مدت ها است در خانه خود زندگی می کنید و وضعیت خانه به جایی رسیده که هیچ کدام از بخش هایش عملکرد درست خودشان را ندارند؛ یا به تازگی خانه خریده اید و دوست دارید آن را به سلیقه خودتان تغییر دهید. چه به دنبال یک بازسازی ساختمان کامل و همه جانبه باشید یا قرار باشد تعمیرات ساختمان را به صورت جزئی یا کلی انجام دهید، نکته های فراوانی وجود دارند که باید به آنها توجه کافی داشته باشید.


بی توجهی به این نکته ها می توانند خسارت های فراوانی را به ساختمان شما وارد کند و شاید مهم تر از آن خسارتی است که به حساب بانکی تان می خورد، چرا که اگر کار بازسازی خانه به درستی انجام نشود، شما به نتیجه دلخواه تان نرسیده اید و پول تان هم هدر رفته است. در ادامه می خواهیم شما را با اشتباهات رایج در مورد بازسازی و تعمیرات ساختمان آشنا کنیم؛ نکته هایی که از زبان مشاوران بازسازی خانه و طراحان داخلی خبره در کار خودشان نقل شده اند.


(تصویر شماره 1)

بازسازی را زودتر از موعد شروع کنید
یکی از اشتباهات معمول در بازسازی خانه این است که کار بازسازی را زودتر از زمان مناسبش شروع کنید، به خصوص اگر به تازگی خانه خود را خریده اید. مدتی را در خانه جدیدتان زندگی کنید، قبل از این برای هر نوع تغییر و بازسازی آماده شوید. به این شکل می توانید خانه خود را به خوبی بشناسید و زندگی جاری در خانه خود را درک کنید؛ نور از کجا به داخل می آید (کجاها باید نور اضافه کنید)، جریان هوا در خانه چگونه است (آیا به سیستم تهویه جدید نیاز دارید یا نه)، طراحی داخلی خانه با سبک زندگی تان جور هست یا نه (آیا می توانید جای دیوارها یا اتاق ها را عوض کنید). وقتی به اندازه کافی در یک خانه زندگی کردید، می توانید در مورد بهبود شرایط زندگی تان تصمیمات بهتری بگیرید.

دست کم گرفتن هزینه ها
هیچ گاه هزینه بازسازی ساختمان را دست کم نگیرید. در فرایند بازسازی یا تعمیرات ساختمان ممکن است بعضی کارها هزینه بیشتر از مقدار پیش بینی شده داشته باشند یا زمان بیشتری ببرند، پس بهتر است قبل از شروع کار 20 درصد به بودجه خود اضافه کنید. اگر امکان بالا بردن بودجه کار را ندارید می توانید از ابتدا کارها را اولویت بندی کنید تا در آخر به بهترین نتیجه برسید.

انتظار داشته باشید همه چیز طبق برنامه پیش برود
بازسازی ساختمان قدیمی می تواند رقم خوردن اتفاقات غیر منتظره فراوانی را سبب شود. چه کسی خبر دارد زیر دیواری که در حال تخریبش هستید چه چیزی انتظارتان را می کشد؟ وقتی در حال ساخت یک ساختمان جدید هستید، بر اوضاع کنترل بیشتر و کامل تری دارید اما در مورد ساختمان های قدیمی و کلنگی اوضاع فرق می کند، پس بهتر است برای تعمیرات ساختمان قدیمی و بازسازی آن خود را برای اتفاقات غیر منتظره آماده کنید.


(تصویر شماره 2)

کمک نگرفتن از یک طراح حرفه ای از همان ابتدا
شاید از بیرون آسان به نظر بیاید: قرار است چند نفر در چند بخش خانه کار کنند و کارهای تعمیراتی و بازسازی را انجام دهند. اما مطمئن باشید اگر بدون مشورت و کمک از یک مجموعه متخصص، کار بازسازی ساختمان خود را شروع کنید بیشتر از آن چه که باید هزینه خواهید کرد. با کمک گرفتن از یک طراح داخلی و معمار خبره شما می توانید پروژه خود را به بهترین شکل پیش ببرید.

رفتن به سراغ گزینه های ارزان
درست است، شما دوست دارید هزینه بازسازی ساختمان در حداقل مقدار باشد، اما واقعیت این است که بازسازی و تعمیرات ساختمان یک سرمایه گذاری است و اگر قرار باشد بدون کمک متخصصان و افراد حرفه ای در این زمینه کار خود را انجام دهید، در نهایت خانه ای تحویل می گیرید که مشکلاتش نه شاید بیشتر از زمان قبل، اما احتمالا هم اندازه ساختمان قدیمی تان است. همیشه به یاد داشته باشید که کمک افراد حرفه ای ارزش پولی که خرج می کنید را دارد، چرا که آنها شما را از مشکلات آینده و هدر رفتن سرمایه تان نجات می دهند.

پرسش و پاسخ کافی با مجری کار نداشته باشید
قبل از این که بتوانید به کسی توضیح دهید از بازسازی خانه خود چه می خواهید، باید این سوال را از خودتان بپرسید. بعد از آن باید با طراح و مجری بازسازی ساختمان مشورت کنید تا آنها به شما بگویند با توجه به بودجه تان بهتر است چه کارهایی را در اولویت قرار دهید و چه بخش هایی را می توانید تا چه اندازه تغییر و بهبود دهید.

ایجاد تغییرات زیاد در طول بازسازی ساختمان
تغییراتی که به نظر شما ساده می آیند ممکن است نیازمند کلی کار و برنامه ریزی باشند، در نتیجه حتما باید در مورد کوچکترین تغییرات با طراح و سازنده مشورت کنید. چه بهتر که این کار را قبل از شروع کار بازسازی یا تعمیرات ساختمان انجام دهید، چرا که شاید انجام آن تغییر در طول کار نیازمند صرف هزینه و زمان خیلی زیادی باشد. فراموش نکنید، گاهی جابه جایی ناگهانی و سلیقه ای یک پریز روی دیوار می تواند کلی خرج برای تان بتراشد.

زمان بندی شروع اتمام کار را مشخص نکنید
همانطور که گفته شد برنامه ریزی برای بازسازی ساختمان یا تعمیرات کلی و جزئی اهمیت فراوانی دارد. شما باید کارهایی که قرار است انجام شوند را به دقت مشخص کرده و با کمک پیمانکار و نیروهای متخصص که استخدام کرده اید زمان بندی انجام کارها را مشخص کنید. به خصوص در مورد خریدها؛ انتخاب مصالح کار را به لحظه آخر موکول نکنید، چرا که می بینید در نهایت شما مانده اید و یک سرویس بهداشتی، یک کاغذ دیواری یا لوستری که باب دلتان نیست و باید برای همیشه تحملش کنید.


(تصویر شماره 3)

در همه زمینه ها سنتی فکر کنید
شما قرار است کلی هزینه کنید و خانه خود را زیر و رو کنید؛ قرار است کلی بخش ها تخریب شوند و تغییر داده شوند. لازم نیست همواره به گزینه های سنتی فکر کنید؛ طرح های جدید و به روز را ببینید و از فکر کردن به طرح های نامتعارف ترسی نداشته باشید. یک بار دیگر مزیت استخدام یک شرکت متخصص در زمینه ی بازسازی ساختمان در اینجا دیده می شود، مجموعه ای که با به روزترین و بهترین روش های بازسازی آشنا است و می تواند زودتر از همه شما را با بهترین انتخاب ها برای خانه تان آشنا کند.

به بیرون ساختمان کم توجهی کنید
چه کسی به پشت بام اهمیت می دهد، وقتی یک لوستر خیلی زیبا در فروشگاه محله تان دیده اید و دوست دارید زودتر آن را در خانه خود نصب کنید. اما فراموش نکنید شما باید یک پوسته بیرونی مستحکم و قابل اعتماد داشته باشید تا بتوانید در داخل آرامش را تجربه کنید. اگر سر راه انتخاب بین فضای داخلی یا بیرونی قرار گرفتید، بیرون را انتخاب کنید. فایده یک کفپوش جدید چیست اگر سقف خانه چکه می کند؟ وسایل لوکس داخل به چه کار می آیند وقتی بدون وجود در و پنجره های محافظ تمامشان می توانند در یک سرقت از دست بروند؟

صرفه جویی به بهای پایین آوردن کیفیت
برای چیزهایی که هر روز با آنها در تماس هستید، پول خوب خرج کنید. جمله بسیار خوبی است و در زمان بازسازی ساختمان یا انجام تعمیرات ساختمان باید آن را آویزه گوشتان کنید. درها، کابینت ها، شیرآلات، کلیدها و پریزها، این ها چیزهایی هستند که نباید برای خرید بهترین هایشان با بالاترین کیفیت لحظه ای تردید کنید. هر کدام از این وسایل اگر به خاطر ارزان بودن خراب شوند، شما تنها پول و زمان تان را دور ریخته اید.

ولخرجی در جایی که باید صرفه جویی کنید
در روی دیگر شما می توانید در این تله بیافتید که برای بعضی بخش ها زیادی خرج کنید. فایده یک وان بزرگ و یک اتاق دوش شیشه ای در حمام چیست، وقتی دیوارهای اتاق پذیرایی ترک بر داشته اند؟ یک چلچراغ بزرگ و پر زرق و برق کمکی به زیبا شدن خانه تان نمی کند، وقتی از بودجه کفپوش خانه زده اید و سرامیک های قدیمی را نگه داشته اید.

سعی کنید کارها را خودتان انجام دهید
غیر از تجربه آنها در زمینه ساخت و ساز، آشنایی با مصالح و منابع تهیه آنها، شرکت های بازسازی و تعمیرات ساختمان یک خاصیت مهم دیگر هم دارند و آن قابلیت اطمینان برای سپردن کارها به آنها است. این که آن ها می دانند چه کارهایی را با چه ترتیبی و چه روشی انجام دهند تا بهترین خروجی حاصل شود. اگر سعی کنید کارها را بدون هیچ مهارتی خودتان انجام دهید شاید بتوانید تا حدودی پیش بروید، اما توجه کنید که ریسک کارتان بالا خواهد بود.

کار همزمان بر روی تمام بخش های خانه
برای هر کسی که بودجه کمی برای بازسازی ساختمان دارد، توصیه اول این است که کار را تقسیم کنید و تخریب تمام بخش ها را یکجا انجام ندهید. یک مقدار کار کردن بر روی یک اتاق و رفتن به سراغ اتاق دیگری تنها شما را خسته می کند. جایی از خانه که شما بیشترین زمان را در آن سپری می کنید، ارزش انرژی و سرمایه گذاری بیشتری را دارد. وقتی بودجه تان اجازه می دهد، به سراغ بخش بعدی بروید.


امیدواریم توانسته باشیم با این مطلب شما را با کار بازسازی ساختمان و نکات مهم در مورد آن بیشتر آشنا کنیم. شرکت ساختمانی آبان با سال ها تجربه در زمینه بازسازی و تعمیرات ساختمان و با کادری متخصص و مجرب آماده است تا شما را در پروژه تان یاری کند. هر سوالی در این زمینه داشتید می توانید از طریق شماره تلفن 26208252-021 با ما در تماس باشید.