بزرگ کردن نوزاد دردسرها و شیرینی های زیادی دارد که بخشی از آن مربوط به لباس نوزاد هم می شود. لباس نوزادی باکیفیت باعث می شود هم شما بدون دردسر و سختی از این مرحله عبور کنید و هم نوزادتان در آرامش خواهد بود.


در این نوشته قصد داریم نکات مهمی را که باید قبل از شروع به خرید لباس کودک بدانید، به شما بگوییم تا بهترین روزهای خود را با خریدی هوشمندانه و شیرین، دلچسب تر کنید. خرید اینترنتی از فروشگاه های معتبر نیز یکی از گزینه های پیش روی شماست که با حس و حال الان شما و بارداری و همینطور وجود و حضور ویروس کرونا می توانید آن را تجربه کنید و بهترین انتخاب را داشته باشید. فروشگاه اینترنتی هشت پااز فروشگاه های معتبر اینترنتی است که شما علاوه بر لباس نوزاد می توانید باقی اقلام مورد نیاز کودک تان را تهیه کنید.


نکاتی که باید در خرید لباس نوزاد به آن توجه کنیم ؟!حواستان به نخ و بندهای اضافه لباس نوزاد باشد
همه لباس هایی را که خریده اید قبل از اینکه به فرزندتان بپوشانید، یک بار بررسی کنید تا نخ و بند اضافه ای نداشته باشد. بندهایی که به کمر لباس یا کمر شلوار وصل هستند یا نخ های اضافه ای که بعد از دوخت چیده نشده اند، همه ممکن است سلامت و جان نوازد شما را به خطر بیندازد. جوراب های دلبندتان را فراموش نکنید، حتما قبل از پوشاندن آن ها به کودک قسمت انگشتان جوراب را با دقت بررسی کنید تا نخ اضافه ای وجود نداشته باشد که دور انگشت کودک گیر کند و باعث آزار و اذیت او شود.


(تصویر شماره 1)

نه به خرید مجموعه لباس های چند تکه
مجموعه لباس های چند تکه شاید به نظر شیک و مجلسی بیایند و شما دل تان بخواهد یک جعبه از این مدل لباس ها را داخل کمد سیسمونی نوزادتان داشته باشید، اما باید بدانید که بسیاری از تکه های این مجموعه لباس به درد شما نخواهند خورد. اغلب داخل این جعبه رکابی یا تاپ، بلوز آستین کوتاه و آستین بلند، شورت عینکی، مانتو، شلوار، شورت پادار (شلوارک) و چند تکه دیگر موجود است که قاعدتا شما همزمان به همه این ها نه احتیاج دارید و نه می توانید به فرزندتان در زمان مناسب بپوشانید.


مثلاً تصور کنید فرزند شما در زمستان به دنیا آمده است، رکابی یا تاپی که زیردکمه دار هم نیست را اصلا نمی توانید استفاده کنید و قطعا سال بعد نیز این لباس برای نوزاد شما خیلی کوچک است. پس سراغ خرید این جعبه های شیک نروید و هزینه زیادی هم نکنید. خرید لباس نوزادی به صورت تکه تکه به همان اندازه نیاز و متناسب با فصل و سن فرزندتان بهترین و منطقی ترین روش خرید است.

• خرید جوراب
در خرید جوراب خیلی با احتیاط پیش بروید، می دانیم که جوراب ها انقدر کوچک و دلربا هستند که شما را گول خواهند زد و ممکن است تعداد زیادی جوراب تهیه کنید. به آن نکته همیشگی توجه داشته باشید که نوزادان خصوصا در سال اول زندگی شان به سرعت رشد می کنند و اگر لباس زیادی تهیه کرده باشید، بدون استفاده خواهد ماند.


جوراب هم جزو همین دسته است، برای هر سن فرزندتان 1 یا 2 جوراب کافی است. نکته دیگری که در خرید جوراب وجود دارد این است که به کش های آن ها خیلی دقت کنید، جوراب ها نباید کش های سفتی داشته باشند، ترجیحا جوراب هایی را انتخاب کنید که لبه آن ها کشبافت های نرمی داشته باشد و لبه آن همانند پاپوش تا شود. این بهترین گزینه برای خرید یک جوراب راحت برای دلبندتان است، جوراب هایی که جزئیات و تزئینات زیادی دارند نیز گزینه مناسبی نخواهد بود.

• کلاه نخی داشته باشید
نوزادان بهتر است تا پایان دو ماهگی کلاه نخی به سر داشته باشند، ملاج نوزادان هنوز کامل تشکیل نشده و نرم است. به همین دلیل بهتر است، به جنس کلاه خیلی دقت کنید،و کلاه نخی را در انتخاب خود داشته باشید. اگر جنس کلاه نخ خالص نباشد و الیاف مصنوعی در آن به کار برده شده باشد، سر نوزاد عرق خواهد کرد و بینی او به خاطر عرق سر کیپ خواهد شد و نفس کشیدن را برای او سخت خواهد کرد و در نتیجه سلامت کودک به خطر خواهد افتاد. بهترین انتخاب برای کلاه نوزاد استفاده از کلاه هایی با جنس تمام پنبه است.

• لباس متناسب با رنگ پوست کودک
اگر هنوز نوزاد شما به دنیا نیامده است، دقت کنید که ممکن است پوست او سفید، گندمی یا سبزه باشد و شما هنوز این موضوع را نمی دانید؛ پس بهتر است سراغ رنگ هایی برای لباس او بروید که به همه پوست ها بیاید و بعدا با پوشاندن لباس به فرزندتان دچار مشکل نشوید. اگر هم فرزندتان به دنیا آمده است و حضوری به خرید لباس رفته اید در صورت امکان لباس را پرو کنید یا کنار صورت او قرار دهید تا از هماهنگی رنگ لباس و رنگ پوست او مطمئن شوید.


• لباس بزرگ برای نوزاد ممنوع
بعضی از مادرها و پدرها با این تفکر که قرار است فرزندشان این لباس را سال آینده نیز بپوشد لباس را بزرگ تر از سن او می خرند. خودتان فکر کنید، لباس تان به تن تان گشاد باشد، کلافه نخواهید شد؟ حالا این را نیز در نظر بگیرید که حوصله بچه ها، خصوصا در موضوع پوشیدن لباس، از ما بسیار کم تر است. لباس گشاد و بزرگ بچه ها را آزار می دهد، همان طور که لباس تنگ آن ّها را اذیت خواهد کرد؛ پس هنگام خرید لباس کودک، لباس بچه ها را متناسب با سن شان انتخاب کنید.


البته این نکته ّ را هم به خاطر داشته باشید که اگر لباس را برای یک فصل قرار است بخرید، مثل کاپشن که باید از اواخر پاییز تا آخر زمستان فرزندتان آن را بپوشد، آن را کمی بزرگ تر تهیه کنید؛ چرا که بچه ها به سرعت رشد می کنند و ممکن است در اواسط زمستان کاپشن او دیگر اندازه اش نباشد. دلیل دیگر اینکه قرار است بچه ها زیر کاپشن لباس دیگری نیز بپوشند و نباید کاپشن کاملا اندازه آن ها باشد.


(تصویر شماره 2)

خرید کفش و پاپوش
کفش ها و پاپوش های نخودی نیز یکی از خریدهای شیرین و دلفریب است که ممکن است باز شما را گول بزند، اما حواستان باشد؛ لباس نوزادان باید راحت باشد، قرار نیست نوزاد شما حتی برای رفتن به مهمانی حتما پاپوش داشته باشد، خصوصا اگر در فصل گرمی به دنیا آمده است. این را هم می دانیم که همه مادران دوست دارند فرزندی شیک پوش داشته باشند و دل تان می خواهد پاپوش و کفش نیز بخرید.


نکاتی که باید در خرید پاپوش یا کفش در نظر بگیرید این است که اولا پاپوش باید سبک باشد، پاپوش ها و کفش های سنگین قطعا پای نوزاد را اذیت خواهد کرد. اگر کودک شما در فصل سرد و زمستان به دنیا آمده برای گرم نگه داشتن پای او، پاپوش های گرم گزینه مناسبی است، اما به گردش هوای داخل آن نیز حواستان باشد تا پای نوزاد عرق نکند. برای فصل گرم و تابستان نیز پاپوش های رو باز و جلو باز می تواند گزینه مناسبی باشد.

• سن رشد فرزندتان را نیز در نظر بگیرید
اگر فرزندتان در تابستان به نیمه دوم سال اول زندگی خود، یعنی 7 یا 8 ماهگی می رسد و شما برایش او چندین دست پیراهن و بلوز و شلوارک یا رامپرهای کوتاه گرفته اید، باید بدانید که اکثر نوزادان در این سن شروع به سینه خیز رفتن یا چهار دست و پا رفتن می کنند، پس آرنج و زانوان آن ها مدام روی فرش و سرامیک کشیده خواهد شد. پس یا باید شلوارهای بلند برای این سن بخرید و به فرزندتان بپوشانید یا از آرنج بند و زانوبند استفاده کنید تا آسیبی نبینند.

• از حالا کفش برای راه رفتن نخرید
اگر در خرید سیسمونی مشغول خرید کفش هستید، باید بدانید که ممکن است تمام هزینه ای که کردید، هدر برود. آیا شما سن دقیق راه رفتن نوزاد و فرزندتان را می دانید؟ ممکن است کودک شما 9 ماهگی راه برود یا ممکن است 15 ماهگی شروع به راه رفتن کند. سایز پای او در این سن به سرعت رشد می کند و شما نمی توانید تخمین بزنید که سایز پای او موقع راه رفتن چند است.


ممکن است شما برای یک سالگی او کفش تهیه کنید و او اصلا راه نرود و فصل و زمان مناسب آن کفش نیز بگذرد. بهترین راه حل صبر کردن است، تا زمانی که فرزندتان راه رفتن را بیاموزد صبر کنید و بعد از اینکه راه رفت اقدام به خرید کفش مناسب پای او کنید.


(تصویر شماره 3)

نکته آخر
نکته آخر اینکه لباس نوزاد را به اندازه نیازتان بخرید و در این کار افراط نکنید، بعضی از دوستان و آشنایان شما برای هدیه، لباس برای شما خواهند آورد و شما در انتها بیش از آن تعدادی که برای فرزندتان لباس خریده اید، خواهید داشت.


گذشته از این ها لذت خرید لباس با حضور فرزندتان را نیز از خودتان نگیرید، بگذارید بعضی لباس ها را وقتی فرزندتان در بغل شماست بخرید و شیرینی خرید را چند برابر کنید.


دوران کودکی فرزندتان زود سپری می شود و آن ها به سرعت قد می کشند و ممکن است بسیاری از لباس هایی که با عشق خریده اید را اصلا فرصت نکنید در تن آن ها ببینید. سعی کنید با همه لباس هایی هم که خریده اید حداقل یک عکس از نوزادتان بگیرید و به عنوان یادگاری نگه دارید.