به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان، برای پیگیری بسته های بی سرانجام و پُست چند بسته پستی با رعایت پروتکل ها و برداشتن محلول الکی راهی خیابان شدم بعد از کلی تذکر و بی توجهی به اینکه آقا / خانم ماسک بزن ، فاصله رو تو این صف شلوغ رعایت کن و هزار تا دردسر دیگر رسیدم به اداره کل پُست هرمزگان و درکمال ناباوری متوجه شدم در اصلی قفل است و بعد از سردرگمی به صورت اتفاقی دیدم درکنار دراصلی پُست در دیگری با نرده های فلزی ماشین های پستی را در پشت خود حبس کرده بود و هیچ راهی برای ورود به ساختمان پست نبود هوای گرم ، ماسک سه لایه ، دستکش و درگیری و استرس رویارویی با کرونا همه دست به دست هم دادند تا پیدا کردن اداره کل پست جدید سخت تر شود .


با کلی چرخیدن اطراف ساختمان پست و کوچه های اطراف در جستجوی در ورودی و همچنین به درهای بسته بیشتر خوردن بالاخره یک نفر پیدا شد که اداره پست جدید را قبل از من یافته بود ؛ فروشگاه زنجیره ای که هنوز بنر دولا چهارلایش کامل جمع نشده بود جای تابلوی اداره کل پُست هرمزگان خودنمایی می کرد .


در پایتخت اقتصادی ایران کسی پاسخگوی مردم نیست . بیشتر مراجعین در خیابان سردرگم و بدنبال در ورودی اداره کل پُست هرمزگان بودند . و همه با ماسک و نفس نفس زنان پس از پیدا کردن در ورودی با خوشحالی از پله ها صعود می کردند تا بالاخره بسته های خود را جهت پست به آنجا برسانند.


جالب است بدانیم که تاریخ پست دربندرعباس به سال 1862 میلادی ( برابر با 1279 قمری ) باز می گردد . در این سال بازرگانان انگلیس به دولت خود پیشنهاد کردند که برای تامین منافع تجاری آنان و ایجاد رابطه پستی میان لندن و هندوستان راهی را در نظر گیرد . حکومت هندوستان تصمیم گرفت که موسسات پستی خود را تا سواحل ایران امتداد دهد . بدین ترتیب در همان سال نخستین شعبه خود را در ریشهر ، کنار بوشهر دایر کرد . این شعبه با مسقط و بمبئی ارتباط داشت و مرسولات را با کشتی میان بصره و بنادر مبادله می کرد . رفته رفته این شعبه توسعه یافت و شعب دیگری در بنادری چون بوشهر ، لنگه ، بندرعباس جاسک و بصره دایر شد و کنسول های انگلیس هم بر آن نظارت داشتند . دفاتر این شعبه نامه ها و امانات تجار ایرانی را نیز قبول می کردند. اما به علت دستبرد به امانات مزبور ، این کار متوقف گردید .


اولین کشتی پست انگلیسی در سال 1279 وارد خلیج فارس شد . رفت و آمد این کشتی ابتدا هر سه ماه یکبار بود اما بعداٌ با اضافه شدن چند کشتی دیگر ، هر 15 روز یکبار کشتی پستی وارد خلیج فارس می شد.


در سال 1343 موسیو شوویو انگلیسی به سواحل جنوب آمده و تاسیسات پستی ایران را جانشین دفاتر خارجی کرد . از آن پس حمل پست میان بنادر جنوب به وسیله پست ایران صورت گرفت . امانات و نامه های پستی در آن زمان با قاطر حمل می شد . از آنجا که ارسال پست بین تهران و بنادر جنوب ، به ویژه بندر عباس ، خیلی طول می کشید ، (شایان ذکر است که گاه 40 روز طول می کشید که یک نامه از تهران به یکی از بنادر جنوب برسد) ، در اسفند 1335 وزارت پست و تلگراف یک سرویس هوایی میان بنادر ایران یعنی آبادان ، دیلم ، ریگ ، کنگان ، لنگه ، بندر عباس ، جاسک ، چابهار ، ایرانشهر ، خاش و زاهدان برقرار کرد . در دهه 30 پست هرمزگان بصورت دفتر پستی در کنار ساحل قرار داشت . در دهه 40 این دفتر به عنوان اداره پست و سپس اداره کل پست ارتقای تشکیلاتی پیدا کرد . قانون تاسیس شرکت پست جمهوری اسلامی ایران در سال 1366 نقطه عطف فعالیت های پستی بوده و تحولات عظیمی را ایجاد کرد .


حال اینکه گفته می شود شرکت پُست با هدف دستیابی عموم مردم به خدمات پستی در عرصه ارتباطات خدمات مختلفی ارائه می دهد که شامل پُست رستانت، پُست پیشتاز، صندوق شخصی ، پُست اکسپرس ، پُست تبلیغ ، پُست مستقیم ، صندوق پُست صوتی ، پُست تلفن 193 (پیک ویژه) ، سرویس بیمه مرسولات با ارزش اظهار شده ، پُست سفارشی ، پُست یافته ، بازار الکترونیکی (خرید و فروش اینترنت) ، پُست ویژه ، پُست جواب قبول ، تمبرهای جاری ، تمبرهای یادگاری ، تمبرهای شخصی ارائه خدمات دارد .


متاسفانه نه تنها مشکل رساندن بسته های پُستی کم نشده بلکه پیدا کردن در ورودی اداره کل پست هرمزگان نیز معضل جدید ی به معضل های فراوانی که این کلان شهر دارد اضافه شده است ...


البته باید به این نکته هم توجه کنیم که پروسه جدید تحویل گیری بسته در پست هرمزگان واقعا آزار دهنده شده است به طوری که پس از چند بار بالا و پایین رفتن از پله ها و دور زدن در چند خیابان فرعی و اصلی شاید بشود بسته را تحویل بگیرید....


این وضعیت اسف بار اداره پست دروازه و پایتخت اقتصادی کشور باید تاکی ادامه یابد؟


خبرنگار ؛ جمیله دبیری نیا