همشهری آنلاین نوشت: نظرسنجی ها و تحلیل های اولیه نشان می دهد این مناظره برنده نهایی نداشت. طرفداران هرکدام از دو طرف، نامزد مورد نظر خود را برنده می دانند و البته رسانه های جریان اصلی و مستقل ها در شبکه های اجتماعی، به دلیل جریان بحث های این مناظره و کلمات به کار برده شده، آن را ناکامی دیگری برای سیاست آمریکایی توصیف کرده اند.


دو نامزد مطلقا درباره هیچ کدام از موضوعات مورد بحث در این مناظره نظری حتی نزدیک به هم نداشتند و این می تواند نشانه دیگری از جامعه به شدت دوقطبی شده آمریکا باشد. این درحالیست که آمریکا با بیش از 200 هزار قربانی در 9 ماه گذشته به دلیل کرونا، مانند دیگر کشورهای جهان، در آشفتگی ناشی از مقابله با این بحران به سر می برد.


1-مناظره جو بایدن 77 ساله از حزب دمکرات و دونالد ترامپ 74 ساله که تا همینجا لقب جنجالی ترین رئیس جمهور آمریکا و حتی جهان را به خود اختصاص داده، برنده مشخص نداشت. اما باتوجه به تحلیل های ماههای اخیر که محور اکثر آنها ناتوان بودن بایدن در مقابل نمایش های رسانه های ترامپ به عنوان یک مجری سابق برنامه های تلویزیونی و فعال در شبکه های اجتماعی بود، به نظر می رسد بایدن تا همین جا برنده این مناظره باشد. اگر چه ترامپ در این مناظره اول همچنان جنجالی و مهاجم بود. اما بایدن هم آنطور که پیش تر تصور می شد، در مقابل حرافی های ترامپ کم نیاورد و در مقاطعی به جای دفاع، دست به حمله هم زد.


2- اولین مناظره به مدت یک ساعت و نیم در دانشگاه کیس وسترن ریزرو در کلیولند برگزار شد. قرار بود این مناظره در دانشگاه دیگری برگزار شود اما مسئولان میزبان اول به دلیل کرونا، از این میزبانی سر باز زدند.


3- موضوعات مناظره اول، سوابق و اتهامات مطرح درباره بایدن و ترامپ از جمله اسناد مالیاتی و اتهام مالی؛ وضعیت دیوان عالی و انتخاب قاضی جدید، بحران کرونا، اقتصاد، موضوعات نژادی و خشونت های اخیر در شهرهای آمریکا بود.


4- یکی از لحظات اولین مناظره داغ انتخاباتی آمریکا که شاید تنها بخش با جنبه سیاست خارجی آن بود، شنیدن کلمه انشالله از زبان نامزد دمکرات ها بود. وقتی بحث داغ اسناد مالیاتی ترامپ مطرح شد، رئیس جمهور آمریکاگفت که اسناد پرداخت میلیون ها دلار مالیات را خواهید دید و بایدن میان کلمات ترامپ گفت: کی ؟ انشالله ؟ این چند ثانیه از فیلم مناظره در شبکه های اجتماعی به لحظه انشاالله معروف شده است.


5- حملات شخصی دو نامزد به هم بخش زیادی از مناظره را به خود اختصاص داد. مثل وقتی که ترامپ از بایدن پرسید: چرا همسر شهردارمسکو 3 و نیم میلیون دلار به پسر تو داد؟ و بایدن جواب داد که پسرش هیچ کار نادرستی انجام نداده و همه فهمیدند که این موضوع دروغ بوده است. یا درجای دیگر که بایدن با اشاره به افشاگری دو روز پیش نیویورک تایمز درباره فرار مالیاتی ترامپ، او را تحت فشار گذاشت.


6- یکی از خبرنگاران ارشد واشنگتن پست در دقایق پایانی مناظره در توییتر نوشت: فرزند 9 ساله ام که مقابل تلویزیون نشسته می گوید اینها شبیه دعواهای دوران کودکی من و خواهرم بودند. این برداشتی بود که رسانه های جریان اصلی آمریکا از جمله سی ان ان هم با تیتر « مناظره کاملا افتضاح» داشتند.


7- جمله ترامپ خطاب به مجری که گفت: مثل اینکه من دارم با تو مناظره می کنم ، توییت او بعد از مناظره و همچنین لحظاتی که مجری و بایدن هر دو سعی می کردند ترامپ را به محکوم کردن گروههای نژادپرست سفیدپوست متقاعد کنند، این برداشت را ایجاد کرده که کریس والاس مجری این مناظره در مقابل ترامپ ایستاده بود. ترامپ در توییتی خود را یک طرف و بایدن والاس را طرف مقابل این بحث نشان داد.


8- مجری اولین مناظره داغ انتخاباتی آمریکا، کریس والاس مجری شبکه فاکس نیوز بود که از روزنامه نگاران قدیمی آمریکاست و در سال 2016 در مناظره جنجالی ترامپ و کلینتون هم اجرای برنامه و سوالات را به عهده داشت.


9- ستادهای انتخاباتی دو طرف ماهها درباره قوانین حاکم بر مناظره گفت وگو کرده اند. براساس این قوانین، هر نامزد دو دقیقه وقت دارد که بدون اینکه طرف مقابل در میان حرفش بپرد، به سوال پاسخ دهد. اما این قانون تقریبا اصلا در این مناظره رعایت نشد. به محض آنکه بایدن شروع به صحبت می کرد، ترامپ میان جملاتش می پرید. بارها والاس مجری مناظره به ترامپ یادآوری کرد که ستاد انتخاباتی اش با قوانین حاکم بر مناظره توافق کرده است.


10- قرار است مناظره بعدی 15 اکتبر (24 مهر) در میامی برگزار شود. مجری مناظره دوم استیو اسکالی سردبیر سیاسی تلویزیون سی اسپن (تلویزیون مخصوص پخش جلسات کنگره) خواهد بود و موضوعات آن یک هفته قبل از برگزاری با توافق مجری و کمیته های مرکزی انتخاباتی دو حزب اعلام می شود. مناظره نهایی و سوم هم 22 اکتبر (اول آبان) خواهد بود.