به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا، محمد علی شجاعی در نشست ویدئو کنفرانسی استانداران خراسان شمالی و آخال ترکمنستان به دیدار رئیس جمهور ترکمنستان با مقام معظم رهبری در سال 2015 اشاره کرد و افزود: در این دیدار مقام معظم رهبری دو ملت ایران و ترکمنستان را همسایگانی همچون دو خویشاوند دانستند.


وی همچنین به سفر سال گذشته خود به کشور ترکمنستان اشاره و خاطرنشان کرد: خواستار تمدید تفاهم نامه های منعقد شده هستیم که امیدواریم کمیسیون مشترکی از سوی دو طرف برای اجرایی کردن مفاد تفاهم نامه شکل گیرد.


شجاعی در ادامه سخنان خود به ظرفیت های حوزه های اقتصادی، عمران، علم و فناوری، ورزشی و زیست محیطی خراسان شمالی اشاره کرد و گفت: بازرگانان این استان به 20 کشور صادرات دارند و عمده صادرات ما در حوزه مواد غذایی، کشاورزی، پلاستیک، شیمیایی، صنعت، معدن و مصالح ساختمانی است.


وی با اعلام آمادگی جهت افتتاح دو دفتر در استانهای خراسان شمالی و آخال ترکمنستان برای پیگیری امور اقتصادی، اظهار داشت: مجتمع صنعتی اسفراین، کارخانه لوله گستر اسفراین، پتروشیمی ، کارخانه تولید سیمان و آلومینای جاجرم از ظرفیت های بالقوه استان در بخش اقتصادی است. استاندار خراسان شمالی همچنین گفت: برای انجام امور پیمانکاری،اعزام نیروی متخصص کشاورز برای کشت فراسرزمینی و اعزام نیروی متخصص فنی، مهندسی و کادشناس تکنسین طراحی و نظارت اعلام آمادگی می کنیم.


محمد علی شجاعی همچنین از اعلام آمادگی این استان برای اعزام دانشجو، اساتید و گروه های علمی و یا پذیرش آن در استان خبر داد و افزود: در رشته های فنی، کشاورزی، علوم انسانی و پزشکی آماده پذیرش هستیم.


وی خواستار برگزاری تورهای گردشگری با برقراری پرواز بجنورد_عشق آباد شد و افزود : در زمینه قالیچه های ترکمن و اسب اصیل ترکمن بعنوان یکی از اشتراکات طرفین می توانیم اقدام به برگزاری جشنواره کنیم.


شجاعی به حوزه ورزش و قدمت بالای ورزش کشتی سنتی دو کشور هم اشاره و تصریح کرد: خراسان شمالی در برگزاری اردوهای تیم های ملی و تورنمنت های ورزشی و اعزام مربیان ورزشی در رشته های مورد نیاز ترکمنستان آمادگی کامل دارد. اضافه می شود سرکنسول ترکمنستان در مشهد و معاون سفیر ایران در عشق آباد نیز در این نشست در سخنانی از اعلام آمادگی برای هرگونه اقدام در جهت تسهیل و گسترش روابط دو استان و دو کشور خبر دادند.