منصور شیشه فروش در گفت و گو با خبرنگار برنا در اصفهان با اشاره آلودگی پی در پی هوای استان اصفهان گفت: به گفته کارشناسان بارندگی ها از نیمه دوم آذر ماه آغاز خواهد شد و به دلیل وارونگی دما؛ آلودگی هوا امسال نسبت به سال گذشته بیشتر است.


وی با بیان اینکه قانون هوای پاک سال 98 به تصویب رسیده است، ادامه داد: مسئولیت این امر بر عهده سازمان محیط زیست کشور و دبیرخانه آن در اصفهان اداره کل محیط زیست استان اصفهان است که در این قانون تکالیف همه دستگاه ها مشخص شده است.


مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: جهت کنترل آلودگی هوا سیستم های پایش به صورت آنلاین باید صنایع آلاینده را شناسایی کرده و در لیست صنایع آلاینده ثبت کنند. به این صنایع مهلت کافی جهت استاندار سازی داده خواهد شد در غیر این صورت جرایم مخصوص برای این صنایع اعمال می شود. همچنین چهار مطالعه در مورد آلودگی هوا، تعیین سطح بندی و بازنگری طرح جامع به همراه دانشگاه اصفهان و صنعتی برنامه ریزی شده است.


شیشه فروش افزود: 355 جایگاه سوختی در سطح شهر وجود دارد که به شرکت پالایش نفت استان اصفهان ابلاغ شد در این جایگاه ها سوخت پاک قرار دهد. استان اصفهان به دلیل موقعیت جغرافیایی که دارد و با توجه به پایداری هوا، کم بارشی و وزش باد تغیرات جوی در این استان به وجود می آید.


وی ادامه داد: همچنین مدیریت کانون های گرد و غبار از دیگر برنامه های اداره کل بوده است. در سال گذشته هزار و 480 هکتار نهال کاری و 350 هکتار مالچ پاشی با هزینه ای بالغ بر 44میلیارد تومان انجام شد و امسال با هزینه ای بالغ بر 10 میلیارد تومان، 9هزار هکتار زمین نهال کاری می شود.


مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه در دوران کرونا تردد با وسیله شخصی بیشتر از حمل و نقل عمومی شده است، تصریح کرد: در بحث ترافیک و حمل و نقل، سامانه معایته فنی خودرو تقویت شده و همچون سال گذشته اعمال قانون خواهد شد. همچنین با همکاری نیروی انتظامی از عبور و مرور وسایل نقلیه دودزا جلوگیری خواهد شد.


شیشه فروش با اشاره به عملیات اجرایی بزرگراه شرق اصفهان گفت: شهرداری اصفهان گره های ترافیکی شهر را به خوبی رفع کرده است و با احداث بزرگراه شرق ترافیک کمتری را درشهر شاهد خواهیم بود. 9 ایستگاه سنجش آلاینده هوا را در شهر احداث کرده و 6 ایستگاه توسط سازمان محیط زیست در شهرستان های شاهین شهر، مبارکه، خمینی شهر و سجزی احداث شده است.


وی با اشاره به خطرات آلودگی هوا در دوران کرونا، ادامه داد: مصوبه ای مبنی بر تدوین پروتکل های بهداشتی در زمان کرونا و آلودگی هوا به دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان ابلاغ شده است و تا کنون جلسات کمیته سلامت در دانشگاه برگزار شده است .


مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: کرونا نفس مردم را گرفته و الودگی هوا این تنگی نفس را دو چندان می کند. از تمامی مردم استان اصفهان درخواست دارم به دلیل آلودگی هوا و خطرات ناشی از آن در حد امکان از منزل خارج نشده و حتی کارهای اداری خود را با استفاده سامانه الکترونیکی انجام دهند. در این دوران از ماسک استفاده کرده و فاصله گذاری اجتماعی رعایت از سفر رفتن پرهیز کنید.