به گزارش خبرگزاری برنا از استان زنجان؛ مدیرکل بهزیستی استان زنجان از غربالگری ژنتیک 881 خانوار دارای معلول خبر داد و گفت: تا سال 1400 کلیه معلولینی که در بهزیستی پرونده دارند در راستای پیشگیری از تولد کودک معلول مشاوره ژنتیک می شوند.


محمد محمدی اظهار ئاشت: سازمان بهزیستی وظیفه جلوگیری و پیشگیری از معلولیت در جامعه را بر عهده دارد واز استراتژی اصلی و راهبردی کلیدی سازمان توجه همه جانبه و رویکرد علمی و سیستماتیک به مسئله پیشگیری از معلولیت ها با در نظر گرفتن جنبه های علمی و اجتماعی آن است.

محمدی پیشگیری از اختلالات ژنتیک و مادرزادی را دارای ابعاد و جنبه های مختلفی برشمرد و گفت : مشاوره ژنتیک هسته اصلی و بخش مهم این خدمات را تشکیل می دهد.

مشاوره ژنتیک یک روند را از تشخیص و برآورد خطر تکرار تا راهنمایی افراد برای انتخاب بهترین راه و لزوم درمان یا ارجاع به مراکز دیگر را طی می کند.


این مقام مسئول مشاوره ژنتیک رادر افزایش سطح اطلاعات و آگاهی مردم و انجام خدمات پیشگیرانه موثردانست و افزود : به طور کلی بررسی های ژنتیکی نه فقط برای تشخیص ارثی بودن یک بیماری و چگونگی توارث آنها اهمیت دارد، بلکه به خصوص از نظر پیش آگهی و احتمال ابتلای فرزندان بعدی و همچنین تشخیص دوران جنینی و پیشگیری از تکرار مشکل حائز اهمیت است.


وی با اشاره به اجرای طرح غربالگری ژنتیک توسط بهزیستی استان زنجان افزود :فاز یک غربالگری ژنتیک در سال 98 آغاز شده و خانواده های دارای 5 تا 8 معلول غربالگری شدند و در حال حاضر فاز 2 بین خانواده های 3 و 4 معلول در حال انجام است.


محمدی یاداورشد : امروزه از مشاوره ژنتیک به عنوان یکی از رویکردهای جدید در سیستم مراقبت های بهداشتی نام برده می شود و درکشورهایی مانند ایران که اقوام گوناگونی در آن زندگی می کنند و تمایل به ازدواج با افراد خویشاوند بالاتر از بسیاری از جوامع است معمولاً بیماری های ارثی و ناهنجاریهای ژنتیکی شایع تر هستند.


وی تصریح کرد : تا چند دهه پیش تمام نظام های سلامت بخش زیادی از بودجه خود را به مقوله درمان اختصاص می دادند ولی اکنون به این نتیجه رسیده اند که تنها مسیری که می تواند شرایط سالم را برای اعضای جامعه به ارمغان بیاورد پیشگیری است.


وی با اشاره به نقش مشاوره ژنتیک در پیشگیری از تولد کودک معلول خاطر نشان کرد: 50 درصد معلولیت ناشی از اختلالات ژنتیک هستند و ازدواج های فامیلی ودیگر اختلالات عامل اصلی هستند.


وی عامل دیگر معلولیت را ناشی از حوادث و تصادفات جاده ای عنوان نمود و تصریح کرد: هدف بهزیستی در درجه اول پیشگیری از تولد کودک معلول است و در درجه دوم توانبخشی و بهبود زندگی معلولین است.


محمدی اظهار داشت: با توجه به اهمیت ادامه خدمات تخصصی مشاوره ژنتیک و با در نظر گرفتن شرایط جسمی معلولین به عنوان گروههای پرخطر با رعایت پروتکل های بهداشتی مراکز مشاوره ژنتیک فعالیت می کنند.


این مقام مسئول شهرستانهای زنجان و خدابنده را در غربالگری خانواده های دارای معلول پیشروبرشمرد و اظهار داشت: 604 خانواده دو معلول، 103 خانواده سه معلول و بیش از 10 خانواده دارای 4 و 5 معلول در سالجاری غربال شده اند که در مجموع استانی 881 خانواده غربال گرده یداند.


محمدی تاکید نمود: از این پس اگر معلولی از خدمات مشاوره ژنتیک استفاده نکرده باشد کارت معلولیت برای وی صادر نخواهد شد.


وی گفت: آزمایشگاههای طرف قرارداد با بهزیستی در استان و خارج از استان فعال هستند و هزینه مشاوره ژنتیک برای کلیه مددجویان بهزیستی کاملا" رایگان است.



خبرنگار: داود خیری