به گزارش فارس، «اندره رودنکو» معاون وزیر خارجه روسیه در مصاحبه با خبرگزاری تاس گفت این کشور تمام تلاش خود را برای پایان دادن به خونریزی در مرز آذربایجان و ارمنستان به کار بسته است.


وی گفت: ما همه تلاش خود را با بهترین کیفیتِ دیپلماسی روسی و عمومی به کار می بندیم تا نه تنها درگیری مرزی اخیر حل شود بلکه روابط بین ارمنستان و آذربایجان به صورت کلی بهبود یابد. در واقع این مشکل بسیار پیچیده است و متاسفانه در روزهای اخیر شاهد وخیم شدن روابط بین دو کشور هستیم.


رودنکو افزود: مایلم اتفاقی را که در روزهای اخیر در حال رخ دادن است، روشن کنم، این ها اتفاقاتی است که درست در مرز ارمنستان و آذربایجان، جایی که از سوی دو کشور و همچنین جامعه بین المللی به رسمیت شناخته می شود، رخ می دهد. خیلی نگران اتفاقی که در حال رخ دادن است، هستیم.


به گزارش خبرگزاری «ترند»، این مقام ارشد روس در ادامه بیانیه وزارت خارجه روسیه را که در آن از دو طرف خواسته شده بود بسرعت آتش بس و مذاکرات برای جلوگیری از این اتفاقات را آغاز کنند، یادآور شد.


وی همچنین ضمن تسلیت به خانواده های قربانیان دو طرف، در خصوص خطرات درگیری ها برای امنیت منطقه گوشزد کرد. رودنکو گفت که منطقه در حالت انفجاری به سر می برد.


او افزود هیچ رابطه دیپلماتیکی بین دو طرف برقرار نیست و وضعیت در خصوص «ناگورنو-قره باغ» حل نشده باقی مانده است. وی بر نقش واسطه ها و روسای گروه مینسک برای حل این بحران تاکید کرد و گفت تماس های فشرده ای بین آن ها و همچنین با حضور طرف آذری و ارمنی در جریان است.


این دیپلمات روس گفت: برنامه هایی برای پیشبرد این روند مشخص شده، با این حال اکنون وظیفه اولیه کل جامعه بین المللی پایان دادن سریع به اتفاقاتی است که در روزهای اخیر رخ داده است. در این خصوص وضعیت متعادل این کشورها (آذربایجان و ارمنستان) که اعضای گروه مینسک هستند، بسیار مهم است.


وزارت خارجه ترکیه هم امروز پنجشنبه به ادامه تنش های مرزی میان آذربایجان و ارمنستان واکنش نشان داد و حملات طرف ارمنستانی و آنچه کارزار این کشور علیه ترکیه برای «لکه دار کردن» این کشور خواند، محکوم کرد.


در ادامه وزارت خارجه ترکیه از مقامات ارمنستان خواست عاقلانه عمل کنند و در سریع ترین زمان ممکن یاد بگیرند بخشی از راه حل به جای خود مشکل در منطقه قفقاز جنوبی باشند.


وزارت دفاع آذربایجان روز یکشنبه طی بیانیه ای از کشته و زخمی شدن شماری از نیروهای خود در حمله ارتش ارمنستان به منطقه مرزی تووز خبر داد و گفت که در پاسخ به این حملات، مواضع نیروهای ارمنی را هدف حمله قرار داده است.


این درگیری ها برای دوشنبه و سه شنبه نیز ادامه داشت و طی آن، چند تن از نیروهای مسلح دو طرف کشته یا زخمی شدند.


به دنبال انتشار خبرهای مبنی بر یک روز آرام (چهارشنبه) در نقاط مرزی جمهوری آذربایجان و ارمنستان، امروز پنجشنبه خبرها حاکی است که درگیری ها بین دو طرف از سر گرفته شده است.


بنا بر گزارش رسانه های مختلف از قبیل خبرگزاری فرانسه، مقام های دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان خبر دادند که امروز پنجشنبه درگیری های مرزی بین دو طرف از سر گرفته شد. از سوی دیگر خبرگزاری آیسور ارمنستان به نقل از نماینده و عضو ارشد وزارت دفاع این کشور گزارش داد که درگیری های نظامی با جمهوری آذربایجان ادامه دارد.


نبرد ناگورنو-قره باغ پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی از سال 1988 آغاز شد. قره باغ، منطقه ای در همسایگی ایران در ناحیه شمالی واقع شده و ریشه اختلاف این دو کشور بر سر مسئله «ارضی» است و به عبارت دیگر جمهوری آذربایجان و ارمنستان هرکدام این منطقه را جزئی از خاک خود می دانند. نبرد در این منطقه تاکنون صدها کشته و مجروح بر جا گذاشته است.