برداشت 15000 میلیارد تومانی از جیب فقرا توسط نمایندگان مجلس
به نقل از خبرگزاری ایلنا1399/8/3کد خبر 139981048711
(تصویر شماره 1)
اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با صدور بیانیهای مخالفت خود پیرامون برداشت 15000 میلیارد تومان از منابع تخصیص یافته به سازمان تأمین اجتماعی از محل بند (و) تبصره 2 قانون بودجه سال 1399 کشور و توزیع آن بین سایر اقشار جامعه را اعلام کرد.
اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با صدور بیانیهای مخالفت خود پیرامون برداشت 15000 میلیارد تومان از منابع تخصیص یافته به سازمان تأمین اجتماعی از محل بند (و) تبصره 2 قانون بودجه سال 1399 کشور و توزیع آن بین سایر اقشار جامعه را اعلام کرد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، متن بیانیه اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری به این شرح است:
مجلس در پی به دست گرفتن کامل قدرت در انتخابات سال 1400 از جیب فقرا برای سایر اقشار جامعه برداشت می کند در حالی که برای متعهد کردن دولت به پرداخت بدهی خود به تأمین اجتماعی در بودجه سال 1399 مجلسِ وقت تلاش فراوانی کرد و حاصل آن لحاظ کردن بند (و) در تبصره 2 بودجه بود که دولت را مکلف می کند تا سقف 50 هزار میلیارد تومان از روش های مختلف به سازمان تأمین اجتماعی و همچنین تأمین اجتماعی نیروهای مسلح پرداخت کند. در پی این اقدام، وزارت اقتصاد مکلف شد که گزارش عملکرد این بند از تبصره را هر سه ماه یکبار ارائه کند.
از این محل دولت موافقت کرد که مبلغ 32 هزار میلیارد تومان از محل واگذاری دارایی ها در قالب سهام برخی شرکت های تحت مالکیت خود به سازمان واگذار و سازمان تأمین اجتماعی هم ضمن اجرای متناسب سازی از این محل به میزان 30 درصد این تبصره، و الباقی منابع این تبصره را در قالب تهاتر بدهی های گذشته دولت جهت اجرای ماده 12 قانون برنامه ششم توسعه تأمین کند.
مجلس جدید که از ابتدا موضوع معیشت مردم را دغدغه خود می دانست، اخیراً تصمیم گرفته 15 هزار میلیارد تومان را از محل بند (و) در تبصره 2 برداشت کند و آن را بین اقشار مختلف به بهانه سومین یارانه پرداخت کند تا از این جهت به شعار انتخاباتی خود عمل کرده باشد.
اگر توزیع یارانه های این چنینی می توانست گره فقر را بگشاید تاکنون سیستم یارانه های تکراری گذشته می توانست موفق باشد. اگر مجلس محترم قصد فقرزدایی را دارد باید تلاش کند اقتصاد کشور که هر سال در حال کوچک شدن و تورم افسار گسیخته در حال رشد و بیکاری رو به افزایش است را نجات دهد که در این صورت نظام صدقه پروری جای خود را به زندگی با عزت خواهد داد.
همچنین در پیشنهاد مجلس سهم جامعه سه و نیم میلیونی (مستمری بگیران تأمین اجتماعی) از محل 35 هزار میلیارد باقیمانده این تبصره را حدود 17 هزار میلیارد تومان و بقیه را سهم صندوقی کرده که جامعه تحت پوشش آن حداکثر 25 درصد جامعه تأمین اجتماعی می باشد و از منظر پیشنهاد دهندگان اصولاً از موضوع اجرای ماده 12 قانون برنامه ششم توسعه هیچ اثری نیست.
در همین راستا می خواهند الباقی منابع اجرای چنین وعده ای را از محل تبصره 14 قانون بودجه با جابجایی اعتبارات ترمیم کنند، که اساساً منابع این تبصره جهت گیری فقرزدایی و کمک به اقشار آسیب پذیر دارد.
جامعه کارگری ضمن اعلام مخالفت با سازوکار بودجه ای تأمین منابع اجرایی طرح یارانه ای جدید معتقد است که توزیع مجدد درآمد و ثروت در پی فقیرتر شدن مردم نباید از جیب فقرا تأمین شود بلکه باید از محل درآمد و ثروت افراد و اشخاصی تأمین شود که برندگان اقتصاد نابسامان کشور هستند.
کارگران اعتقاد دارند که این طرح از منظر منابع باید مورد تجدیدنظر قرار گیرد و اگر اصرار در این مورد دارند باید برای دولت منابع جدید تعریف کنند و از سرجمع افزایش درآمدها چنین طرح هایی را ارائه نمایند. ما هشدار می دهیم در صورت اصرار به برداشت از بند (و) در تبصره 2 بودجه و کاهش سهم تأمین اجتماعی، جامعه کارگری حق مسلم خود می دانند حتی در شرایط کرونا اعتراض خود را به شکل حضوری و فیزیکی اعلام کنند.
والسلام
واژه شناسی این خبر (سازمان تأمین اجتماعی): ▲
سازمان تأمین اجتماعی ایران سازمان بیمهگر اجتماعی عمومی غیردولتی است. این سازمان، وظیفهٔ پوشش اجباری بیمهٔ کارگران، حقوقبگیران و پوشش اختیاری صاحبان حِرَف و مشاغل دولتی و آزاد را برعهده دارد. این سازمان اولین، قدیمیترین و بزرگترین سازمان تأمین اجتماعی و درمانی در ایران است که متعلق به بیمهشدگان است.
(واژه سازمان تأمین اجتماعی از دانشنامه آزاد ویکیپدیا)