ مثلاً در دوره ای بیش از حد بر روی چادر تأکید شده است، در حالی که تنوعی از پوشش ها را در قومیت ها و مناطق مختلف داشته و داریم، ولی چون تجویز بسیطی شده، باعث پیچیدگی این مسئله می شود.دنیا هر روز ظاهرگراتر می شود
داورپناه تصریح کرد: اینکه از سوی برخی با الزام حجاب مخالفت می شود، ناشی از آن است که این افراد متوجه این نیستند که در جامعه ما ارزش های خانوادگی مهم است، و اگر قرار شد الزام آن برداشته شود، فردا باید حد عریانی تعریف شود، دعوای میان دختران و پدران زیاد می شود. البته در حجاب همان طور که تهرانی و قمی نباید فهمیده شود. نباید تجویزهای نادرستی هم ارائه شود.
عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده اظهار کرد: حجاب امر جدا در جهان نیست؛ دنیا هر روز ظاهرگراتر می شود، متفاوت بودن تشویق می شود؛ لذا چنین جامعه ای به سمت عریان تر شدن و تنوع طلبی پیش می رود و ما خیلی هم خود را به زحمت بیندازیم، حجاب استایل به ما می دهد که فاصله زیادی با امر دینی دارد.جمهوری اسلامی حجاب را سیاسی نکرده است
وی با بیان اینکه دعواهای امروز بر سر حجاب سنگین است، تصریح کرد: حجاب مسئله سیاسی است، ولی سیاسی بودن آن انتخاب جمهوری اسلامی نیست؛ امری سیاسی در جهان است و انقلاب باعث ایجاد این گره نشده است؛ به تعبیر رهبری، حجاب را دشمنان ما مسئله کرده اند، از این رو دعوا گاهی اوقات بر سر حکم شرعی نیست، بلکه بر سر تأیید گرفتن و رسمیت یابی است.
وی افزود: چرا همجنسگراها در کشورهای غربی برای ثبت ازدواجشان دعوا می کنند و تظاهرات راه می اندازند؟ با اینکه در این کشورها گشت ارشاد وجود ندارد و کسی مانع آنها نیست؛ زیرا می خواهند تأیید بگیرند و رسمی شود.
داورپناه اظهار کرد: در بافت اسلامی هم خیلی چیزها گناه است، ولی اگر در ملأ عام انجام شود مجازات هم دارد؛ مثلاً اگر کافری در جامعه اسلامی زندگی کند، ولی تظاهر به گناه نکند کسی با او کاری ندارد، ولی اگر در ملأ عام شراب بخورد، مجازات می شود؛ دشنام دادن، حد دارد، ولی در مورد فرد متظاهر به فسق حد ندارد؛ لذا مسئله فقط حجاب نیست و اسلام نمی خواهد به برخی رفتارها رسمیت بدهد.زنان نمادهای فرهنگی هستند
وی با بیان اینکه بانوان در همه کشورها نمادهای فرهنگی هستند، اضافه کرد: «وندری وران» گفته است که خیلی شگفت انگیز است که ما در قرن 21 در اروپای لیبرال درباره لباس زنان بحث کرده و قانون می گذاریم؛ در بلژیک هم این دعوا هست و در اسرائیل در مورد حجاب فرقه حریدی دعوا دارند؛ لذا بحث منحصر به ایران نیست.
داورپناه بیان کرد: تقویت عبودیت و اصول دین که مقدمه پذیرش فروع است، خیلی بیشتر مؤثر است تا اینکه صرفاً به انتهای مسئله که بروز ناهنجاری در عرصه حجاب است، بنگریم؛ متأسفانه هنوز دلواپس مسئله زنان نیستیم؛ الان در کشور ما با کرونا بسیاری از زنان سرپرست خانوار، شغل خود را از دست داده اند و نه فمنیست ها و نه اپوزسیون ها و نه مذهبی ها هیچ کسی دلش نسوخت؛ وضعیت مسکن ایران در میان کشورهای جهان وضعیت بدی دارد و زن سرپرست خانوار بیشترین آسیب را می بیند، ولی کسی توجهی ندارد.
وی اضافه کرد: وقوع یک قتل ناموسی هم در جامعه زیاد است، ولی دل چه کسی برای «آسیه پناهی» سوخت؛ اگر ما دلسوز زنان بودیم هزار و یک مسئله وجود داشت که حجاب یکی از آن هاست؛ حق زنان ما در خیلی موارد دیگر نقض می شود و کسی دل نمی سوزاند. انتهای پیام
اخبار مربوط به (مرکز تحقیقات) را دنبال کنید:
نکته جالب درباره عامل چاقی مردان و زنان که احتمالا نمیدانید
رونمایی از مصحف صوتی به روایت ورش از نافع در الجزایر
ورزش می تواند با آرام کردن مغز سلامت قلب را حفظ کند
واژه شناسی این خبر (مرکز تحقیقات): ▲
بنیاد پژوهشی یا مرکز پژوهشی یا مرکز تحقیقات یا پژوهشگاه یا مؤسسهٔ تحقیقاتی، بنیادی است که برای انجام پژوهش بهوجود آمده و تلاشهای آن وقف این کار است. مؤسسههای پژوهشی ممکن است در پژوهشهای پایه تخصص داشته باشند یا به پژوهش کاربردی بپردازند. هرچند این نام اغلب یادآور یا دلالت بر تحقیق در علوم طبیعی است، بسیاری از مؤسسههای پژوهشی در علوم اجتماعی نیز، بهویژه برای هدفهای پژوهشهای جامعهشناختی و همچنین تاریخی وجود دارد.
(واژه مرکز تحقیقات از دانشنامه آزاد ویکیپدیا)
واژه شناسی این خبر (هیئت علمی): ▲
مربی، از مراتب علمی دانشگاهی برای اعضای هیئت علمی دانشگاهها و سایر مراکز علمی و پژوهشی است و از نظر بینالمللی معادل Instructor است. این عنوان به دارندگان مدارک دانشگاهی پایینتر از دکتری داده میشود.
(واژه هیئت علمی از دانشنامه آزاد ویکیپدیا)