به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ بخش دوم این برنامه و گفت وگو در خصوص موضوع مهم حلبچه و عکاسی از این منطقه امشب ساعت 21 روی آنتن شبکه افق می رود.


حاج احمد ناطقی عکاس خبری در ابتدا گفت: به خاطر دارم که در 22 بهمن برای عکاسی به خیابان شهدا رفتم اما به قدری درگیر اتفاقات انقلاب شدم که فراموش کردم عکاسی کنم! چنین تجربه گرانی که از دست دادم باعث شد تا من در دوران جنگ لحظه ها را از دست ندهم. در عکاسی سه لحظه مهم وجود دارد؛ یکی پیش زمینه ای که داریم، لحظه ای که عکس را می گیریم و انتخاب از میان عکس هایی که می خواهی ارائه بدهی.


او افزود: ژن ایرانی مجموعه ای از میهن پرستی را در خود دارد و در زمان لازم وحدت هایی هم اتفاق می افتد. بعید می دانم در هیچ کجای دنیا این چنین وحدتی وجود داشته باشد. در زمان جنگ از خودم راضی بودم البته در زمان جنگ دغدغه اصلی من جنگیدن بود. من در طول زمانی که در جبهه بودم هشت تانک را منهدم کردم. واقعیت عملیات ها با آن چه در فیلم ها دیده ایم و حتی چیزی که تعریف کرده اند، تفاوت داشته و پیچیدگی های خاص خود را دارد. اینطور نبود که همه جلو بروند و کسی نترسد.



حاج احمد در ادامه لحظه مجروحیت خود را اینگونه شرح داد: زمانی که من مجروح شدم ساعت دو صبح بود و تا پنج صبح طول کشید تا به خاکریز خودمان برسم. آن دو کیلومتر را زیر آتش طی کردم. یک نفر هم از خاکریز خودمان فکر می کرد من عراقی هستم و به طرفم تیراندازی می کرد. دست من تیر خورده بود و با ماشین لندوور، 17 کیلومتر تا رسیدن به بیمارستان طول کشید اما هلیکوپتری برای اعزام من دربیمارستان صحرایی نبود از طرفی چون منطقه آلوده بود، امکان عفونت و قطع دست و من هم وجود داشت .


ناطقی با اشاره به ماجرای عکس های معروف حلبچه که با نام فرد دیگری پخش شده بود، بیان کرد: 21 سال بعد از ماجرای حلبچه و عکس هایی که من گرفتم، فردی که می خواست برای کوردها فیلم بسازد در فضای مجازی من را پیدا کرد و از من خواست که در کردستان عراق نمایشگاه برگزار کنم. شبکه تلویزیونی کردستان بعد از اینکه من را دیدند متوجه شدند که عکس های معروف حلبچه را من گرفته ام. در حالی که تا پیش از این عکاس ترکی که کردزبان بود، دوربین خود را به موزه حلبچه اهدا کرده بود و همه او را به عنوان عکاس حلبچه می شناختند. او هم نمی گفت که این عکس های معروف، عکس های خودش نیست. به ذهنم رسید که نمایشگاه را در خیابان هایی که این اتفاق در آنجا رخ داده بود، برگزار کنم و مردم از همان کوچه ها و خیابان ها عبور کنند که از این صحنه ها عکاسی کنم. همچنین پیشنهاد دادم که فیلم مستند بسازم و آن ها هم امکانات لازم در اختیار من گذاشتند. برای این مستند در طی سه سال افرادی را که در عکس بودند و زنده هستند را پیدا کردم.


او ادامه داد: یکی از کسانی که در عکس بود از همان عکسی که من گرفته بودم برای پوستر تبلیغاتی خود استفاده کرد و رای آورد و نماینده مجلس اقلیم کردستان شد. در خبرها آمد که عکاس ایرانی، قربانی بمباران شیمیایی را راهی مجلس کرد. خواهر او هم در عکس حلبچه حضور داشت و در زمان ساخت مستند باردار بود، سال بعد که به آنجا رفتم متوجه شدم که او نام کودکش را به خاطر من احمد گذاشته است.


ناطقی اضافه کرد: پدر و مادری بودند که در زمان بمباران حلبچه کودک 20 روزه خود را از دست دادند و آنقدر متاثر شده بودند که او را در حیاط خانه خود دفن کردند. هنرمندان بعد از 21 سال تصمیم گرفته بودند که به صورت نمادین با اسم ارواح طیبه در قالب گروهی 50 نفره کودک را در قبرستان دفن کنند. من از این صحنه ها عکاسی کردم که در کتاب موجود است.


در فاصله ضبط مستند فرصتی پیش می آید و حاج احمد به کربلا و نجف برای زیارت می رود. پیش از بازگشت به تهران تصمیم می گیرد که دوباره به کربلا بازگردد و از تل زینبیه عکاسی کند. او از لحظه ثبت قاب ماندگار تل زینبیه عنوان کرد: دوست داشتم تصویری از نگاه حضرت زینب ثبت کنم. می خواستم بدانم حضرت زینب روز عاشورا کجا بود و چه می دید. زمان برگشت راننده تاکسی ما را رساند که فارسی بلد بود از او پرسیدم از کجا فارسی می داند و گفت اسیر بوده است. تاریخ، روز و جایی که اسیر شده بود دقیقا همان جایی بود که من تیر خورده بودم و چقدر دنیا کوچک است.



او تاکید کرد: متولیان فرهنگی امروز ما کجا نشسته اند؟ مسئولین کشور ما کتابی با عنوان «حلبچه صدای سکوت» را چاپ نکردند. در این کتاب گفته بودم که همه دنیا جمع شدند تا این فاجعه رخ بدهد و پیشنهاد داده بودم که این کتاب و کتاب های این چنینی را چاپ کنند و رایگان در دانشگاه های دنیا منتشر کنند تا در دنیا دیگر ما را مقصر ندانند. یکی از معاونین وزیر پرسیدند چرا برای فستیوال بینال ونیز عکاسی انتخاب نکرده اید؟ او گفت ما بهترین عکاس جنگ را انتخاب کرده ایم. فرد نام برده شده پنج دقیقه هم در جنگ نبوده است. این آدم عکسهایی را منتشر کرده است که در سازمان ملل بر علیه ما استفاده شد. برای آژانس خارجی کار می کند و به همین جهت در موقعیت هایی که امنیت وجود داشت، رفته است. سازمان های بین المللی هم می گویند که زمانی که خبرنگار خارجی می آید، نباید در آن منطقه بمباران صورت بگیرد. پس او جنگی را تجربه نکرده است.


ناطقی در پایان گفت که دوست دارد از خدا عکس بگیرد که در حلبچه گوشه هایی از او را دیده است.


ویژه برنامه تلویزیونی «جاذبه» تولید مشترک شبکه افق و مرکز رسانه سازمان تبلیغات اسلامی به میزبانی صابر خراسانی است که هر شب ساعت 21 پخش می شود