به گزارش خبرگزاری برنا از سنندج، آئین اختتامیه کنگره منطقه ای شعر اهل بیت به همت اداره کل تبلیغات اسلامی کردستان در سنندج برگزار شد، با ارسال 259 اثر از شاعران آئینی استان های غرب کشور به دبیرخانه این جشنواره همراه بود که با داوری داوران کنگره 14 اثر برگزیده و منتخب شدند.


در این آئین در رده سنی زیر سی سال رضا قربانی با اثری در زبان ترکی، دیاکو ویسی با اثری به زبان کردی و زینب چوپان با اثری به زبان فارسی حایز رتبه شدند.


در رده سنی بالای سی سال تبسم رضازاده در رشته زبان ترکی رتبه اول، بهرام سادی رتبه دوم و غلامعلی کریمی رتبه سوم را کسب کردند.


در رده سنی بالای سی سال به زبان کردی، محمد رحیمی رضوان رتبه اول، حمدالله قادری رتبه دوم و مهری محمدی رتبه سوم را از آن خود کردند.


همچنین در رده سنی بالای سی سال به زبان فارسی، طاهره تختی رتبه اول را بدست آورد، ابوالقاسم آقا میری رتبه دوم و اکرم بهرامچی نیز رتبه سوم را کسب کردند.


همچنین بهزاد کرم اللهی و حمید واحدی نیز در این بخش شایسته تقدیر شناخته شدند.


دوستی و محبت به اهل بیت یک فضیلت است


نماینده ولی فقیه در استان کردستان در این کنگره اظهار کرد: اشعار زیادی در خصوص اهل بیت سروده شده است که جایگاه ارزشمند آنها را می رساند.


وی با اشاره به اینکه روایات زیادی در مورد شفاعت ذکر شده است، افزود: امروز روایات زیادی مستند شده و سینه به سینه نیز منتقل شده است.


وی خاطرنشان کرد: اشعاری که شاعران آئینی در این کنگره سرودند روضه زنده ای بود که قوی بودن شعر شاعران را می رساند.


نماینده ولی فقیه در استان کردستان یادآور شد: هر چیزی که در قرآن وجود دارد در اهل بیت عصمت و طهارتﷺ تجلی پیدا کرده است.


حجت الاسلام پورذهبی اضافه کرد: ارتباط و دوستی و محبت به اهل بیت علیهم السلام یک فضیلت و ارزش به شمار می رود و باید جایگاه ارزشمند اهل بیت را در جامعه ترویج دهیم.


وی همچنین به فضیلت و جایگاه زیارتنامه حضرت علیﷺ پرداخت و گفت: در این زیارتنامه قید شده که «گواهى مى دهم که تو در راه خدا جهاد کردى و حق جهاد در دین خدا را به جا آوردى و دستورهاى کتاب خدا را کار بستى و سنت هاى رسولش که درود خدا بر او و آلش باد را پیروى کردى».


وی در پایان بیان کرد: سرودن شعر در وصف اهل بیتﷺ بسیار لذت بخش و برگزاری چنین برنامه هایی که به همت تبلیغات اسلامی کردستان امروز در سنندج برگزار شده، جای تقدیر دارد.


اهل بیت محور کلیدی و زیربنایی در وحدت امت اسلامی هستند


مدیرکل تبلیغات اسلامی کردستان نیز در این همایش اظهار کرد: کنگره منطقه ای شعر اهل بیت قرار بود اسفند ماه برگزار شود که به دلیل شیوع ویروس کرونا به تاخیر افتاد و امروز شاهد برگزاری این کنگره با حضور شعاری آئینی، مسئولان استانی و علما و روحانیون و فرهیختگان برگزار شد.


حجت الاسلام احمد حاتمیان با اشاره به اینکه شیوع ویروس کرونا باعث شد که این کنگره به شکل یک اجتماع بزرگ برگزار نشود، افزود: سعی براین شد تا جایی که مقدور بود با رعایت پروتکل های بهداشتی این مراسم برگزار شود.


وی خاطرنشان کرد: هدف اساسی از برگزاری کنگره شعر اهل بیت بازخوانی، تبیین و ترویج فرهنگ انسان ساز اهل بیت رسول اکرمﷺ و ابعاد شخصیت و فضائل رسول خدا با زبان ماندگار شعر بود تا برای مردم در جامعه ترویج شود.


وی تاکید بر مشترکات امت اسلامی را از اهداف برگزاری این کنگره منطقه ای است، خاطرنشان کرد: اهل بیت عصمت و طهارت از مهمترین شاخصه های همدلی و اخوت اسلامی به شمار می روند.


حجت الاسلام احمد حاتمیان بیان کرد: در تمام امت اسلامی با تمام اختلاف در اندیشه ها از متن دین همه مکاتب فقهی و مذاهب امت اسلامی در این نکته مشترک و متحدند که اهل بیت پیامبر اکرمﷺ مورد تکریم و بزرگی هستند و تعظیم آنها بر همه امت لازم است.


وی اضافه کرد: هیچ مکتب فقهی از مکاتب فقهی جهان اسلامی با اهل بیت مخالف نیست و اهل بیت عصمت بعنوان محور کلیدی و زیربنایی در وحدت امت اسلامی مطرح هستند و راه و روش آنها برای ما الگو و منشا درس آموزی هستند و تاکید بر مشترکات امت اسلامی و تقویت وحدت از اهداف این کنگره است.


وی تقویت روح همگرایی بین امت اسلامی را نیز از دیگر اهداف کنگره بیان کرد و اضافه کرد: همدلی ما در پرتو نوراینت اهل بیت تحقق می یابد.


مدیرکل تبلیغات اسلامی کردستان تصریح کرد: امت اسلام با افکار و اندیشه های متفاوت در همه جریانهای فکری در جایگاه رفیع اهل بیت عصمت مشترک النظر هستند و کسی نمی تواند منکر این مهم شود.


حجت الاسلام حاتمیان تشکیل کمیته روابط عمومی و اطلاع رسانی، کمیته علمی داوری، کمیته مالی و پشتیبانی و کمیته اجرایی برای برگزاری این کنگره تشکیل شد.


وی با اشاره به اینکه به زبان های کردی، ترکی و فارسی 259 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد، اضافه کرد: 14 اثر از بین این آثار منتخب شد که در این مراسم تجلیل می شوند.