نشست مجازی روسای دانشگاههای دستاندرکار طرح برگزار شد
به نقل از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری1399/9/5کد خبر 139992264312
(تصویر شماره 1)
(تصویر شماره 2)
به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، این نشست با حضور دکتر عبدالرضا باقری، قائم مقام وزیر علوم و رئیس مرکز هیئتهای امنا و هیئتهای ممیزه مرکزی، دکتر مسعود شمسبخش، مشاور وزیر علوم و مدیرکل دفتر وزارتی، دکتر غلامحسین رحیمی، معاون پژوهش و فناوری، دکترعلی اسلامی پناه، معاون حقوقی و امور مجلس، دکتر محمدتقی نظرپور، معاون اداری، مالی و مدیریت منابع و دکتر علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم به صورت حضوری و رؤسای دانشگاههای حکیم سبزواری، بجنورد، بین المللی امام خمینی (ره)، اصفهان، فردوسی مشهد، صنعتی اصفهان و بجنورد به صورت مجازی در سالن شهدای جهاد علمی این وزارت برگزار شد. دکتر غلامحسین رحیمی در این نشست اظهار داشت: در چند سال اخیر در برابر درخواستهای گسترش آموزش عالی انقباضی عمل کردیم، که این امر باعث شد در بحث آمایش و ساماندهی آموزش عالی با مشکل مواجه نشویم. وی درخصوص اهداف طرح ساماندهی آموزش عالی بیان کرد: در این طرح سه هدف ارتقای کیفی مؤسسات آموزش عالی، مأموریتگرایی و متناسبسازی آموزش عالی با نیازها و همچنین صرفهجویی اقتصادی و بهینه استفاده کردن و بهرهگیری بهینه از منابع دنبال میشود. دکتر رحیمی با اشاره به دو دسته مؤسسات آموزش عالی، تصریح کرد: مؤسساتی شبیه علمی و کاربری و فنی و حرفهای و دانشگاه آزاد اسلامی در شمار مؤسساتی هستند که میتوانند در سقف کاردانی و کارشناسی ناپیوسته توسعه کمی داشته باشند که بر اساس حداقل است. به گفته وی، دسته دوم مؤسساتی هستند که کیفی هستند که میخواهیم در توسعه علم و انجام تحقیقات فاخر تلاش کنند؛ این مؤسسات میتوانند در رشتههای محدود ولی تا مقطع دکتری فعالیت کنند. معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، با اشاره به بحث کیفیت و راههای کیفیشدن مؤسسات آموزش عالی، گفت: یک راه الحاق مؤسسات کوچک به دانشگاههای بزرگ است، یعنی مؤسسات الحاقی باید استانداردهای دانشگاه بزرگ را رعایت کنند. راه دیگر تجمیع مؤسسات است که هدف آن است که یک استان را محدود به یک دانشگاه نکنیم و در این مدل یک دانشگاه جامع خواهیم داشت که مثلاً از سه پردیس در شهرهای مختلف تشکیل شده است. دکتر رحیمی با اشاره به دغدغه نمایندگان مجلس شورای اسلامی و نمایندگان دولت در استانها اظهار داشت: به هیچ وجه این کار مقدمه حذف دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی نیست و هیچ برنامه درازمدتی در وزارت علوم برای این کار نیز وجود ندارد. وی در ادامه سخنان خود به تدوین سند توسعه علم و فناوری استانی اشاره کرد و افزود: تاکنون 10 سند توسعه علم و فناوری استانی تدوین شده است. دکتر رحیمی در پایان سخنان خود در این نشست و ضمن اشاره به مشکلات و مخالفتها با ساماندهی آموزش عالی، گفت: وزارت علوم بر اساس ابلاغیه دکتر غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری پیادهسازی را باید با تدبیر انجام دهد و حتی در این مسیر امکان اصلاح نیز وجود داشته باشد و صورت گیرد. گفتنی است در این نشست مجازی، رؤسای دانشگاههای حکیم سبزواری، بجنورد، بین المللی امام خمینی (ره)، اصفهان، فردوسی مشهد، صنعتی اصفهان، بجنورد و بوعلی سینا همدان که مسئولیت پیشبرد طرح ساماندهی آموزش عالی را برعهده داشتند به بیان نقطه نظرات خود پرداختند. ل. م 54/ ع. ع 57
به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، این نشست با حضور دکتر عبدالرضا باقری، قائم مقام وزیر علوم و رئیس مرکز هیئتهای امنا و هیئتهای ممیزه مرکزی، دکتر مسعود شمسبخش، مشاور وزیر علوم و مدیرکل دفتر وزارتی، دکتر غلامحسین رحیمی، معاون پژوهش و فناوری، دکترعلی اسلامی پناه، معاون حقوقی و امور مجلس، دکتر محمدتقی نظرپور، معاون اداری، مالی و مدیریت منابع و دکتر علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم به صورت حضوری و رؤسای دانشگاههای حکیم سبزواری، بجنورد، بین المللی امام خمینی (ره)، اصفهان، فردوسی مشهد، صنعتی اصفهان و بجنورد به صورت مجازی در سالن شهدای جهاد علمی این وزارت برگزار شد. دکتر غلامحسین رحیمی در این نشست اظهار داشت: در چند سال اخیر در برابر درخواستهای گسترش آموزش عالی انقباضی عمل کردیم، که این امر باعث شد در بحث آمایش و ساماندهی آموزش عالی با مشکل مواجه نشویم. وی درخصوص اهداف طرح ساماندهی آموزش عالی بیان کرد: در این طرح سه هدف ارتقای کیفی مؤسسات آموزش عالی، مأموریتگرایی و متناسبسازی آموزش عالی با نیازها و همچنین صرفهجویی اقتصادی و بهینه استفاده کردن و بهرهگیری بهینه از منابع دنبال میشود. دکتر رحیمی با اشاره به دو دسته مؤسسات آموزش عالی، تصریح کرد: مؤسساتی شبیه علمی و کاربری و فنی و حرفهای و دانشگاه آزاد اسلامی در شمار مؤسساتی هستند که میتوانند در سقف کاردانی و کارشناسی ناپیوسته توسعه کمی داشته باشند که بر اساس حداقل است. به گفته وی، دسته دوم مؤسساتی هستند که کیفی هستند که میخواهیم در توسعه علم و انجام تحقیقات فاخر تلاش کنند؛ این مؤسسات میتوانند در رشتههای محدود ولی تا مقطع دکتری فعالیت کنند. معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، با اشاره به بحث کیفیت و راههای کیفیشدن مؤسسات آموزش عالی، گفت: یک راه الحاق مؤسسات کوچک به دانشگاههای بزرگ است، یعنی مؤسسات الحاقی باید استانداردهای دانشگاه بزرگ را رعایت کنند. راه دیگر تجمیع مؤسسات است که هدف آن است که یک استان را محدود به یک دانشگاه نکنیم و در این مدل یک دانشگاه جامع خواهیم داشت که مثلاً از سه پردیس در شهرهای مختلف تشکیل شده است. دکتر رحیمی با اشاره به دغدغه نمایندگان مجلس شورای اسلامی و نمایندگان دولت در استانها اظهار داشت: به هیچ وجه این کار مقدمه حذف دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی نیست و هیچ برنامه درازمدتی در وزارت علوم برای این کار نیز وجود ندارد. وی در ادامه سخنان خود به تدوین سند توسعه علم و فناوری استانی اشاره کرد و افزود: تاکنون 10 سند توسعه علم و فناوری استانی تدوین شده است. دکتر رحیمی در پایان سخنان خود در این نشست و ضمن اشاره به مشکلات و مخالفتها با ساماندهی آموزش عالی، گفت: وزارت علوم بر اساس ابلاغیه دکتر غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری پیادهسازی را باید با تدبیر انجام دهد و حتی در این مسیر امکان اصلاح نیز وجود داشته باشد و صورت گیرد. گفتنی است در این نشست مجازی، رؤسای دانشگاههای حکیم سبزواری، بجنورد، بین المللی امام خمینی (ره)، اصفهان، فردوسی مشهد، صنعتی اصفهان، بجنورد و بوعلی سینا همدان که مسئولیت پیشبرد طرح ساماندهی آموزش عالی را برعهده داشتند به بیان نقطه نظرات خود پرداختند. ل. م 54/ ع. ع 57
- 3 تکانه در 3 استان در سهشنبه 4 اردیبهشت
- پیشبینی افزایش قیمت نفت با تغییرات ارزش دلار در برابر ارزهای هند
- امروز سهشنبه 4 اردیبهشت 1403 تغییرات نرخ تبادلات دلار با یوان چین صعودی شد
- شاخص USDGBP امروز -0.86 درصد کاهش را تجربه کرد - سهشنبه 4 اردیبهشت 1403
- ارزش جهانی دلار با ارزش 106.137 واحد شروع به کار کرد و روند نزولی را در پیش گرفت (سهشنبه 4 اردیبهشت 1403)