به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، شاخص های مهم «اس اند پی 500»، «داوجونز» و «نزدک» که از معتبرترین شاخص های بورسی جهان و همچنین آمریکا هستند، هر سه از ابتدای ماه سپتامبر، کاهش نشان می دهند.


این در حالی است که یکی از مهم ترین جریان هایی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور کنونی آمریکا ایجاد کرده، این است که یک غافلگیری خاص در ماه اوکتبر اتفاق خواهد افتاد.


پیش از این پیش بینی هایی در مورد «غافلگیری اکتبر» منتشر شده که یکی از آنها ایجاد جنگ نظامی است که با وضعیت کنونی اقتصادی آمریکا، کاملا بعید به نظر می رسد.


یکی دیگر از پیش بینی ها این بود که ممکن است ترامپ از توافقی جدید با چین رونمایی کند که این مساله می تواند، تغییراتی اساسی در بازارهای جهان ایجاد کند؛ اما با وجود اقداماتی که چین در هفته های گذشته انجام داده، دور از انتظار نیست که چین با آمریکا همراه نشود.


«جان بولتون»، مشاور امنیت ملی سابق آمریکا، نیز در ماه آگوست در مصاحبه با نشریه اسپانیایی «رازون» اعلام کرد که «دونالد ترامپ» رئیس جمهوراین کشور ممکن است تا زمان انتخابات ریاست جمهوری این کشور در سوم نوامبر سال جاری میلادی، خروج ایالات متحده از ناتو را اعلام کند.


مشاور امنیت ملی سابق آمریکا در این خصوص گفت: هنوز حدود 3 ماه تا انتخابات باقی مانده است و از دیدگاه سیاست آمریکایی، این یک مدت بسیار طولانی به شمار می آید.


«جان بولتون» در این باره اضافه کرد: احتمال وقوع آنچه که ما آن را «غافلگیری اکتبر» می نامیم بسیار واقعی است؛ زمانی که چهارمین اجلاس با «کیم جونگ اون» برای اعلام صلح در شبه جزیره کُره و پایان دادن به برنامه تسلیحات هسته ای این کشور برگزار می شود ... یا شاید او (ترامپ) تصمیم خواهد گرفت که حتی قبل از انتخابات، نیروهای آمریکایی از افغانستان خارج شوند و یا ممکن است خروج خود از ناتو را اعلام کند.


وی در ادامه تصریح کرد: قصد ندارم در انتخابات آینده به ترامپ رای دهم. ما فردی را می خواهیم که کاخ سفید را جدی بگیرد و جدی بودن تصمیماتی را که باید اتخاذ کند، درک کند.


این در حالیست که ترامپ تا کنون بارها در خصوص تامین بودجه و عملکر این نهاد نظامی به اعضای ناتو، هشدار داده است.


اما در این میان اکنون نظریه جدیدی مطرح شده است که بازارها به اقدامات پیش روی ترامپ اطمینان ندارند و همین مساله موجب شده که شاهد، روند نزولی در بورس آمریکا باشیم.


از این رو ممکن است که دونالد ترامپ بخواهد، «غافلگیری اکتبر» را به بهبود وضعیت بورس آمریکا اختصاص دهد و این اتفاق بدون شک با ایجاد جنگ، رخ نخواهد داد.


این که ترامپ بخواهد بازارهای کشور را بار دیگر صعودی کند، بدون شک نیاز به پشتوانه مالی بالایی دارد و بدون پیش بینی آینده ای روشن، این اتفاق نخواهد افتاد. بر این اساس توافق با چین و یا خروج از ناتو بیش از پیش محتمل خواهد بود. این در حالی است که خروج از ناتو می تواند دست آمریکا را از حضور در بسیاری از کشورها کوتاه کند و این مساله نیز، بدون شک تعداد بسیاری از آرا را برای ریاست جمهوری از ترامپ، بگیرد.


توافق با چین نیز همان طور که گفته شد ممکن است از طرف چین با مخالفت مواجه شود و حتی ممکن است، چینی ها به راحتی آن را برای یک ماه، تا انتخابات آمریکا به عقب بیاندارند.


از این رو وضعیت کنونی بازارهای آمریکا نشان می دهد که اعتماد چندانی برای پیروزی ترامپ در «غافلگیری اکتبر» و انتخابات ندارند.



ناامیدی بازارها از «سورپرایز اکتبر» ترامپ


شاخص نزدک



ناامیدی بازارها از «سورپرایز اکتبر» ترامپ


شاخص داوجونز



ناامیدی بازارها از «سورپرایز اکتبر» ترامپ


شاخص اس اند پی 500