به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، دانشگاه آکسفورد که در حال حاضر یکی از پیشروترین مراکز علمی جهان در مقابله با ویروس کرونا محسوب می شود از رضایت بخش بودن نتیجه اولیه آزمایش واکسن ساخت خود بر روی افراد میانسال و سالمند خبر داده هر چند که اعلام کرده است هنوز برای تعمیم استفاده از این واکسن روی همه مردم جهان اطمینان خاطر وجود ندارد و نیاز به آزمایش های بیشتری است. جهش های ژنتیکی ویروس کرونا و رفتار متفاوت آن در نقاط مختلف جهان رسیدن به نسخه ای واحد برای مقابله با آن را بسیار دشوار ساخته است.


با وجود ادعاهای قبلی ترامپ و برخی مقامات دولت وی در توزیع واکسن کرونا تا پیش از انتخابات، به نظر نمی رسد تا پایان سال خبری از واکسن کرونا باشد به ویژه آن که هنوز نتایج استفاده از نمونه های اولیه در مقیاس وسیع مشخص نشده است. آماده نشدن واکسن مقابله با کرونا در شرایطی رخ می دهد که ابتلا به کووید-19 همزمان با شروع فصل سرما در بسیاری از کشورهای جهان به سطح نگران کننده ای رسیده و این مساله باعث بازگشت برخی از محدودیت ها شده است. وضعیت به ویژه در اروپا هشدارآمیز است و فعالان بازار نگران اند ضربه دیگری به پیکر کم جان اقتصاد این کشورها وارد شود. لهستان، مجارستان و جمهوری چک از رکوردشکنی تعداد مبتلایان روزانه به کرونا خبر داده اند و در ورشو- ساعت مجاز برای حضور مردم در فروشگاه ها محدود شده است.


تاکنون بیش از 44 میلیون و 145 هزار و 449 مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین یک میلیون و 169 هزار و 667 نفر جان خود را از دست داده اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با 231 هزار و 790 نفر، برزیل با 157 هزار و 528 نفر، هند با 120 هزار و 54 نفر، مکزیک با 89 هزار و 171 نفر و انگلیس با 45 هزار و 365 نفر بوده است.


فضای ریسک بر سر بازارهای ارز بیش از پیش تشدید شده است. معامله گران نگران اند فضای تنش بین آمریکا و شرکای تجاری بزرگش تا پیش از انتخابات روی دور تند افزایشی باشد و این مساله بیش از پیش فشار روی اقتصاد جهانی را که به دلیل کرونا با مشکلات زیادی روبروست، تشدید کند. دور جدید این اختلافات به ویژه در حوزه سرمایه گذاری و ارز برجسته شده است.


آن طور که روزنامه دولتی ساوث چاینا مورنینگ پست گزارش داده، چین ممکن است تنوع بخشی به ذخایر ارزی خود را با هدف کاهش وابستگی اقتصاد خود به دلار و آسیب پذیری کمتر از تحریم های احتمالی آمریکا در آینده تشدید کند. آمارهای منتشرشده توسط وزارت خزانه داری آمریکا نیز نشان می دهد روند کاهش وابستگی چین به دلار کماکان ادامه دارد و میزان اوراق قرضه دلاری در اختیار این کشور تا پایان ماه آگوست به 1.07 تریلیون دلار رسیده که این رقم از سال 2017 تاکنون بی سابقه بوده است.


تقابل چین و آمریکا روی سرمایه گذاری های متقابل اتباع دو کشور نیز تاثیر محسوسی داشته تا جایی که خرید خانه در آمریکا توسط اتباع چینی طی 9 ماه نخست امسال نسبت به بازه مشابه زمانی سال قبل حدود 60 درصد کاهش یافته است. چینی ها از هشت سال پیش تاکنون بزرگ ترین خریداران خارجی خانه در آمریکا بوده اند و کاهش 60 درصدی خانه توسط آن ها بدان معنا بوده که 11.5 میلیارد دلار سرمایه خارجی کمتر وارد چرخه اقتصاد آمریکا شده است.


شمار کسانی که در آمریکا خواهان دریافت مزایای بیکاری شده اند نسبت به هفته قبل کاهش محسوسی یافته اما این رقم در مقایسه با آغاز سال میلادی کماکان رقم بالایی است. در شرایطی که دولت و بانک مرکزی آمریکا تاکنون حدود هفت تریلیون دلار نقدینگی و اعتبار به بازارهای مالی این کشور تزریق کرده اند، باقی ماندن نرخ بیکاری در محدوده هفت تا هشت درصدی نمیتواند خبر خوبی برای سیاست گذاران آمریکایی محسوب شود. مذاکرات بین کنگره و دولت بر سر اجرایی شدن یک بسته حمایتی دیگر ادامه دارد اما تاکنون توافقی بین سران دموکرات و جمهوری خواه حاصل نشده است.


روزهای پرنوسان دلار در بازارهای ارزی ادامه دارد و انتظار می رود دست کم تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا این وضعیت ادامه خواهد داشت. باتوجه به اختلاف کم آرای جو بایدن و دونالد ترامپ در نظرسنجی های مختلف، پیش بینی پیروز انتخابات و مسیر دلار چندان کار راحتی نیست و معامله گران در خصوص زمان مناسب برای خرید یا فروش دلار با یکدیگر هم عقیده نیستند. انتخابات ریاست جمهوری روز سوم نوامبر ( 13 آبان) برگزار خواهد شد اما به دلیل کرونا و طولانی بودن فرآیند اعلام نتیجه شمارش آرای پستی احتمالا اعلام نتایج با تاخیر مواجه خواهد شد.


تداوم روند افزایش کسری بودجه دولت آمریکا باعث نگرانی معامله گران از وادار شدن فدرال رزرو به چاپ پول بیشتر شده است. دفتر کنترل بودجه آمریکا در گزارشی اعلام کرده است همزمان با افزایش هزینه های دولت برای حمایت از بخش های مختلف اقتصادی این کشور در برابر پیامدهای ویروس کرونا، کسری بودجه دولت در سال مالی 2020 به 3.13 تریلیون دلار رسیده است که این رقم با وجود کمتر بودن نسبت به برآوردهای قبلی، یک رکورد کاملا تازه محسوب می شود.


در شرایطی که کریستین لاگارد- رئیس بانک مرکزی اروپا از استفاده حداکثری از ابزارهای در اختیار این بانک برای تقویت طرف تقاضا و رشد اقتصادی خبر داده، مرکز آمار اتحادیه اروپا در گزارشی ناامیدکننده اعلام کرد متوسط نرخ تورم در 19 کشور عضو منطقه یورو در 12ماه منتهی به سپتامبر با 0.2 درصد کاهش نسبت به رقم مشابه منتهی به ماه قبل به منفی 0.3 درصد رسیده که این نرخ تورم در فاصله زیادی از سطح دو درصدی هدف گذاری شده توسط بانک مرکزی این منطقه باقی مانده است. همچنین متوسط نرخ تورم در 12 ماه منتهی به سپتامبر در 27 کشور عضو اتحادیه اروپا 0.3 درصد اندازه گیری شده که 0.1 درصد کمتر از رقم ثبت شده ماه قبل بوده است.


ادوارد مویا- کارشناس مسایل ارزی در موسسه اواندا - گفت: هر چند که شاهد انتشار برخی از اخبار امیدوارکننده هستیم اما واقعیت این است که چشم انداز اقتصادی جهان خیلی نسبت به قبل تغییری نکرده است. از نظر بازارها احتمال پیروزی دموکرات ها در انتخابات بیشتر شده و اگر کنترل دولت و مجلس سنا و کنگره به دست آن ها بیافتد احتمالا شاهد افزایش فشار مالیاتی روی شرکت های بزرگ و ثروتمندان خواهیم بود که شاید دلخواه برخی فعالان اقتصادی نباشد اما از طرف دیگر این نکته هم مطرح است که بایدن فرد مناسب تری برای مقابله با کرونا خواهد بود.


شاخص دلار


شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می گیرد، در معاملات امروز با 0.22 درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح 92.838 واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل 1.029 دلار اعلام شد (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است).


ارزهای اروپایی


در تازه ترین دور از معاملات، پوند با 0.31 درصد افزایش نسبت به روز قبل خود و به ازای 1.306 دلار مبادله شد. یورو 0.10 درصد بالا رفت و با ماندن در کانال 1.18 به 1.182 دلار رسید.


ارزهای آسیایی


در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با 0.39 درصد کاهش به 104.433 ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای 1.400 دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل 6.705 یوان چین اعلام شد.