به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، پارلمان عراق از ظهر امروز(شنبه) جلسه خود به ریاست «محمد الحلبوسی» را برای بحث، توافق و رأی گیری درباره پیوست قانون جدید انتخابات درخصوص تقسیم حوزه های انتخابیه در درون استانهای این کشور را آغاز کرد که این جلسه تا پاسی از شب ادامه داشت.


در نهایت، نمایندگان مجلس در خصوص پیوست مربوط به تقسیم حوزه های انتخابیه در درون استانها به استثنای دو استان کرکوک و نینوا توافق کرده و آن را تصویب کردند؛ هرچند اعتراضات تعدادی از نمایندگان به این امر ادامه داشت.


بحث و گفت وگو و توافق بین فراکسیون های پارلمانی درباره تقسیم حوزه های انتخابیه در درون استان های کرکوک و نینوا به خاطر ادامه اختلافات نمایندگان به جلسه دوشنبه آینده موکول شد.


بر این اساس، پارلمان عراق امروز به پیوست قانون جدید انتخابات درخصوص تقسیم حوزه های انتخابیه در درون 16 استان رأی داد.


بر اساس قانون قبلی انتخابات، سراسر عراق یک حوزه انتخابیه به شمار می رفت اما بر اساس قانون جدید، هر استان به چند حوزه تقسیم شده است. نمایندگان در جلسات قبلی خود درباره اینکه هر استان چند حوزه انتخابیه داشته باشد، توافق کرده و به آن رأی داده بودند.


نمایندگان در جلسه امروز پس از رایزنی فشرده، به این بخش از پیوست قانون انتخابات جدید رأی دادند که در سایه بافت جمعیتی و وضع جغرافیایی، در درون هر یک از 16 استان چه مناطقی تنها یا با هم، یک حوزه انتخابیه را تشکیل دهند.


پارلمان عراق زیر فشار اعتراضات مردمی گسترده سال گذشته به قانون جدید انتخابات رأی داد اما تاکنون تصویب پیوست های این قانون از جمله درخصوص موضوع تعریف احزاب سیاسی انجام نشده تا به رئیس جمهوری برای ابلاغ ارسال شود.