«عباس گلرو»، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی برنا در رابطه با ادعای آمریکا مبنی بر فعال سازی مکانیسم ماشه و بازگرداندن تحریم ها علیه ایران گفت: طبق قطعنامه 2231 آمریکا به لحاظ حقوقی و فنی حق اعمال یا فعال کردن مکانیسم ماشه ندارد، آمریکا نه در برجام و نه در قطعنامه 2231 نمی تواند از ماده 37 استفاده کند، این مهم، تاکید کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل است و شامل 13 کشور از جمله خود متحدین آمریکا می شود و در روز گذشته هم، شاهد بودیم که 3 کشور اروپایی رسما در نامه ای اعلام کردند کار آمریکا غیرقانونی است و به لحاظ عملی، اجرایی نمی شود. دبیر کل سازمان ملل در بیانیه ای ادعای آمریکا را رد کرد و کشورهای عضو شورای امنیت نیز هیچ کدام همراهی نکردند، این طبیعتا یک شکست برای آمریکا است.


او اضافه کرد: فعال کردن مکانیسم ماشه فرایندهایی دارد و اجرا شدن آن، نیاز به فعال شدن قطعنامه های تحریمی و تشکیل پنل کارشناسی دارد.


گلرو در رابطه با اینکه چرا در این شرایط آمریکا به دنبال بازگرداندن تحریم هایی است که هیچ گونه اثری ندارد، اظهار کرد: ترامپ با وضعیت سخت داخلی مواجه است و در انتخابات احتمال پیروزی او خیلی پایین آمده و می خواهد با این اظهارات و اقدامات، افکار عمومی را به نفع خود برگرداند. از جمله اقدامات آمریکا روند صلح و سازشی بود که با امارات و بحرین معاهده ان را امضا کرد که طبیعتا، خوش خدمتی از جانب اماراتی ها و بحرینی ها به شخص ترامپ و نتانیاهو بود. «اسنپ بک» دیگر اقدام ترامپ بود که می خواست اخبار عمومی داخل آمریکا را با خود همراه کند. این اقدامات تبلیغاتی برای دولت ترامپ هیچ دستاوردی ندارد آن چه که مهم است و باید اجرا شود، این است که دبیرخانه سازمان ملل و شورای امنیت موافقت کنند و در فرایند بعدی، پنل کارشناسی تشکیل شود که هیچ کدام از این اتفاقات نمی افتد و مهم تر از همه اینکه، هیچ کشور عضو سازمان ملل آمادگی اجرایی کردن، قطعنامه های تحریمی را ندارد.


عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در رابطه با همراهی اروپایی ها با ایران گفت: نمایندگی ایران در نیویورک رایزنی هایی می کند؛ خبرها این است که عمده کشورهای عضو سازمان ملل مخالف این روند هستند و طبیعی است که وقتی آمریکا بخواهد اعمال تحریم کند با کل دنیا که نمی تواند در بیفتد. البته ممکن است برخی کشورها که سیاست نزدیک تری به آمریکا دارند، قصدشان همراهی با ترامپ باشد اما بعید می دانم کشوری بخواهد با سیاست او، همراهی کند.


گلرو در خصوص موضع مجلس بیان کرد: موضع مجلس این است که واکنش، منطقی و هوشمندانه به اقدام آمریکا داشته باشیم به این معنا که اگر می خواهیم، هر نوع واکنشی به اقدام آمریکا نشان دهیم باید متناسب با جایگاه حقوقی و قانونی آمریکا باشد. اگر در مجلس طرحی بدهیم باید ملاحظه هایی را در نظر داشته باشیم و اقدام جمهوری اسلامی ایران به گونه ای باشد که به اقدامات آمریکا، مشروعیت ندهد.


او در خصوص برخی اظهارنظرها مبنی بر اقدام تهاجمی ترامپ با توجه به تهدیدهایی که اخیرا علیه ایران مطرح کرده است، گفت: ابدا هیچ جنگی در منطقه و هیچ گونه تهاجمی از سوی آمریکا قابل تصور نیست آمریکایی ها چنین ظرفیتی را در منطقه ندارند. جایگاه ایران یک جایگاه مستحکمی است، امتداد و عمق استراتژیک جمهوری اسلامی ایران در منطقه گسترده است. ایران متحدینی در منطقه دارد و از همه مهمتر اینکه، ایران به لحاظ دفاعی و بازدارندگی در وضعیت بسیار مطلوبی است. آمریکا اگر ظرفیت تهاجمی را در خود می دید، سال ها قبل علیه جمهوری اسلامی ایران جنگ به پا کرده بود.


گلرو گفت: اینکه آمریکا قصد تهاجم ندارد چند دلیل دارد؛ هرگونه تهاجم به ایران با واکنش تند مواجه می شود و منطقه به سمت بروز درگیری های گسترده و فراگیر می رود. در منطقه آمریکا متحدین استراتژیکی دارد و هرگونه تهاجم علیه ایران به معنای ضربه پذیری شدید متحدین آمریکا در منطقه محسوب می شود بنابراین آمریکا، چنین خبط و خطای استراتژیکی را در منطقه نخواهد کرد. آنها در بحران یمن و سوریه و عراق تست کردند و پهپادهایشان به خلیج فارس آمدند و پاسخ ایران را هم دیدند. من به عنوان کارشناسی که 22 سال است در منطقه کار می کنم تهاجم آمریکا به ایران را بعید می دانم.3