به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، علی ربیعی سخنگوی دولت در پاسخ به خبرنگار تسنیم که پرسید دلیل تعلل در عدم تصویب حق مسکن کارگران چیست؟ گفت؛حق مسکن کارگران به علت اینکه تابعی از حداقل دستمزد است که در اوائل سال مشخص میشود و حق مسکن نیز باید به تصویب دولت برسد و لذا همواره در فرآیند های کمیسیون های دولت بوده و با تاخیر مورد تصویب قرار می گیرد که این امر در دستور کار کمیسیون اقتصادی قرار گرفته است. پیگیریها نشان میدهد در اولین جلسه کمسیون این موضوع با نظر موافق و اجماع اعضا در خصوص میزان پیشنهادی وزارت کارمورد تائید قرارگرفته است.


او گفت: به علت اولویت چند دستور کار فوق العاده در خصوص مسائل مهم کشور ازجمله موضوع مالیات بر خانه های خالی و چند موضوع مهم دیگر ، این امر در دستور کار بعدی کمسیون قرار دارد که قطعا پس از فرایند کمسیون در دولت تصویب و در زمان مناسب عملیاتی و اجرائی خواهد شد.


ربیعی در پاسخ به سوال خبرگزاری ایرنا که پرسید چند هفته پیش آقای رییس جمهوری گفتند اگر شورای نگهبان لایحه تفکیک بازرگانی از صنعت معدن تجارت را تایید کند (لایحه ای که سه سال است دولت بدنبال قانونی شدن آن است) ؛ دولت 2 وزیر برای 2 وزارتخانه مجزا معرفی می کند؟ آیا دولت برای تسریع در این زمینه با مجلس یازدهم وارد مشورت شده است؟ در صورت عدم تایید گزینه نهایی برای وزارت صمت چه کسی و چه زمان معرفی می شود؟ آیا در دولت در خصوص معرفی گزینه اجماع به وجود آمده است یا منتظر لایحه تفکیک هستید؟ گفت: قانون اساسی به رئیس جمهور اختیار می دهد که چنانچه وزارتخانه ای فاقد وزیر باشد برای مدت سه ماه آن وزارتخانه را با سرپرست اداره نماید و مدت سرپرستی آقای مدرس خیابانی روز 99/5/22 به پایان می رسد. چنانچه تا قبل از انقضای مدت مذکور مجلس به تفکیک وزارت بازرگانی از وزارت صنعت و معدن رای دهد اقای رئیس جمهور 2 وزیر به مجلس معرفی خواهد کرد و در غیر اینصورت یک وزیر به مجلس معرفی خواهد شد.


ربیعی مطرح کرد: قبل از تشکیل دولت دوازدهم لایحه ساختار را به مجلس ارائه شد و در لایحه اصلاح ساختار تشکیل وزارت بازرگانی هم بود اما متاسفانه مورد توجه قرار نگرفت.


او بیان کرد: بعدا خود نمایندگان محترم مجلس دهم به جهت ضرورت طرح تشکیل وزارت بازرگانی را تهیه و به تصویب رساندند که تبصره یک آن مورد ایراد شورای نگهبان قرارگرفته و در دستور کار مجلس است.


سخنگوی دولت گفت:رئیس جمهور موضوع معرفی وزیر را به تفکیک دو وزارتخانه منوط نکرده است و این امر هیچ تاخیری در معرفی وزیر پیشنهادی در زمان مشخص ایجاد نخواهد کرد.


قبلی در پاسخ به سوال خبرگزاری مهر که پرسبد23 هزار میلیارد تومان از مجموع 75 هزار میلیارد تومان تسهیلات کرونایی که به یارانه بگیران تخصیص داده شده، چه میزان از باقی مانده این تسهیلات هزینه شده است و چه مقدار از آن صرف کمک به کسب و کارها شده است؟ بازپرداخت وام هایی که به کسب و کارها داده شده از چه تاریخی آغاز می شود و آیا پیش بینی شده که تا پایان امسال چه مقدار از این تسهیلات برمی گردد؟گفت:تاکنون درخواست مبلغ 103055 میلیارد ریال در قالب تسهیلات از سوی بنگاههای ثبت نام شده ارائه شده است . این درخواستها ازسوی525661 بنگاه با تعداد اشتغال 1079023 برای دریافت تسهیلات از منابع پیش بینی شده ارائه که پس از بررسی های لازم جهت استفاده از منابع در نظر گرفته برای حمایت از بنگاه ها و شاغلین بیشتر آسیب دیده از شیوع ویروس کرونا به بانکها معرفی شده اند.


او گفت:شروع بازپرداخت تسهیلات توسط بنگاه ها از ابتدای آبان ماه سال جاری و مدت بازپرداخت 24 ماهه و با سود تسهیلات 12 درصد می باشد. در صورت بازپرداخت تسهیلات به طور کامل از سوی بنگاه های که تسهیلات دریافت نموده اند پیش بینی می شود مبلغ 31250 میلیارد ریال تا پایان سال به سیستم بانکی بازگردد.


در حال تکمیل...