به گزارش فارس، حمیدرضا خدایی، اظهار داشت: معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، در یازدهم اردیبهشت 1399 گفت، ترس انجام کارهای بزرگ در کشور ریخته و دانش بنیان ها اراده کنند هر آنچه را که بخواهند، می سازند و وی همان موقع درخصوص حوزه دارویی گفت که اقدام به تولید داروی مشابه خارجی کرده ایم و اکنون با استفاده از داروی ایرانی 5 روز از مدت زمان بستری بیماران کرونایی کاسته شده است.


مسؤول کارگروه تخصصی ویروس کرونا بسیج اساتید استان اصفهان با بیان این که معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری اذعان می کند که بررسی ماهیت ویروس و شناسایی پایه های ژنتیکی آن بسیار فعال بوده و نتایج خوبی نیز استخراج کرده اند، گفت: هزاران تست بالینی در این مدت انجام شده در حالی که کمتر کشوری در دنیا اطلاعات به دست آمده در ایران را در حوزه کرونا دارد.


وی بیان کرد: نکته ای که در سخنان ستاری مستتر است، مشابه سازی داروی خارجی است و بلافاصله به آن برچسب ایرانی و تولید داخلی بودن را می زنند؛ هر چند که یکی از راه های جهش در تولید دارو مشابه سازی داروی است که کارآزمایی های بالینی و عدم صدمه رساندن به جواره انسان را طی کرده است، اما می دانیم که براساس نصح صریح سازمان بهداشت جهانی و مسؤولان بهداشتی ایران و دنیا کرونا داروی درمانی اختصاصی ندارد، پس مشابه سازی داروی فرنگی با آزمون و خطایی که در آنجا و اینجا در حال انجام است، اگر کار بیهوده ای نباشد کار چندان مثبتی ممکن است، تلقی نشود.


خدایی عنوان کرد: ترس از انجام کارهای بزرگ در کشور ریخته است تا چه اندازه از شعار به شعور و عمل تبدیل شده است، آیا همه افراد و صاحب منصبان نشسته در وزارتخانه های متولی هم به این جمله معاون علمی رئیس جمهور توجهی دارند و آن را الگوی خود کرده اند.


مسؤول کارگروه تخصصی ویروس کرونا بسیج اساتید استان اصفهان خاطرنشان کرد: ویروس کرونا ویروسی نوپا است، ویروس با این نوپایی سبک زندگی، آموزش، بهداشت، فرهنگ اقتصاد و سیاست و همه چیز را بر هم زده است، اما بروکراسی اداری حاکم بر وزارتخانه را به اسم جان آدمیان تغییر نداده است.


وی ادامه داد: و هزار جای شگفتی دارد ویروس در حال گرفتن جان آدمیان است، ندا و زمزمه بعضی شرکت های دانش بنیان در تولید داروی کاملاً ایرانی و بدون مشابه سازی اکنون به فریاد تبدیل شده است.


خدایی گفت: اما کو گوش شنوا این ها همانهایی هستند که از انجام کارهای بزرگ نترسیده اند، اما درگیر هفت خان بروکراسی و نامه نگاری های اداری وزارتخانه ها هستند اگر حتی 70 صفحه مستندات ارائه کنند.


مسؤول کارگروه تخصصی ویروس کرونا بسیج اساتید استان اصفهان با بیان این که کجای کار مشکل دارد، سخنان معاون علمی ریاست جمهور، عملکرد شرکت های دانش بنیان، نگاه و انتظار به کشف دارو توسط بیگانگان یا مراحل کمرشکن اداری برای حفظ جان آدمیان تصریح کرد: این که به این جمله بسنده کنیم که کرونا درمان ندارد پس پیشگیری کنیم، فرهنگ سازی مناسبی است اما نباید باعث شود که بحث درمان را به کناری بگذاریم، اصولاً یکی از رخ نمایی های وزارت بهداشت به جهانیان تعداد آمار بهبود یافتگان است پس چرا نباید این آمار را افزایش دهیم.


وی گفت: بدیهی ترین اتفاق حال حاضر در بخش ویژه بیمارستان ها هزاران نفر را با مرگ در حال دست و پنجه نرم کردن هستند، همراهی مسؤولان با افراد و متخصصانی است که دانش آموخته طب نو هستند و ادعایی تولید دارو را دارند.


خدایی افزود: رئیس جمهور در سخنرانی اخیر خود می گوید، دوگانگی نان و جان آموزش و سلامت وجود ندارد، بسیار هم خوب این جمله را در عمل نشان دهید، آحاد مردم مطالبه گرانه خواهان شنیدن و میدان دادن به دانشمندان ایرانی هستند که حرفی و ادعایی در درمان بیماری کرونا دارند، آحاد مردم مطالبه گرانه خواهان دیده شدن این دانشمندان حتی در رسانه ملی هستند تا گفته های خود را بگویند و پاسخی بدهند به گفته های افرادی که در بعضی از برنامه های تلویزیونی حتی نظرات غیرعلمی خود را به گوش ایرانیان رسانده اند.


مسؤول کارگروه تخصصی ویروس کرونا بسیج اساتید استان اصفهان خاطرنشان کرد: برادران وزارتخانه پاییز آغاز شد و مصائب آن هم، برادران وزارتخانه ای زمان کم است، بگذاریم انتهای این پاییز به مثال جوجه را آخر پاییز شمردن نسل دوم داروی ضد کرونای ایرانی به بازار بیایید.


وی گفت: برادران وزارتخانه ای سخنان 19 مرداد ماه 1399 رئیس جمهور را جامعه عمل بپوشانید و به شرکت های دانش بنیان فعال در حوزه دارو و واکسن بیماری کرونا کمک کنید، برادران وزارتخانه ای شعار سال را جامعه عمل بپوشانید، جهش تولید و چه جهشی بهتر از تولید داروی ایرانی ضد کرونا جهش تولید در خدمت حفظ جان مردم ایران اسلامی.