به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ افزایش تعداد روزهای آلوده در پاییز سال جاری با وجود تعطیلی های پی در پی در این فصل و خروج حجم زیادی از خودروها از پایتخت از یک سو و از سوی دیگر کاهش ترددها به دنبال شیوع کرونا و دورکاری برخی مشاغل از سوی دیگر به اندازه ای غیرعادی به نظر می رسد که چرایی آن شاید برای بسیاری از شهروندان جای سوال باشد.


خودروهای پیر عامل اصلی آلودگی شهر تهران


اسماعیل کهرم، متخصص محیط زیست در این خصوص به خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا گفت: خودروهای پیر عامل اصلی آلودگی شهر تهران هستند. تهران امروزه 4 میلیون خودرو دارد و در ایام نوروز در یک مدت زمانی طولانی نیمی از این خودروها از پایتخت خارج می شود. در آن برهه زمانی به خوبی مشخص می شود که تا چه میزان آلودگی خودروها بر تهران موثر است.


او افزود: وزش باد زمانی موثر است که در ارتفاع 2500 تا 4000 متری بوزد که این آلاینده ها را که بخاطر سبک بودن به ارتفاعات بالا می روند را منتقل کند و از شهر خارج کند. ما به قدری آلودگی بر تهران تحمیل کرده ایم که چندین لایه در ورای آسمان تهران آلودگی وجود دارد و در کوتاه مدت نمی توان امیدوار به بهبود کلی وضعیت هوای تهران داشت. حداقل 20 روز باید وزش باد در این ارتفاع داشته باشیم تا بتوان گفت هوا بهبود یافته است.


این متخصص محیط زیست خاطرنشان کرد: آلودگی هوا در یک بستر لایه ای ایجاد می شود و تجمیع این آلاینده ها سبب می شود تا این لایه های آلودگی روی یکدیگر قرار گیرند. برای مثال اگر تعطیلی های تهران در پاییز به جای 4 روز، 8 روز بود آن گاه تاثیرات آن مشخص می شد و هوای تهران به حالت عادی باز می گشت.


کارخانه ها بر آلودگی شهر تهران موثر هستند


کهرم گفت: این آلودگی هوا به آن علت است که 4 میلیون خودرو به یک شهری تحمیل شده است که زیرساخت های لازم را ندارد. در این میان صد درصد، کارخانه ها و کارگاه های صنعتی نیز بر آلودگی شهر تهران موثر هستند. 30 درصد صنایع بزرگ در تهران قرار گرفته اند.


این متخصص سرشناس محیط زیست با اشاره به نقض برخی قوانین تصریح کرد: یک قانونی وجود داشت که در شعاع 120 کیلومتری مرکز تهران، هیچکس حق تاسیس کارخانه جدید را ندارد تا بار اضافی بر روی جغرافیا و هوای تهران گذاشته نشود.


او افزود: دولت نهم و دهم برای این قانون چندین استثنا قرار داد و این قانون مفید را خدشه دار کرد. به عنوان مثال شرکت خودروسازی سایپا، خودروی خود را در جاده کرج می سازد و خودروهای خود را سوار تریلر می کند و به مشهد می فرستد و در آن محل رنگ آمیزی می کند ومجددا به تهران بر می گرداند. همچین برنامه ریزی هایی به تعداد زیاد در پایتخت و ایران وجود دارد که این آلودگی به وجود آمده است.


حمل و نقل عمومی باید دقیق باشد


مشاور رئیس پیشین سازمان محیط زیست در خصوص اقدامات موثر برای بهبود وضعیت هوای تهران اظهار کرد: امروز تهران به یک وسیله حمل و نقل عمومی قابل اعتماد نیاز دارد که دقیقا راس ساعت در ایستگاه ها حاضر شود. این مهم ترین گام برای بهبود وضعیت هوای تهران است. در گام دوم باید تلاش کرد تا فضای سبز شهر تهران هر روز گسترش پیدا کند.


ضرورت ایجاد فضای سبز بیشتر در تهران


این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به اهمیت خطوط مترو در تهران در پایان گفت: تلاشی که برای تاسیس خطوط مترو در تهران می شود، بی نظیر است. گسترش حمل و نقل عمومی و مانع شدن از تردد خودروهای تک سرنشین امروز در تهران ضرورت دارد. در ایالات متحده در بخشی از قسمت ها اجازه تردد به خودروهای تک سرنشین داده نمی شود و خودروها مجبور هستند در ترافیک های چندین ساعته در محورهای جایگزین قرار گیرند تا تنبیه شده و دیگر از خودرو شخصی استفاده نکنند. از سوی دیگر شاهد هستیم در سوئیس ساختمان هایی که داوطلب می شوند تا در پشت بام خود فضای سبز ایجاد کنند، 50 درصد در پرداخت مالیات به آن ها تخفیف داده می شود. اجرای چنین طرح هایی امروز در تهران نیز ضرورت دارد.

(تصویر شماره 3)
خبرنگار: رضا پورحسین