به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ دکتر فاضله حیدریان مقدم پیروی از سبک زندگی سالم زندگی را برای تقویت سیستم ایمنی موثر دانست و خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین فاکتورها در ارتقا سیستم ایمنی بدن تنظیم ساعت خواب و بیداری است.

متخصص طب سنتی دانشگاه با بیان این که اساسی ترین تنظیمات بدن از جمله سیستم ایمنی، مغز و اعصاب، غدد درون ریز و حتی گوارش، تحت تاثیر خواب عیمق است گفت: تنها زمانی که خواب عمیق می شود ارگان های مختلف بدن خود را بازسازی و تنظیم می کنند.


دکتر حیدریان مقدم اولویت خواب و استراحت کامل را برای ارتقا سیستم ایمنی بدن ضروری ذکر کرد و افزود: حدود ساعت 11 شب تا چهار صبح برخی هورمون هایی که برای سلامت بدن بسیار ضروری هستند در خواب ترشح می شوند و اگر فردی در این ساعات بیدار باشد، قطعا این هورمون ها نمی توانند به طور مناسب در بدن ترشح شوند.


وی در ادامه با بیان این مطلب که با سردتر و خشک شدن هوا طب ایرانی و دانشگاهی توصیه های کاربردی با این هدف که در این فصول چه بخوریم و چه نخوریم را به مردم توصیه می کند، خاطرنشان کرد: باید از رژیم های خاصی در این فصول استفاده کنیم.


متخصص طب سنتی دانشگاه در ادامه پرهیز از مصرف غذاهای ترش، شور، پر ادویه، تند، سرخ کردنی ها، فست فودها را مورد تاکید قرار داد و استفاده از غذاهایی آبکی مثل سوپ، آش و یا نخود آب را برای فصل پاییز گزینه بسیار مناسب دانست .


وی افزود: این غذاها می توانند علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن، در زمان بیماری نیز طول درمان را کاهش دهند.


دکتر حیدریان مقدم با اشاره به این که مبتلایان به یبوست نسبت به سایرین بیشتر مستعد ابتلا به انواع بیماری های عفونی هستند توضیح داد: یبوست موجب می شود تا انباشت مواد زائد در بدن فرد بیشتر شود چرا که بدن را با انباشت و تجمع مواد زائد روبرو می کند.


وی گفت: به طور معمول دفع ادرار، مدفوع و یا تعریق، راههای خروج و تجمع مواد زائد در بدن هستند که باید با رعایت اصول تغذیه ای این مواد از بدن خارج شوند.


دکتر حیدریان مقدم با بیان این که دفع گوارشی، ادرار، تعریق و دفع ترشحات مخاطی به ترتیب به پاکسازی گوارشی، خون و اعضاء کمک می کنند تاکید کرد: اگر دفعی بیش از حد نیاز چون اسهال، تکرر زیاد ادرار و تعریق زیاد باشد یا به عکس کاهش دفع در یبوست ها و احتباس ادرار و عدم دفع عرق صورت گیرد، تعادل مواد بدن به هم می خورد و کسالت و بیماری رخ می دهد.


متخصص طب سنتی دانشگاه خاطرنشان کرد: با باقی ماندن مواد زائد در بدن این مواد در بدن باقی می ماند و زمینه را برای ابتلای بیشتر به انواع بیماری ها فراهم خواهد شد.


وی با بیان این که خاکشیر بعنوان یک ملین آرام شناخته میشود گفت: مصرف خاکشیر ضمن افزایش حرکات روده به پیش گیری و درمان یبوست کمک می کند. شربت خاکشیر درصورتی که با آب گرم تهیه شود به درمان یبوست کمک می کند و در طب سنتی از خاکشیر برای پاکسازی روده ها و درمان بیماری اسهال استفاده میشود.


دکتر حیدریان مقدم افزود: مصرف خاکشیر به صورت ناشتا و با آب گرم می تواند راهکار موثری برای رفع یبوست باشد.


متخصص طب سنتی دانشگاه در ادامه استفاده از انجیر را یکی دیگر از گزینه های کمک به رفع یبوست دانست و اظهار کرد: می توانید انجیر خشک را یک شب قبل در آب بخیسانید و صبح ناشتا همراه با آبی که در آن خیسانیده است میل و یا قبل از هر وعده غذایی دو عدد انجیر استفاده کنید.


وی با اشاره به این که هوای سرد یکی از مهمترین عوامل ابتلا به عفونت های ویروسی است توضیح داد: باید سر و صورت، بینی و سینوس ها در معرض باد سرد قرار ندهیم و در زمستان با پوشاندن این نواحی احتمال ابتلا به بیماری های عفونی را به میزان قابل توجهی کم کنیم.


متخصص طب سنتی دانشگاه در ادامه ضرورت شست وشوی مکرر دست ها، پوشیدن ماسک، استفاده از مواد صدعفونی کننده و رعایت فاصله اجتماعی را در اپیدمی کرونا و پیشگیری از سایر بیماریهای شایع فصل سرما ضروری دانست.


دکتر حیدریان مقدم با بیان این مطلب که طب سنتی دانشگاهی کاملا بر پایه پژوهش و تحقیق شکل گرفته ادامه داد: تمامی توصیه های ارائه شده توسط پزشکان طب سنتی ایرانی بر پایه پژوهش و تحقیق شکل گرفته و اثر گذاری این علم در سلامت جامعه به اثبات رسیده است.


وی با اشاره به اهمیت تقویت سیستم ایمنی بدن خصوصا در دوران بحران کرونا گفت: مصرف روزانه آب سیب شیرین، شیربادام، حریره بادام، دمنوش عناب و شربت آب و عسل می تواند به میزان قابل توجهی به افزایش سیستم ایمنی بدن کمک کند.


دکتر حیدریان مقدم به مبتلایان به کرونا نیز توصیه کرد: درفاز اول و حاد این بیماری که معمولا با تب و بدن درد و حال عمومی وخیم روبروست، استراحت حرف اول را می زند بنابراین باید مبتلایان به این موضوع توجه داشته باشند که با استراحت کافی و مصرف مایعات فراوان می توانند به میزان قابل توجهی به مهار بیماری کمک کنند.


وی پرهیز از مصرف دم نوش هایی با مزاج گرم همانند همانند زنجبیل و آویشن را ضروری ذکر کرد و استفاده از دم نوش عناب، گل ختمی، لعاب به دانه و نشاسته را برای بهبود روند بیماری موثر ذکر کرد.مصرف آب سیب و لیموشیرین و پرهیز از استفاده از آب میوه های ترش یکی دیگر از توصیه های دکتر حیدریان مقدم برای تسرع روند بیماری کرونا بود.


وی در ادامه پاشویه با گیاه پنیرک و یا آبی که در آن کاهو خیسانده شده، مصرف استامینوفن و مایعات فراوان را برای کاهش تب درمبتلایان به کرونا و آنفولانزا ضروری ذکر کرد.گرم کردن بدن در فاز دوم بیماری و زمانیکه بیماری کمی کنترل شده یکی دیگر از توصیه های این متخصص طب سنتی دانشگاه بود.


وی افزود: قدم زدن آهسته، شروع فعالیت های محدود فیزیکی، استفاده از دم نوش عناب، شربت آب و عسل، لعاب به دانه و یا سه پستان می توانند به میزان قابل توجهی روند بهبودی را سریع تر کند.


دکتر حیدریان مقدم با اشاره به خواص شگفت انگیر شیر و زردچوبه گفت: این نوشیدنی می تواند علاوه بر افزایش سطح ایمنی بدن اثرات التیام بخشی نیز داشته باشد.


وی در ادامه مصرف دم نوش بابونه را برای دردهای استخوانی شدید و دمنوش گل گاو زبان شیرین را نیز برای ایجاد رفع اضطراب و کاهش دردهای عضلانی موثر دانست.


متخصص طب سنتی دانشگاه در ادامه استفاده از روغن هایی همانند بابونه و روغن زیتون را تسکین دهنده موثری ذکر کرد.


دکتر حیدریان مقدم در خاتمه خطاب به عموم مردم تاکید کرد: درمان های مدعیان دروغین طب سنتی برای درمان کرونا را باور نکنید،چرا که با توجه به قوانین درمانی کشور و استانداردهای بین المللی تایید داروها، هیچ گونه تجویز دارویی و درمانی نباید بدون شواهد و مستندات علمی، صورت گیرد و بنابراین اعلام عمومی مطالب فاقد پشتوانه های تحقیقاتی بالینی در رسانه های رسمی و فضای مجازی کاملا اشتباه است.