به گزارش تسنیم، چند روز گذشته معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار از راه اندازی سامانه ملی اشتغال و کسب و کار خبر داد. عیسی منصوری، یکی از اهداف راه اندازی این سامانه را دسترسی به آمار و اطلاعات مرتبط با عرضه و تقاضای نیروی کار دانست و گفت:اطلاعات و داده های دقیق و جامع بازار کار و اشتغال از طریق این سامانه در اختیار مدیران ارشد و سیاست گذاران کشور قرار می گیرد تا بتوانند در طراحی سیاست ها و برنامه های اشتغال و تنظیمات نهادی بین ذینفعان اصلی بازار کار، از آن بهره ببرند. جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. اکنون دفتر هدایت نیروی کار و کاریابی ها طی اطلاعیه ای اعلام کرده است، در راستای اجرای سیاست های کلی نظام در بخش اشتغال (ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری) و تکالیف مصرح قانونی در زمینه استقرار نظام اطلاعات بازار کار (LMIS)، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف گردید با راه اندازی و استقرار سامانه ملی اشتغال و کسب وکار زمینه تشکیل و توسعه نظام اطلاعات بازار کار (LMIS) را فراهم نماید. همچنین این کار با مطالعات انجام شده و براساس تجارب موفق کشورهای مختلف در اجرای سیستم های اطلاعات بازار کار (LMIS) به عنوان مرکز مدیریت و کنترل عرضه و تقاضای حوزه آموزش، مهارت ها و اشتغال، طراحی و پیاده سازی شده و ایجاد سیستم یکپارچه ملی و کشوری در دستور کار برنامه ریزان و سیاست گذاران حوزه آموزش و اشتغال قرارگرفته است.


از اهداف این سامانه که مخاطبان اصلی آن سیاست گذاران کلان حوزه آموزش و اشتغال می باشند، می توان به مواردی نظیر ساماندهی نظام اطلاعات شغلی، تخصیص شناسه شغلی به افراد در سن کار کشور، استانداردسازی مشاغل و .... اشاره نمود. با انجام این کار، تعداد دقیق شاغلان و افراد جویای کار در این سامانه مشخص شده و فراوانی مشاغل قابل دسترسی خواهد بود.


همان گونه که توسط معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ذکر شد یکی از اهداف راه اندازی این سامانه، دسترسی به آمار و اطلاعات مرتبط باعرضه و تقاضای نیروی کار است که اطلاعات و داده های دقیق و جامع بازار کار و اشتغال از طریق این سامانه در اختیار مدیران ارشد و سیاست گذاران کشور قرار می گیرد تا بتوانند در طراحی سیاست ها و برنامه های اشتغال و تنظیمات نهادی بین ذی نفعان اصلی بازار کار، از آن بهره ببرند.


لازم به ذکر است که در این سامانه هیچ گونه خدمات کاریابی و معرفی کارجو به کارفرما چه به صورت رایگان یا اشکال دیگر صورت نگرفته و هیچ نوع تعارضی با فعالیت های جاری با صنف کاریابی ها ندارد.


بلکه اطلاعات اولیه همه افراد در سن کار کشور (15 سال به بالا) شامل شاغلین، بیکاران و (خانه دار، محصل، بازنشسته، دارای درآمد بدون کار و...) و همچنین فعالان عرصه کسب وکار (کارفرمایان دارای مجوز و بدون مجوز) و داده های ثبتی و اطلاعات هویتی از ثبت احوال، اطلاعات آموزشی از وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی، سوابق کاری از سازمان تأمین اجتماعی، سازمان امور اداری و استخدامی، صندوق بیمه روستایی و عشایری و نیز گواهی های مهارتی کسب شده و ... در این سامانه جمع آوری شده و یا در حال جمع آوری است که می تواند در طراحی سیاست ها و برنامه های اشتغال و تسهیل در امر برنامه ریزی و سیاست گذاری سازمان ها و نهادهای تصمیم گیر در حوزه اشتغال و کار، مورد بهره برداری مسئولان کشور و نیز مدیران کاریابی های غیردولتی قرار گیرد.خاطر نشان می گردد دستورالعمل نحوه خدمات دهی اختصاصی به کاریابی ها، به استان ها و کانون ابلاغ خواهد شد.