گوهر یسنا انزانی در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: برخی از پژوهش های انجام شده نشان می دهند که دختران مادران شاغل از نظر رضایت تحصیلی، اعتماد به نفس، پیشرفت تحصیلی، روحیه سازش پذیری، تعهد به خود و دنبال کردن خواسته های خود نسبت به دختران مادران خانه دار موفق تر هستند بنابراین به نظر می رسد اشتغال مادر در خارج از خانه بر فرزندان دختر اثرات بهینه ای دارد.


این روانشناس ادامه داد: برخی پژوهش ها نشان می دهند که رشد اجتماعی کودکان دختر و پسری که مادر شاغل دارند نسبت به کودکانی که مادر خانه دار دارند، بیشتر است این درحالیست که بنا بر سایر پژوهش ها پسران مادران شاغل مشکلات تطبیقی و تکامل هویت جنسیتی بیشتری را نسبت به پسران مادران خانه دار بروز می دهند و نگرش منفی تری نسبت به مادران شاغل خود دارند.


به گفته وی، پژوهش های متضاد دیگری هستند که نشان می دهند خواب، نگرانی و نافرمانی کودکان مادران شاغل بیشتر است همچنین احساس شرم، ترس و اضطراب در دختران و اختلالات روانی و اجتماعی و رفتاری در پسران بیشتر است اما با این حال هرچه تحصیلات مادر بیشتر و تعامل او با همسر بهتر باشد و مهارت های زندگی را بیشتر بداند و حضور با کیفیتی در خانه داشته باشد می تواند از تمامی این اختلالات جلوگیری کند.


این روانشناس با بیان اینکه گاهی اشتغال باعث استرس می شود و والد می تواند این استرس را به فرزندان منتقل کند، اظهارکرد: مادر شاغل مسئولیت زیادی را بر عهده دارد بنابراین باید تعادلی بین کار و خانه ایجاد کند. در غیر این صورت دچار فرسایش روحی می شود واختلالات رفتاری و اضطرابی نیز در فرزندان او ایجاد می شود.


به گفته این روانشناس، با توجه به نتایج اکثر پژوهش های انجام شده مبنی بر تاثیر فعالیت خارج از خانه مادر بر غنی شدن رابطه مادر و کودک و پیشرفت تحصیلی کودک، مادران شاغل باید در این راستا مدیریت زمان و برنامه ریزی را بیاموزند، واقع بین باشند، اولویت بندی کنند و سطح توقعات خود را مطابق با ویژگی ها، توانمندی ها و محدودیت های خود قرار دهند و از خودشان توقع عالی بودن در تمام شرایط را نداشته باشد.


انزانی معتقد است که اشتغال مادر و غیبت او در خانه در صورتی مفید است که عوامل دیگر مانند مدیریت خانواده و تربیت فرزندان و... مطلوب باشد تا رشد اجتماعی بالایی را به ارمغان بیاورد همچنین یکی از این عوامل رابطه مبتنی بر همکاری و همراهی زوجین و حمایت عاطفی همسر از خانم است.


وی در ادامه گفت: زن شاغل باید از دیگران حتی از همسر و به ویژه فرزند خود کمک بگیرد تا بتواند مسئولیت پذیری را در فرزند خود افزایش دهد همچنین فنون مذاکره را بلد باشد تا درباره خواسته هایش با همسر و فرزندش صحبت کند، هوشیار باشد و زمان با کیفیتی را در کنار فرزند خود داشته باشد تا بتواند کمبود عاطفی فرزند را جبران کند.


انزانی افزود: الگو برداری فرزند از والد بهترین شیوه مسئولیت پذیری در فرزندان مادران شاغل است بنابراین خانم شاغل باید قوانین متناسبی را برای مشارکت همسر و فرزند خود در کارها قرار دهد، همچنین زنان باید جنبه های مثبت و منفی، سود و زیان اشتغال خود را بررسی کنند تا به تصمیم درستی درباره اشتغال خود برسند.


این روانشناس با بیان اینکه هرچه محیط خانه گرم تر و تعامل زوجین بیشتر باشد، خانواده به سمت همدلی و هدفمندی پیش می رود و مکانیسم خانواده ایمن تر است، گفت: مادر نقش برجسته ای در امنیت و شادی فرزند دارد بنابراین مادری که با کار کردن می تواند احساس بهتری را تجربه کند با برنامه ریزی مناسب در کنار همسر و فرزند خود نیز می تواند احساس آرامش را به آنها انتقال دهد.


انزانی در انتها اظهار کرد: مادران باید درخانه فضای گرمی را ایجاد کنند و با کودکان خود اهداف کوچکی مانند تماشای فیلم در کنار هم ، بازی کردن و در کنار هم غذا درست کردن و.... در منزل دنبال کنند همچنین مادر شاغل ابتدا باید به نیازهای خودش به عنوان مادر توجه کند تا بتواند رابطه بهینه ای با همسر و فرزند خود داشته باشد چراکه مادر شاد و با هدف در مدیریت خانه موفق تر است.