به گزارش الف در چند روز اخير مسئولان سياسي در موضع گيري تقريباً مشابه از بازار بورس و سرمايه گذاري در آن حمايت كرده اند و تاكيد كرده اند كه تلاش دارند با اتخاذ سياست هايي اعتماد دوباره مردم را جلب نمايند. اين اتفاق در حالي رخ داده كه برخي از اقتصاددانان به اين گونه سياست هاي حمايتي خوشبين نيستند.


حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی، رئيس جمهور روز چهارشنبه 19 شهريورماه در جلسه هیات دولت با بیان اینکه بورس فراز و نشیب دارد و نباید کوتاه مدت به آن نگاه کرد، اظهارکرد: نگاه به بورس باید بلند مدت و میان مدت باشد البته تاکید ما به مسولان بورس این است که از سرمایه مردم مراقبت کنند و اجازه ندهند برخی در تبلیغات شیطنت کنند از همه رسانه ها و صداو سیما و تریبون دارها می خواهم مردم را یاری کنند و اجازه ندهند اگر فضایی به وجود آمده، آن فضا دچار مشکل و سختی شود.


مجلس شوراي اسلامي نيز در چند روز اخير بخشي از زمان خود را به بررسي آخرين وضعيت بورس و تدابير حمايتي لازم از اين بازار اختصاص داد. در اين راستا روز يكشنبه جلسه غیرعلنی نمایندگان با وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی برگزار شد.


محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی پس از جلسه غیرعلنی ضمن اعلام حمایت مجلس از بازارهای سرمایه و بورس گفت: مجلس مصمم است حمایت و تقویت لازم و تثبیت را در بازارهای بورس و سرمایه انجام دهد و تلاش کند هدایت نقدینگی در بازار بورس به سمت مسائل تولیدی برود و پروژه های صنعتی در بخش تجاری، کارخانجات و تولید در کشور رونق بگیرد. رئيس مجلس در پايان سخنراني خود اشاره كرد كه به زودی شاهد تحول در حوزه بورس خواهیم بود.


حسن قالیباف اصل، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نيز عنوان كرد: سازمان بورس و همچنین شخص وزیر اقتصاد به طور جدی پیگیری نهایی شدن انتقال یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار هستند و سازمان بورس نیز مدت طولانی است که پیگیر این موضوع است که قطعا اجرای این مصوبه در شرایط فعلی بازار برای بازارگردانی مداوم همه نمادها و افزایش نقدشوندگی بازار اتفاق بسیار خوبی است.


قاليباف اصل گفت: موضوع صندوق ثبات بازار سرمایه و انتقال یک درصد منابع صندوق توسعه ملی به این بازار قانون مصوب سال 94 مجلس است که ذیل قانون بهبود فضای کسب وکار به تصویب رسیده است. اما با مصوبه شورای عالی بورس موضوع پیگیری اجرای آن در دستور کار قرار گرفت.


با این حال چندان معلوم نیست که حمايت هاي دائمي مقامات و مسئولان از بورس آيا به تقويت بازار سرمايه كمكي خواهد كرد يا خير. بسياري از كارشناسان اقتصادي در ماه هاي اخير خواهان نگاه بلندمدت سرمايه گذاران در بورس شده بودند و اينكه دائماً تاكيد شده بود كه مردم براي ورود به بورس اموال و سرمايه اضافي خود را وارد كنند. از سوي ديگر واضح و مشخص است كه رشد بازار سرمايه مي تواند نقش مهمي در شكوفايي توليد و اقتصاد و حمايت از بنگاه ها داشته باشد.


محمد فطانت، رئیس سابق سازمان بورس و اوراق بهادار درباره روند بازار سرمایه مي گويد: فکر می کنم با در نظر گرفتن چشم اندازهای پیش رو، روند بازارسهام مثبت است. به اعتقاد من در حال حاضر فقط وجود برخی عدم قطعیت هاست که به نوسان بازارسهام منجر شده؛ البته اعمال یک شبه برخی سیاست ها نیز کاهش میزان اطمینان و اعتماد سرمایه گذاران را به دنبال داشته؛ چنان که وقتی به یکباره نسبت سرمایه گذاری در سهام برای صندوق های با درآمد ثابت، کاهش یافت و همزمان میزان اعتباردهی کارگزاری ها را محدود کردند، بازار دچار نوسان شد.


با اين وجود با توجه به اتفاقاتي كه در ماه هاي اخير رخ داده برخي خوش بيني چنداني به وضعيت فعلي ندارند. چنان چه کامران ندری، عضو هیأت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادقﷺ در اين باره معتقد است: اتفاقاتی که اکنون در بازار سرمایه رخ می دهد، نتیجه همان سوء مدیریتی است که در سال های گذشته، بر بازار طلا، ارز و مسکن نیز حاکم بوده و نتیجه ای جز کاهش ارزش پول، رشد نقدینگی، تورم، کاهش قدرت خرید و صدها پیامد جبران ناپذیر نداشته است. محمد امینی رعیا، كارشناس مسائل اقتصادي نيز در گفتگو با مهر در باره تصمیم شورای عالی بورس مبنی بر لغو ممنوعیت سرمایه گذاری بانک ها در بازار بورس، گفت: هرگونه سرمایه گذاری بانک و هر اقدامی که باعث شود سمت راست ترازنامه آن افزایش یابد، مانند ارائه تسهیلات، سرمایه گذاری، شرکت داری (درقالب خرید سهام یا افزایش سرمایه شرکت های زیر مجموعه) و ملک داری به معنای خلق پول است و باعث افزایش نقدینگی می شود چراکه در ابتدا سمت راست ترازنامه بانک ها افزایش پیدا می کند، سپس در سمت چپ به سپرده تبدیل می شود و چون مجموع سپرده ها، مجموع نقدینگی را تشکیل می دهد، تسهیلات دهی بانک ها موجب افزایش نقدینگی می شود.


نكته مهم فعلاً اين است كه هم دولت و سرمايه گذاران در حال حاضر نگاه واقعي كه به مي بايست به بازار بورس داشته باشند ندارند و هر نوساني مي تواند موجبات نگراني را فراهم نمايد. دولت نيز كه در ماه هاي اخير بارها مردم را به سرمايه گذاري در بورس تشويق كرده بود اينك خود را موظف مي داند تا به هر طريق ممكن از آن حمايت نمايد كه همين مسئله در بلندمدت آسيب زا خواهد بود. (تصویر شماره 1)