به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، سعید زرندی گفت: هم اکنون حدود 500 شرکت و طرح صنعتی و معدنی برای استفاده از ظرفیت بازار سرمایه شناسایی شده و 256 شرکت به منظور استفاده از این بازار و پایش مستمر و مرحله به مرحله آن ها به منظور راهنمایی، هماهنگی، تسهیل و تسریع در پذیرش و عرضه سهام با انتشار اوراق بدهی اعلام آمادگی کرده اند.


وی افزود: از 250 شرکت ذکر شده، تاکنون تعداد 115 شرکت نسبت به عقد قرارداد با نهاد مالی و یا کارگزار مربوطه برای انجام فرآیند پذیرش و یا انتشار اوراق اقدام کرده اند.


ورود 40 شرکت به مرحله پذیرش در بازار سرمایه


زرندی تصریح کرد: از ابتدای سال 99 تاکنون، ورود 40 شرکت به مرحله پذیرش در بازار سرمایه عملیاتی شده و 2 هزار و 900 میلیارد تومان اوراق بدهی توسط بنگاه های تولیدی در 5 ماهه نخست امسال انتشار یافته است.


معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: این در حالی است که مجموع اوراق بدهی منتشر شده در سال 98 بالغ بر 2 هزار و 450 میلیارد تومان بوده است. زرندی اعلام کرد: امسال همچنین 6 محصول جدید شامل ریل آهن و تولوئن در بازار اصلی و شمش زاماک، چیپس چوب، کائوچوی طبیعی و نرمال پارافین در بازار فرعی بورس کالا پذیرش شده اند.


شناسایی 400 طرح نیمه تمام صنعتی به منظور تامین مالی و تکمیل طرح


وی گفت: تاکنون بالغ بر 400 طرح نیمه تمام صنعتی برای استفاده از ظرفیت بازار سرمایه به منظور تامین مالی و تکمیل طرح شناسایی شده است. زرندی همچنین از پیگیری برای عملیاتی شدن تاثیر رتبه بندی اعتباری در بازار سرمایه و حذف رکن ضامن برای بنگاه های معتبر در انتشار اوراق بدهی خبر داد.


ایجاد صندوق های سرمایه گذاری خصوصی


معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت ایجاد صندوق های سرمایه گذاری خصوصی به منظور هدایت منابع مردمی به سوی جریان تولید و واحدهای صنعتی و معدنی و افزایش بهره وری سرمایه را از دیگر موارد مورد پیگیری معاونت طرح و برنامه وزارت صمت اعلام کرد.


زرندی یادآور شد: راه اندازی 10 شرکت سهامی عام پروژه برای طرح های منتخب و مهم و همچنین واگذاری 50 معدن از طریق بازار سرمایه در دستور کار وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده و در حال پیگیری و هماهنگی های لازم است.