به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ مصطفی معین، رییس شورای عالی نظام پزشکی صبح روز چهارشنبه (22 مردادماه) در نشستی که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.


پزشکان عمومی بیشترین شهیدان را در راه سلامت دادند


معین در ابتدای این نشست گفت: کرونا یک پدیده نوظهوری است که از دید دانشمندان به عنوان یک بحران عمیق نامبرده می شود به گونه ای که حتی آینده جامعه بشری را تحت تاثیر قرار می دهد بنابراین باید در سطح ملی، جهانی و پزشکی برنامه ریزی انجام دهیم.


او افزود: جامعه پزشکی به دلیل اخلاق حرفه ای، اعتمادی که جامعه به آنها داشته در خط مقدم بوده و بیشترین تلفات را داده است به گونه ای که بیش از 16 هزار تلفات و بیش از 10 هزار مبتلا بین آنها وجود داشته که البته ممکن است این آمار چندبرابر باشد چون برخی افراد ناقل هستند یا به شکل خفیف مبتلا شدند.


معین تصریح کرد: پزشکان عمومی، متخصصان بیهوشی و پزشک زنان تاکنون بیشترین تلفات را دادند.


اگر مسئولیت داشتم کنکور را لغو می کردم


رییس شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به برگزاری کنکور سراسری گفت: اگر بنده مسئولیت داشتم طبق اصل سلامت انسان ها، اجازه نمی دادم کنکور برگزار شود.


او افزود: نه تنها کنکور بلکه هیچ تجمعی نباید در کشور انجام شود چون هرگونه تجمع برای سلامتی انسان ها خطرناک است.


آلودگی هوا و آنفولانزا در پاییز فاجعه به بار می آورد/هیچ ادعایی درمورد درمان کرونا پذیرفتنی نیست


معین در پاسخ به سوال خبرنگار برنا درخصوص میزان تخلفات جامعه پزشکی گفت: خوشبختانه جامعه پزشکی کمترین تخلفات را دارد آن هم به دلیل قداست طب و سوگندنامه پزشکی است که پزشکان به آن قسم می خورند.


او افزود: مانند تمام حرفه ها، در جامعه پزشکی هم تخلفاتی وجود دارد که ما با همه آنها برخورد کردیم و از این به بعد هم اگر تخلفی شناسایی شود با آن برخورد جدی صورت می گیرد اما جوسازی هایی که با ناآگاهی یا گرایش های سیاسی انجام می شود، باعث شده مردم نسبت به جامعه پزشکی بی اعتماد شوند که این فقط به مردم و بیماران آسیب می رساند.


رییس شورای عالی نظام پزشکی درمورد ادعاهایی که درخصوص کشف درمان کرونا مطرح می شود، گفت: معمولا در شرایط بحرانی شبه علم هایی رایج می شود که اصلا صحت ندارند.


او افزود: از زمانی که کرونا در کشور شیوع پیدا کرده است عده ای زیادی آگاهانه یا ناآگاهانه در فضای مجازی شبه علم هایی را منتشر کردند که اصلا صحت ندارد و شونده باید درمورد آنها عاقلانه عمل کند.


معین تصریح کرد: بسیاری از این روش های درمان که خرافه هستند با پشتوانه دین به وجود می آیند مانند ادعاهای یک آیت الهی که روش درمان امام کاظم ﷺ، ورغن بنفشه و... را مطرح کرد که اصلا تایید شده نیست و توقع ما این است که مردم سواد سلامت خود را بالا ببرند تا گول هر حرفی را نخورند.


او افزود:رسانه ها هم وظیفه اطلاع رسانی درست دارند که اگر این کار را به درستی انجام دهند قطعا در افزایش سواد سلامت مردم موثر است و باعث می شود هرکسی نتواند هر ادعایی را مطرح کند.


رییس شورای عالی نظام پزشکی یا پیش بینی از شیوه بیماری در فصل پاییز گفت: به دلیل آلودگی هوا و مشکلات قلبی و ریوی که در نتیجه آن به وجود می آید؛ همچنین شیوع آنفولانزا حتما در فصل پاییز باید منتظر مشکلات زیادی باشیم مخصوصا اینکه بعد از ماه های محرم و صفر قرار می گیریم.


او افزود: به اعتقاد بنده عزاداری محرم و صفر باید در منازل و از طریق فضای مجازی انجام شود چون هرگونه تجمع خطر ابتلا به بیماری را افزایش می دهد بنابراین انتظار می رود مراجع عظام تقلید مانند آیت الله سیستانی حکمی صادر کنند تا مردم عزاداری را در منازل انجام دهند تا در فصل پاییز با سیل عظیم بیماری مواجه نشویم.


معین اظهار کرد: کشور باید یک برنامه راهبرد علمی قوی داشته باشد و در کنار آن منابع مالی و تجهیزاتی ارائه دهد چون تا سال ها قرار است با این ویروس زندگی کنیم.


خوشبختانه بیماران تنفسی بیشتر از دیگران در خطر قرار نگرفتند


معین درخصوص آسیب پذیری افرادی که بیماری زمینه ای دارند، گفت: قاعدتا افرادی که بیماری زمینه ای مزمن دارند مانند دیابت، بیماری های تنفسی، آسم و... در برابر کرونا آسیب پذیرترهستند اما خوشبختانه برخلاف پیش بینی ما بیمارانی که آسم و آلرژی دارند بیشترین از بقیه درخطر قرار نگرفتند مگر افرادی که بیماری کنترل نشده دارند و تحت درمان قرار نگرفتند.


او با تاکید بر مشارکت مردم گفت: در همه بحران ها از جمله سیل، زلزله، آتش سوزی، کرونا و... مشارکت عمومی نقش بسیار مهمی دارد است درواقع سه ضلع حکومت، جامعه مدنی و شهروندان باید در ارتباط تنگاتنگ قرار بگیرند تا بحران سریعا تحت کنترل قرار گیرد.


معین بیان کرد: اینکه می گویند در یک کشوری دیگر کرونا وجود ندارد به این معنی نیست که مسئولان آن کشور باعث این اتفاق شدند بلکه مشارکت مردم از جمله رعایت اصول بهداشتی بسیار تاثیر گذار است.


معین ادامه داد: سازمان نظام پزشکی در طول این مدت در سایت خود آموزش هایی را قرار داده است تا سواد بهداشتی مردم افزایش پیدا کنند.


پرستاران به زودی استخدام می شوند


رییس شورای عالی نظام پزشکی درخصوص استخدام پرستاران گفت: پرستاران مظلوم ترین قشر در کادر درمان هستند که انشالله با طی شدن روند استخدامی، گوشه ای از زحمات آنها را جبران کنیم.


معین درمورد کمبود امکانات مالی گفت: بیش از همیشه به امکانات مالی نیاز داریم و درخواست مان این است که همه نهادهای عمومی، غیردولتی، مدنی و... کمک به بحث کرونا را در اولویت قرار دهند باید در اختیار کرونا قرار گیردو این را اولویت قرار دهند چون نیازمند کمک جدی هستیم.


او درخصوص روز پرشک گفت: امسال به دلیل شرایط خاصی که در کشور وجود دارد بسیار باشکوه روز پزشک را برگزار می کنیم تا قدردانی از زحمات آنها در این روزهای پرتنش باشد.


رییس شورای عالی نظام پزشکی درخصوص رزیدنت ها گفت: رزیدنت ها از جمله گروهی هستند که همیشه بیشترین زحمت را می کشند و کمترین حقوق و مزایا را دریافت می کنند اما ما در سازمان نظام پزشکی نهاد اجرایی نیستیم که بتوانیم حقوق آنها را افزایش دهیم و این کار برعهده دولت و وزارت بهداشت و درمان است اما همیشه تاجایی که در توانمان است سعی کردیم از آنها پشتیبانی کنیم.


او افزود: سامانه ای را راه اندازی کردیم که آنها بتوانند مشکلاتشان را با ما درمیان بگذارند همچنین بارها درخواست دادیم که تسهیلات بیشتری به آنها ارائه شود.


پرستاران و پزشکان باید هزینه درمان خود را بپزدازند


معین درخصوص هزینه های پرستاران و پزشکان درصورت ابتلا به کرونا گفت: پرستاران و پزشکانی که مبتلا به کرونا می شوند باید هزینه درمان خود را بپردازند دلیل آن هم این است که دولت بودجه کافی ندارد و به اصطلاح کفگیر آن به ته دیگ خورده است.


او افزود: مطلوب ما این است که هزینه های درمان برای این قشر به حداقل برسد و بیمه ها فعال تر از همیشه عمل کنند تا هزینه بالایی به بیماران تحمیل نشود.


رییس شورای عالی نظام پزشکی تصریح کرد: طبق دستور مقام معظم رهبری کارد درمانی در این راه فوت کنند، شهید محسوب می شوند و انشالله آیین نامه دولت درخصوص این موضوع به خوبی اجرا شود.


نمی توان به واکسن روسیه اعتماد کرد


معین درخصوص تولید واکسن کرونا در روسیه گفت: به شخصه اطمینان زیادی به واکسن کرونا که در روسیه تولید شده است، ندارم و فکر می ‎کنم واکسن تولید شده در دانشگاه آکسفورد قطعیت بیشتری دارد.


او درمورد افزایش بیماری ها گفت: ویروس کرونا باعث شده همه بیماری ها افزایش پیدا کند به گونه ای که آلرژی 50 درصد بیشتر شده است.


رییس شورای عالی نظام پزشکی بیان کرد: در فضای مجازی و نشریات گفته های فراوانی درمورد دست ساز بودن ویروس کرونا مطرح شده است که تاکنون اثبات نشده است اما به نظر من این ویروس به دلیل تغییرات زیست محیطی که طی 200 سال اخیر اتفاق افتاده، به وجود آمده است.


خبرنگار: الهام مرادی