به گزارش برنا از اراک ، دکتر سید محمد جمالیان در جلسه ستاد مدیریت بیماری کرونا در استان مرکزی با اشاره به آمار ابتلا به ویروس کرونا و موارد فوتی ناشی از این ویروس طی 24 ساعت گذشته در استان اظهار کرد: طی 24 ساعت گذشته 168 مورد جدید ابتلا به ویروس در استان شناسایی شده است که از این تعداد 28 نفر بستری شدند و 140 نفر به صورت سرپایی خدمات دریافت کردند و در مجموع شمار مبتلایان به ویروس در استان به 12 هزار و 306 نفر رسید.


وی با اشاره به اینکه طی 24 ساعت گذشته 6 نفر در استان مرکزی به دلیل شدت بیماری کووید 19 جان خود را از دست داده اند، گفت: طبق پیش بینی های صورت گرفته، با کاهش دما تعداد مبتلایان افزایش یافته است و مسلما به دنبال افزایش شمار ابتلا، مرگ و میر نیز افزایش می یابد و در شرایط کنونی هیچ چیزی به اندازه رعایت پروتکل های بهداشتی اهمیت ندارد.


جمالیان تصریح کرد: استان های همجوار استان مرکزی وضعیت بدی دارند، قم در وضعیت بسیاری بحرانی قرار گرفته است، تهران، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد و اصفهان نیز در وضعیت قرمز هستند و همه این موارد تهدیدی برای استان مرکزی به شمار می رود.


وی با تاکید بر اینکه لازم است که تمامی ماموریت های اداری غیرضروری فعلا محدود شود، گفت: باید سفرها و رفت وآمد صنایع محدود شود، درست است که مشکلات اقتصادی وجود دارد، اما بهتر است شرایط را مدنظر داشت و صنایع حداقل از نیروهای بومی استفاده کنند چراکه هنوز بسیاری از افراد برای کار از قم به دلیجان تردد دارند که این امر می تواند تهدید به شمار رود، همچنین باید مراقبت بیشتری نسبت به اماکن شلوغ مانند خوابگاه ها، زندان ها، پادگان ها و ... داشت.


رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک با اشاره به اینکه سرعت انتقال ویروس به شدت بالاست، درخصوص مدارس هشدار داد و گفت: لازم است که مدیر آموزش و پرورش خمین نسبت به وضعیت مدارس رسیدگی بیشتری داشته باشد، وضعیت خمین نسبت به دیگر نقاط استان نامطلوب تر است. برخی از موارد نیازمند زیرساخت نیست تنها کافی است که نظارت ها افزایش یابد.


وی اضافه کرد: والدین و مدیران آموزش های غیرحضوری را ادامه دهند چراکه ممکن است وضعیت بحرانی را پیش رو داشته باشیم، البته تا امروز تعداد مبتلایان به کرونا در سنین زیر 18 سال در استان مرکزی افزایش چشمگیری نداشته است در حالی که در برخی استان های همجوار ابتلا در این سنین با شیب تندی در حال وقوع است و لازم است برای جلوگیری از این اتفاق آموزش غیرحضوری ادامه داشته باشد.


جمالیان با بیان اینکه متاسفانه پروتکل ها در فروشگاه ها به ویژه فروشگاه های زنجیره ای رعایت نمی شود، افزود: بیمارستان دلیجان در حال تکمیل ظرفیت است، در حال حاضر 34 بیمار قطعی کرونا در بیمارستان بستری است و موارد بستری در محلات نیز بالا رفته است و باید ترددها در داخل و خارج استان مدیریت شود.


رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک در خصوص برخورد با متخلفان که پروتکل ها را رعایت نمی کنند، گفت: در شهریور ماه 16 پرونده به دستگاه قضایی ارجاع شده است که 7 مورد منجر به پلمب و 3 مورد جریمه نقدی شده و نتیجه تعدادی هنوز اعلام نشده است، 5 پرونده ارائه شده به دستگاه قضا در فراهان نیز منجر به پلمب شده است