به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ اهم اخبار اجتماعی هفته گذشته به شرح ذیل است:


آمارهای کرونایی


سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت روز گذشته طبق آخرین یافته های آماری اعلام کرد: شمار بیماران کووید19 در کشور به 545هزار و 286نفر و مجموع جان باختگان این ویروس کشنده به 31هزار و 346 نفر رسید.


او همچنین تعداد بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده از بیمارستان های کشور را 438 هزار و 709 نفر اعلام کرد.


خبر خوب هفته: همسان سازی حقوق بازنشستگان


محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با اعلام رسمی صندوق بازنشستگی کشوری، به طور متوسط 77 درصد افزایش دستمزد در سال 99، نسبت به سال قبل در جریان افزایش و همسان سازی حقوق و دستمزد صورت گرفت.


او افزود: مطالبه 1.5 میلیون نفر از بازنشستگان کشوری همسان سازی حقوق بود، بر اساس آمار صندوق بازنشستگی کشوری به نسبت حقوق هایی که کمتر یا بالاتر بود، میزان افزایش برای همسان سازی حقوق تا حد خالص دریافتی افراد شاغل مشابه، اتفاق افتاد.


تغییر هفته: زمان آزمون استخدامی


با توجه به فراهم شدن امکان اعمال اولویت برای متقاضیان بومی، زمان برگزاری هشتمین آزمون مشترک دستگاه های اجرایی کشور به روزهای پنجشنبه و جمعه 6 و 7 آذر تغییر کرد.


چالش هفته: مومو


چالش "مومو" که در روزهای اخیر جنجال زیادی در رسانه ها به پا کرده بود با انتشار خبر خودکشی یک پسربچه 10ساله اهوازی به خاطر این چالش وارد مرحله ای تازه شد. خبری که نه تنها پلیس آن را تکذیب کرده، بلکه پیگیری ها حکایت از آن دارد که پسر 11ساله خودکشی نکرده و بر اثر سکته جانش را از دست داده است.


چندی نگذشت که پلیس از دستگیری گروهی خبر داد که چالش وحشت موسوم به «مومو» را در واتس آپ ایجاد کرده و منجر به ایجاد وحشت در بین خانواده ها شده بودند.


سرگرد بهمنی بیان کرد: با بررسی های فنی مشخص شد که اکانت اصلی این چالش، یک ربات پاسخگوی اتوماتیک به زبان انگلیسی است و همچنین افرادی با بهره گیری از شماره های موقت خارجی یا حتی داخلی اقدام به راه اندازی اکانت واتس آپ کرده و برای دیگران با همین روش مزاحمت ایجاد می کنند و عده ای هم اقدام به نشر شایعات آلوده و کذب در شبکه های اجتماعی مجازی می کنند.


حاشیه هفته: زن دوچرخه سوار


زنی که در روزهای اخیر در یکی از میادین شهر نجف آباد اقدام به قانون شکنی تعمدی کرده و در حین دوچرخه سواری به صورت علنی اقدام به کشف حجاب و تهییج احساسات شهروندان کرده بود، دستگیر شد.


فرماندار نجف آباد نیز با تأیید خبر بازداشت این فرد قانون شکن در این باره گفت: فردی که به تازگی در این منطقه اقدام به هنجارشکنی و توهین به حجاب اسلامی کرده بود دستگیر شده و انگیزه او از این اقدام دردست بررسی است.


واریزی هفته: حقوق بازنشستگان


اکبر افتخاری، مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری روز سه شنبه 29 مهرماه از واریز حقوق مهرماه بازنشستگان و وظیفه بگیران این صندوق براساس احکام جدید به حساب این عزیزان واریز می شود.


شهید هفته: بسیجی آمر به معروف


در پی درگیری میان تعدادی از اراذل و اوباش در یکی از محلات شرق تهران یک نفر از بسیجیان آن محله در راستای آرام کردن وضعیت و جدا کردن طرفین وارد این درگیری می شود.


طبق تحقیقات صورت گرفته، این نیروی بسیج در حین جداسازی طرفین درگیری جان خود را از دست می دهد.


مصوبه هفته: کنکور1400


سازمان سنجش آموزش کشور جدیدترین مصوبات شورای سنجش و پذیرش دانشجو را برای کنکور سراسری سال 1400 اعلام کرد.


میزان و نحوه تاثیر سوابق تحصیلی در آزمون سراسری سال 1400 همانند سال 1399 حداکثر 30 درصد با تاثیر مثبت است و مواد و ضرایب دروس امتحانی و دروس موثر سوابق تحصیلی آزمون سال 1400همانند سال 1399 است.


مصوبه هفدهمین جلسه مورخ 97/12/26 شورای سنجش و پذیرش دانشجو مجدداً تائید شد و از آزمون سراسری سال 1400 و بعد از آن، سنجش فقط با یک آزمون و بر مبنای دروس نظام آموزشی جدید 3-3-6 انجام می شود.


برای داوطلبان دارای دیپلم علوم و معارف اسلامی که در گروه آزمایشی علوم انسانی شرکت می کنند، منابع درس امتحانی «فرهنگ و معارف اسلامی» کتاب های «اصول عقاید 1، 2 و 3»، منابع دروس امتحانی «زبان عربی عمومی و تخصصی» کتاب های «عربی، زبان قرآن 1، 2 و 3» و منابع درس امتحانی «تاریخ» کتاب های «تاریخ اسلام 1 و 2 و تاریخ 3 (ایران در دوره اسلامی)» درنظر گرفته می شود.


در زمان ثبت نام آزمون سراسری در گروه علوم انسانی، داوطلبان دارای دیپلم علوم و معارف اسلامی باید انتخاب کنند که صرفاً به یکی از دفترچه سوالات عمومی و تخصصی گروه علوم انسانی از «منابع دیپلم علوم انسانی» پاسخ می دهند یا به دفترچه سوالات گروه علوم انسانی که «منابع چهار درس الهیات و معارف اسلامی، زبان عربی عمومی و تخصصی و تاریخ آن»، کتاب های دیپلم علوم و معارف اسلامی است.


مرگ هفته: رئیس بیمارستان لبافی نژاد تهران


در هفته گذشته محمد زارع جوشقانی چشم پزشک و رییس بیمارستان لبافی نژاد بر اثر ابتلا به بیماری کرونا درگذشت.


کمبود هفته: دریافت انسولین


رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به کمبود انسولین قلمی در کشور اظهار کرد: بیماران می توانند با مراجعه به داروخانه های منتخب انسولین خود را تهیه کنند.


او عنوان کرد: با توجه به تفاوت فاحش قیمت این دارو در داخل نسبت به سایر کشور های منطقه، ان شاالله در آینده نزدیک این دارو براساس کد ملی بیماران توزیع خواهد شد تا دیگر نگرانی از بابت تهیه آن احساس نکنند.


به گفته رئیس سازمان غذا و دارو انواع قلم های این دارو تاپایان سال آینده در داخل تولید و نیاز کشور برطرف خواهد شد.


درگیری های هفته: سرقت های مسلحانه


فرمانده انتظامی شهرستان اهواز گفت: در پی درگیری طایفه ای مسلحانه در یکی از محله های شهر اهواز به دلیل اختلاف ملکی، 3 نفر کشته شدند.


همچنین سه سارق مسلح ظهر روز سه شنبه 29 مهرماه اقدام به سرقت از یک واحد صنفی طلا فروشی در تبریز کردند. به گفته شاهدان این حادثه با تیراندازی نیز همراه بوده و چند مصدوم نیز داشته است. در این سرقت یک نفر نیز به ضرب گلوله کشته شده است.


نتایج هفته: پذیرفته شدگان بدون کنکور


سازمان سنجش آموزش کشور طی اطلاعیه ای در روز 24 مهرماه نتایج پذیرفته شدگان بدون کنکور دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور را اعلام کرد.