اپراتور خارجی بندرچابهار در اتصال به شبکه جهانی حمل و نقل کمک میکند
به نقل از خبرگزاری ایرنا1399/9/11کد خبر 139994877925
چابهار- ایرنا- اپراتور خارجی بندر چابهار در اتصال این بندر راهبردی و متصل به آبهای آزاد اقیانوس هند به شبکه جهانی حمل و نقل دریایی کمک خواهد کرد.
(تصویر شماره 1)
چابهار- ایرنا- اپراتور خارجی بندر چابهار در اتصال این بندر راهبردی و متصل به آبهای آزاد اقیانوس هند به شبکه جهانی حمل و نقل دریایی کمک خواهد کرد.
چابهار- ایرنا- اپراتور خارجی بندر چابهار در اتصال این بندر راهبردی و متصل به آبهای آزاد اقیانوس هند به شبکه جهانی حمل و نقل دریایی کمک خواهد کرد.
در فرایند جهانی شدن کشورها به دنبال توسعه فعالیت های کسب و کار خویش از طریق جابجایی کالا به خارج از مرزهای دریایی می باشند.
مطمئناً هر کشوری که تمایل داشته باشد تا رد پای بیشتری در زنجیره تامین و جابجایی کالا به جا بگذارد میبایست تلاش کند تا ساختار بنادر خود را با آهنگ تغییرات در تکنولوژی های مدیریت راهبری بنادر هماهنگ نماید.
در واقع ترمینال های بندری شامل زیرساختهای تخصصی بندری هستند که اختصاصاً در رابطه با حمل و نقل و جابجایی دریایی کالا و کانتینر و ارائه خدمات به شرکت های کشتیرانی فعالیت می کنند و نقش بسیار مهمی در لجستیک جهانی و مدیریت زنجیره تامین بر عهده دارند . کارکرد موثر و مستمر در کاهش زمان تخلیه کشتی ها و از طرفی ایجاد امکان دسترسی به نقاط مختلف دنیا موجب شه است بنادر به عنوان پیشران های توسعه( leading factors) نقش مهمی در افزایش تولید ناخالص داخلی کشورها داشته باشند.
همین نقش راهبردی بنادر به عنوان بنگاههای بزرگ اقتصادی موجب شده است طی سالهای اخیر سرمایهگذاری های گسترده ای با به کارگیری تکنولوژی های جدید از سوی شرکت های فراملیتی (ترمینال اپراتورها) جهت راهبری ترمینال های بندری صورت گیرد. طی دو دهه گذشته به موازات ادغام و شکلگیری شرکتهای بزرگ کشتیرانی، ترمینال اپراتورهای بینالمللی تشکیل شده که به شدت در حال توسعه نیز هستند.
از جمله این شرکتها میتوان به PSA, HPH, DP World, AP moller terminal و COSCO به عنوان 5 ترمینال اپراتور برتر دنیا اشاره کرد که به طور متوسط هر کدام از این اپراتور ها در بیش از 40 بندر در سراسر دنیا در حال فعالیت هستند. نکته جالب اینکه بعضی از این شرکت ها مشغول فعالیت همزمان در کشتیرانی و فعالیت های بندری می باشند که تاثیر مهمی در ایجاد جریان کالا و افزایش ترافیک بندری داشته است.
با نگاهی به بنادر کشورهای منطقه حاشیه خلیج فارس و دریای عمان از قبیل جبل علی، صلاله، کراچی، موندرا و ناواشیوا در خواهیم یافت تقریبا 5 اپراتور برتر دنیا در بنادر منطقه در حال فعالیت می باشند و متاسفانه بنادر کشورمان سهمی از همکاری های مشترک با این شرکت ها یا حداقل اپراتورهای محلی را ندارند. آغاز همکاریهای مشترک بندر چابهار با پورت اپراتور بین المللی، تجربه خوبی در راستای دسترسی آسان به بازارهای هدف میباشد که نتایج آن طی 20 ماه گذشته به وضوح قابل مشاهده است.
«ارتقای نقش استراتژیک بندر چابهار با پیوند منافع سایر کشورها به این بندر»، «کاهش هزینه های جابجایی و حمل دریایی کالا» «ایجاد جذابیت برای صاحبان کالا و کانتینر» و «تخفیفات قبل قابل ملاحظه در هزینههای وارده بر کالا (CRC) و کشتی (VRC) در ترمینالهای بنادر کشور هند به کالاهای مبدا و مقصد بندر چابهار از قبیل JNPT, NSIGT, BMCTPL و GTI» از نتایج بارز این همکاری های مشترک است. پر واضح است حرکت در این مسیر و فعالیت در کنار شرکتهای بزرگ موجب ارتقاء و بهبود مستمر عملکرد بنادر و کسب آمادگی برای فعالیت در حد کلاس جهانی خواهد بود که ضروری است سیاستهای مدیریت بنادر در این مسیر معطوف شود.
معاون امور بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان
چابهار- ایرنا- اپراتور خارجی بندر چابهار در اتصال این بندر راهبردی و متصل به آبهای آزاد اقیانوس هند به شبکه جهانی حمل و نقل دریایی کمک خواهد کرد.
چابهار- ایرنا- اپراتور خارجی بندر چابهار در اتصال این بندر راهبردی و متصل به آبهای آزاد اقیانوس هند به شبکه جهانی حمل و نقل دریایی کمک خواهد کرد.
در فرایند جهانی شدن کشورها به دنبال توسعه فعالیت های کسب و کار خویش از طریق جابجایی کالا به خارج از مرزهای دریایی می باشند.
مطمئناً هر کشوری که تمایل داشته باشد تا رد پای بیشتری در زنجیره تامین و جابجایی کالا به جا بگذارد میبایست تلاش کند تا ساختار بنادر خود را با آهنگ تغییرات در تکنولوژی های مدیریت راهبری بنادر هماهنگ نماید.
در واقع ترمینال های بندری شامل زیرساختهای تخصصی بندری هستند که اختصاصاً در رابطه با حمل و نقل و جابجایی دریایی کالا و کانتینر و ارائه خدمات به شرکت های کشتیرانی فعالیت می کنند و نقش بسیار مهمی در لجستیک جهانی و مدیریت زنجیره تامین بر عهده دارند . کارکرد موثر و مستمر در کاهش زمان تخلیه کشتی ها و از طرفی ایجاد امکان دسترسی به نقاط مختلف دنیا موجب شه است بنادر به عنوان پیشران های توسعه( leading factors) نقش مهمی در افزایش تولید ناخالص داخلی کشورها داشته باشند.
همین نقش راهبردی بنادر به عنوان بنگاههای بزرگ اقتصادی موجب شده است طی سالهای اخیر سرمایهگذاری های گسترده ای با به کارگیری تکنولوژی های جدید از سوی شرکت های فراملیتی (ترمینال اپراتورها) جهت راهبری ترمینال های بندری صورت گیرد. طی دو دهه گذشته به موازات ادغام و شکلگیری شرکتهای بزرگ کشتیرانی، ترمینال اپراتورهای بینالمللی تشکیل شده که به شدت در حال توسعه نیز هستند.
از جمله این شرکتها میتوان به PSA, HPH, DP World, AP moller terminal و COSCO به عنوان 5 ترمینال اپراتور برتر دنیا اشاره کرد که به طور متوسط هر کدام از این اپراتور ها در بیش از 40 بندر در سراسر دنیا در حال فعالیت هستند. نکته جالب اینکه بعضی از این شرکت ها مشغول فعالیت همزمان در کشتیرانی و فعالیت های بندری می باشند که تاثیر مهمی در ایجاد جریان کالا و افزایش ترافیک بندری داشته است.
با نگاهی به بنادر کشورهای منطقه حاشیه خلیج فارس و دریای عمان از قبیل جبل علی، صلاله، کراچی، موندرا و ناواشیوا در خواهیم یافت تقریبا 5 اپراتور برتر دنیا در بنادر منطقه در حال فعالیت می باشند و متاسفانه بنادر کشورمان سهمی از همکاری های مشترک با این شرکت ها یا حداقل اپراتورهای محلی را ندارند. آغاز همکاریهای مشترک بندر چابهار با پورت اپراتور بین المللی، تجربه خوبی در راستای دسترسی آسان به بازارهای هدف میباشد که نتایج آن طی 20 ماه گذشته به وضوح قابل مشاهده است.
«ارتقای نقش استراتژیک بندر چابهار با پیوند منافع سایر کشورها به این بندر»، «کاهش هزینه های جابجایی و حمل دریایی کالا» «ایجاد جذابیت برای صاحبان کالا و کانتینر» و «تخفیفات قبل قابل ملاحظه در هزینههای وارده بر کالا (CRC) و کشتی (VRC) در ترمینالهای بنادر کشور هند به کالاهای مبدا و مقصد بندر چابهار از قبیل JNPT, NSIGT, BMCTPL و GTI» از نتایج بارز این همکاری های مشترک است. پر واضح است حرکت در این مسیر و فعالیت در کنار شرکتهای بزرگ موجب ارتقاء و بهبود مستمر عملکرد بنادر و کسب آمادگی برای فعالیت در حد کلاس جهانی خواهد بود که ضروری است سیاستهای مدیریت بنادر در این مسیر معطوف شود.
معاون امور بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان
- قیمت طلای 18 عیار امروز پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403، 0.513 درصد کاهش داشت
- قیمت سکه گرمی امروز پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403، 1.449 درصد کاهش داشت
- قیمت یورو (مرکز مبادلات ارزی) امروز ، 0.061 درصد کاهش داشت
- بوشهر با 2 تکانه در صدر جدول تکانه های کشور در چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403
- شاخص USDINR امروز 0.07 درصد افزایش را تجربه کرد - چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403