اجرای برنامه 5 ساله حوزه و آموزش و پرورش
به نقل از خبرگزاری تسنیم1399/8/5کد خبر 13998155759
به گزارش خبرگزاری تسنیم از یزد، علیرضا حاجیانزاده در دیدار اعضای ستاد ملی و استانی همکاریهای آموزش و پرورش و حوزه های علمیه با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد اظهار داشت: اکنون در شرایطی قرار داریم که از طرفی آموزش و پرورش برای تحقق سند تحول بنیادین نیاز به شرکای فرهنگی دارد تا با تمام ظرفیت به میدان بیایند و مسئله تعلیم و تربیت را به درستی محقق کنند، حوزه علمیه یکی از شرکای مهم به شمار میرود و از طرف دیگر، ورود به عرصه تعلیم و تربیت و برنامههای فرهنگی سایر دستگاهها از جمله آموزش و پرورش، برای حوزه های علمیه یک برنامه مهم و جدی است.
وی عنوان کرد: در این راستا طرح آمایشی در حوزه تهیه شده و بیش از 200 دستگاه هدف مورد بررسی قرار گرفتهاند که به مرور با آنها تفاهمنامههایی امضا میشود و آموزش و پرورش اولین دستگاهی است که به خوبی این ارتباط با آن برقرار شده است.
حاجیانزاده بیان کرد: اکنون حوزه و آموزش و پرورش هر دو معتقدند که ارتباط و تعامل بسیار خوبی بین آنها برقرار است و این ارتباط میتواند به عنوان یک الگو برای ایجاد تعامل با سایر دستگاهها ملاک عمل قرار گیرد.
مشاور عالی حوزههای علمیه افزود: تعامل بین آموزش و پرورش بیش از یک دهه است که برقرار شده اما پیش از این ارتباطات پراکنده و تنها در قالب اقامه نماز جماعت و برخی برنامههای مناسبتی بود اما اکنون شکل و ساختار کاملی دارد و حوزه در قالب یک برنامه جامع در کل ساختار و شاخ و برگ آموزش و پرورش وارد کرده است.
حاجیانزاده ادامه داد: حوزه اکنون در نظام تدوین و برنامهریزی کتب درسی به شکل رسمی ورود کرده و در طرحهای مشترک پژوهشی فعال است و تاکنون برنامههای مشترک بسیاری بین آموزش و پرورش و حوزههای علمیه اجرا شده که از جمله آنها میتوان به راهاندازی مرکز پژوهش و اتاقهای فکر مشترک اشاره کرد.
وی با اشاره به ورود حوزه در زمینه تربیت نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش نیز اظهار داشت: در حال حاضر در تربیت نیروی انسانی از ظرفیت حوزه برای آموزش ضمن خدمت فرهنگیان استفاده میشود ضمن اینکه مرکز تربیت معلم مبلغ نیز در دانشگاه فرهنگیان راهاندازی شده و مبلغان علاقمند، میتوانند در این مرکز حضور یابند و به طور رسمی جذب آموزش و پرورش شوند.
دبیر ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش تصریح کرد: امروز جریان تربیت و جریان حوزه در هم تنیده شده و حتی در جذب طلاب به آموزش و پرورش آزمون استخدامی در هشت رشته برگزار میشود که دوره اول آن برگزار شد و دوره دوم نیز آذرماه امسال برگزار و طلاب مستعد جذب آموزش و پرورش میشوند.
حاجیان زاده تصریح کرد: امسال سهمیه طلاب وظیفه افزایش یافته و 2 هزار طلبه دوران خدمت خود را در آموزش و پرورش میگذرانند که این امر در راستای تحقق اهداف هر دو نهاد، اثرگذار است.
وی عنوان کرد: همچنین شرایطی فراهم شده که دانشآموزان مستعد بعد از اخذ مدرک دیپلم جذب حوزه شوند ضمن اینکه مدارس علوم و معارف اسلامی وابسته به حوزههای علمیه نیز فعالیت خود را آغاز کرده اند. حاجیان زاده با اشاره به ورود حوزههای علمیه به جریان مدرسهداری خاطر نشان کرد: این مدارس در واقع مدارس پیش حوزوی به شمار میروند و در صددیم علاوه بر دبیرستان، باب مدرسه داری در پیش دبستانی و دبستان را نیز باز کنیم.
وی در مورد اعزام مبلغ و اجرای برنامههای تبلیغی بیان کرد: کارهای بزرگی به ویژه در زمینه حضور مبلغان خواهر در مدارس دخترانه انجام شده ضمن این طرح امین هم به عنوان یک اتفاق خوب در حال انجام است و گرچه هنوز امکان پوشش تمام مدارس را نداریم اما همین تعداد فعلی نیز با توجه به کیفیت برنامهها بسیار اثرگذار است.
مشاور عالی حوزه های علمیه گفت: در حال حاضر 117 هزار مدرسه در کشور وجود دارد که 4 هزار و 500 مدرسه زیر پوشش طرح امین قرار گرفتهاند که هزار و 500 نفر از مبلغان به صورت جهادی و بدون دریافت ریالی در مدارس فعالیت میکنند.
وی با اشاره به اینکه بهترین مبلغان حوزه برای اجرای طرح امین انتخاب شدهاند، افزود: طلاب در این طرح سه تا چهار روز در مدارس مستقرند و ضمن ایجاد ارتباط صمیمانه با دانشآموزان، حتی با خانوادههای آنها هم ارتباط برقرار میکنند که امیدواریم بتوانیم این طرح را توسعه دهیم.
حاجیانزاده ادامه داد: حوزه اکنون از کتاب درسی تا پژوهش تا نیروی انسانی و تبلیغ و مدرسه داری به آموزش و پرورش ورود پیدا کرده و این طرحها به یک برنامه پنج ساله تبدیل شده که به امضای وزیر آموزش و پرورش و مدیر حوزههای علمیه کشور رسیده و با توجه به اینکه این برنامه مورد توجه و حمایت رهبر معظم انقلاب نیز قرار گرفت، اکنون ملاک عمل در اجرای برنامه هاست.
دبیر ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش گفت: بخشی از این برنامه پنج ساله به صورت متمرکز و بخشی به صورت استانی اجرا میشود و نیاز به ساماندهی در کمیته های استانی دارد بنابراین لازم است کمیتههای استانی جدیتر گرفته شود.
حاجیانزاده تاکید کرد: اکنون که در شرایط کرونا، فعالیت حضوری مدارس تعطیل است، اقدامات و برنامههای مشترک حوزه و آموزش و پرورش در حوزه تربیتی ضرورت بیشتری پیدا کرده زیرا آموزش و پرورش تمام توان خود را روی آموزش گذاشته و از همه نرمافزارها برای پیشبرد دروس دانشآموزان استفاده میکند و از طرف دیگر چون دانشآموزان در اختیار مدارس نیستند، آسیبها به شدت بیشتر شده و نگرانیم که تربیت دینی و فرهنگی افت پیدا کند.
وی با تاکید بر اینکه اکنون آسیبها جدیتر شده، تصریح کرد: نباید منتظر باز شدن مدارس بمانیم زیرا خطرات فضای مجازی بسیار بیشتر از قبل دانش آموزان را تهدید می کند بنابراین باید بتوانیم با آنها ارتباط مجازی برقرار کنیم و هر چه در توان داریم باید به میدان بیاوریم تا اتفاقات منفی در حوزه فرهنگ و تربیت دینی دانش آموزان کمتر رخ دهد.
781/ش
اخبار مربوط به (نیروی انسانی) را دنبال کنید:
اجرای آموزش «حداقل یک رشته ورزشی برای هر دانش آموز» در مدارس
نقص سیستم آب پاش منجر به اتفاقی در رژه روز ارتش مشهد شد
تجلیل از مددجویان سرآمد بهزیستی اردبیل در حوزه هنرهای تجسمی
واژه شناسی این خبر (نیروی انسانی): ▲
ویلیام تریسی، در واژهنامه منابع انسانی Human Resources (HR)، منابع انسانی را به عنوان «افرادی که کار میکنند و سازمان را به فعالیت میاندازند» تعریف میکند. منبع انسانی یک فرد یا کارمند درون سازمان است.
(واژه نیروی انسانی از دانشنامه آزاد ویکیپدیا)
واژه شناسی این خبر (حوزههای علمیه): ▲
در حوزه علمیه اسلامی، دروس سطح عالی در زمینه مذهب ارائه میشود و بعضی از طلبه ها در داخل برخی حوزهها در خوابگاههایی با عنوان «حجره» زندگی و تحصیل میکنند.
در حوزههای علمیه شیعه، درسهای «اصلی» حوزویای همچون:
(واژه حوزههای علمیه از دانشنامه آزاد ویکیپدیا)
- نگاهی به تکانه ها در 9 استان
- آیا کاهش ارزش دلار، تقاضای جهانی برای نفت را افزایش میدهد
- نرخ تبادل دلار آمریکا و روپیه هند امروز -0.15 درصد کاهش را تجربه کرد - چهارشنبه 29 فروردین 1403
- نرخ تبادل دلار آمریکا و پوند امروز -0.25 درصد کاهش را تجربه کرد - چهارشنبه 29 فروردین 1403
- شاخص DXY با ارزش 106.36 واحد شروع به کار کرد و روند نزولی را در پیش گرفت (1403/01/29)