به گزارش خبرگزاری برنا؛ زندگی محمد معمولاً به دو دوره تقسیم می شود: قبل از هجرت در مکه، و پس از هجرت. گفته می شود محمد سیزده زن یا کنیز داشته است (نسبت به وضعیت برخی به عنوان زن یا کنیز توافق وجود ندارد) در هنگام درگذشت محمد، نه نفر از همسرانش در قید حیات بودند.


ازدواج هایایشان با هدف های گوناگونی انجام می شد:

  • تصمیم شخصی؛
  • بیوه بودن زن؛
  • دلیل سیاسی، مانند ایجاد یا حفظ اتحاد قبیله ها و ….

یکی از اشکال هایی که در غرب به پیامبر اسلام گرفته می شد تعدد زوجات او بوده است که آن را ناشی از شهوت پرستی می دانستند که از پیامبر الهی به دور است.


مسلمانان با نگرشی تاریخی و عقلانی، تمام ازدواج های او را در آن فضای تاریخی ارزیابی و توجیه می کنند.


به گفتهٔ برخی منابع، در فرهنگ عربستان دوران محمد، ازدواج فقط یک تصمیم شخصی برای اهداف شخصی نبود، بلکه عموماً وابسته به نیازهای درون قبیله ای یا بین قبیله ای جهت تشکیل متحدین بود. به عقیده جان اسپوزیتو، ازدواج مجدد برای بیوه ها در فرهنگ عرب که بر روی باکره بودن دختر تأکید می کرد، مشکل بود.


در سن 25 سالگی محمد با خدیجه که سنی بین 40 تا 45 سال داشت، ازدواج کرد. این ازدواج، زندگی مشترک موفقی بود که 25 سال دوام یافت.


محمّد از طرق مختلف بر خدیجه تکیه می کرد و تا زمانی که او زنده بود، همسر دیگری اختیار نکرد.


خدیجه در 65 سالگی درگذشت. چندی پس از درگذشت خدیجه خوله بنت حکیم به محمد پیشنهاد کرد که با سوده یا با عایشه ازدواج کند. گفته شده که محمد از خوله خواست که مقدمات ازدواج او با هر دو را فراهم کند. عایشه در آن زمان در نامزدی پسری از مشرکان به نام جبیر بن مطعم بود، اما ابوبکر نامزدی او را به هم زد تا با محمد ازدواج کند. گرچه برخی منابع اولیه عایشه را هنگام ازدواج با محمد کودکی شش تا نه ساله ذکر کرده اند.


حفصه دختر عمر بن خطاب بود که شوهر اولش در جنگ بدر کشته شد. پس از بیوه شدن حفصهٔ 20 ساله که 35 سال از محمد کوچک تر بود، محمد وی را به عقد خود درآورد. زینب بنت خزیمه (ام المساکین) بیوه عبیده بود و کمی پس از ازدواج با محمد در 31 سالگی درگذشت. ام سلمه بیوه ابوسلمه بود. زینب بنت جحش زن طلاق گرفتهٔ زید (فرزندخواندهٔ محمد) بود. جویریه دختر رئیس قبیله بنی مصطلق بود. ام حبیبه بیوه عبید و دختر ابوسفیان (رهبر اهالی مکه و مخالف پیامبر) بود و از طریق شخص سومی با محمد ازدواج کرد. صفیه از اسیران یهودی در جنگ خیبر بود که شوهرش پس از جنگ خیبر اعدام شده بود. ازدواج صفیه با محمد به زودی — یا در خیبر یا در مسیر بازگشت به مدینه — صورت پذیرفت.میمونه نیز بیوه بود و در 51 سالگی با محمد ازدواج کرد. ماریه را فرمانروای مصر به محمد هدیه داده بود و کنیز محمد بود.

فرزندان
  • خدیجه چهار دختر (ام کلثوم، رقیه، زینب، فاطمه) و دو پسر (قاسم، عبدالله) برای محمد آورد که دو پسر او در کودکی درگذشتند.
  • زینب همسر ابوالعاص بن ربیع بود.
  • ام کلثوم و رقیه ابتدا با عتبة بن ابولهب ازدواج کردند که پس از دعوی پیامبری محمد، عتبه ایشان را طلاق داد. سپس، رقیه، و پس از مرگ او، ام کلثوم، با عثمان ازدواج کردند.
  • فاطمه با علی ازدواج کرد.
  • ام کلثوم و رقیه پیش از فوت محمد درگذشتند.
  • ماریه نیز پسری به نام ابراهیم آورد که در دو سالگی درگذشت.
  • محمد از طریق فاطمه زهرا دارای دو نوه پسر به نام های حسن و حسین شد.
  • دختر فاطمه به اسم زینب نقشی مهم در مطالبه حقوق خاندان محمد در زمان امویان پس از کشته شدن حسین در نبرد کربلا ایفا کرد.
  • نسل محمد از طریق فاطمهٔ زهرا ادامه یافت که به عنوان شریف یا سید شناخته می شوند. آن ها به عنوان تنها نسل بازمانده از محمد، مورد احترام شیعه و سنی اند. شیعیان حسن و حسین و فرزندان حسین را امام و جانشین برحق محمد می دانند.