چرا افزایش قیمت بلیت مترو اولین راه حل است؟
به نقل از خبرگزاری فارس1399/9/12کد خبر 139995335214
به گزارش خبرگزاری فارس از تهران، محمد خزائی در یادداشتی با توجه به بحث افزایش قیمت بلیت مترو در روزهای اخیر به این موضوع پرداخته است:
یک ماه پس از عقب نشینی شورای شهر تهران از مصوبه افزایش قیمت بلیت مترو و بی آرتی، دوباره در روزهای اخیر اظهار نظرهای متعدد و گاه متناقض مسؤولان شهری تهران در خصوص افزایش قیمت بلیت مترو خبرساز شده است.
هفته گذشته بود که پس از اظهارنظر سید مناف هاشمی معاون حملونقل و ترافیک شهردار تهران در خصوص لزوم افزایش قیمت بلیت مترو به 5 هزار تومان، محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران با تصریح بر اینکه با افزایش قیمت بلیت مترو مخالف است، گفت: ناوگان حملونقل عمومی به دلیل شرایط اقتصادی ناشی از کرونا دچار آسیبهای زیادی شده ولی جبران این مشکلات مالی باید توسط دولت و شهرداری انجام گیرد و اینکه موضوع افزایش نرخ در حال حاضر مطرح شود اقدام درستی نیست.
اما صبح امروز زهرا صدراعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت و محیطزیست شورای شهر تهران با بیان اینکه هزینه واقعی استفاده از بلیت مترو 15 هزار تومان تمام میشود، گفت: طبق قانون یک سوم قیمت بلیت مترو بر عهده دولت، یک سوم بر عهده شهرداری و یک سوم دیگر بر عهده مسافر است.
وی با بیان اینکه اخذ هزینه 5 هزار تومانی بلیت مترو باید بهتدریج انجام شود تا به مردم فشار نیاید، گفت: وقتی پرداخت چنین هزینهای برای مردم مقدور نیست، مجلس باید مصوب کند که هزینه آن را دولت پرداخت کند، زیرا در غیر این صورت توسعه و تجهیز مترو امکانپذیر نخواهد بود.
این در حالی است که مهرماه امسال نیز یک فوریت لایحه اصلاح نرخ بلیت مترو و کرایه خطوط اتوبوس و مینیبوس در شورای اسلامی شهر تهران با اکثریت آرا به تصویب رسید که بهموجب آن نهاد شهرداری تهران خواستار افزایش هزینههای حملونقل به میزان 25 درصد شده بود.
این مصوبه در حالی تصویب شد که طبق قانون، شهرداری تنها یکبار در سال به میزان 25 درصد امکان افزایش نرخ بلیت حملونقل عمومی را دارد و شهرداری خردادماه امسال یکمرتبه قیمت بلیت حملونقل عمومی را 25 درصد افزایش داده بود.
البته پس از چند روز به علت مغایرت با قانون و فشار رسانهها و افکار عمومی، شورای شهر با عقبنشینی از مصوبه خود آن را لغو کرد، لکن دوباره شاهد تلاشهای شهرداری و شورای شهر برای افزایش قیمت مترو هستیم.
برای شفاف شدن اینکه افزایش قیمت مترو به مبلغ 5 هزار تومان چه هزینهای به چند میلیون مسافر مترو وارد میکند، کافی است تصور کنیم یک کارمند تهرانی که برای رفت و آمد به محل کارش روزانه دوبار از مترو استفاده میکند در حال حاضر مبلغ 3 هزار تومان در روز هزینه میکند و این رقم در یک ماه بالغ بر 80 هزار تومان میشود. حال با افزایش قیمت مترو به 5 هزار تومان این کارمند باید در ماه مبلغی بالغ بر 260 هزار تومان هزینه هزینه حملونقل خود به محل کار کند؛ یعنی 180 هزار تومان بیشتر!
این در حالی است که دولت اعلام کرده است قصد دارد به منظور کمک به معیشت مردم، به 60 میلیون نفر ماهانه تنها 100 هزار تومان پرداخت کند!
حال باید پرسید آیا بهتر نیست به جای مطرح کردن راه حلهایی مانند افزایش تقریباً دو برابری قیمت بلیت مترو و بی آرتی به منظور تأمین هزینههای حملونقل عمومی، مسؤولان شهری تهران به طور جدی سراغ مطالبه 30 هزار میلیارد تومان طلب شهرداری از دولت بروند؟
س
اخبار مربوط به (شورای شهر) را دنبال کنید:
همایش ملی پیاده روی بانوان در 21 اردیبهشت ماه قم برگزار می شود
13 خیابان در سطح شهر قم بازگشایی شد
تشریح اهداف و برنامه درآمدی سال 1403 مناطق 22 گانه تهران
واژه شناسی این خبر (شورای شهر): ▲
بنا بر قانون اساسی ایران، شورا یکی از ارکان نظام میباشد و یکی از ویژگیهای خاص شهرداریها، حضور شورای شهر با این امکانات در کنار شهرداریها است. تأکید قانون اساسی به شکلی است که از آن اجبار به وجود شورای شهر را میتوان یافت. هر چند وزارت کشور در زمانی که شورای شهر وجود ندارد به قائم مقامی از آن مسئولیت دار وظایف است، ولی بنا بر تاکیدات و فهم از اصل 103 قانون اساسی، ماده 41 و دستور ماده 42 و 43 و 44 همان قانون، نوعی مخالفت با دائمی بودن قائم مقامی وزارت کشور را میتوان یافت.[نیازمند منبع]
(واژه شورای شهر از دانشنامه آزاد ویکیپدیا)
- بوشهر با 2 تکانه در صدر جدول تکانه های کشور در چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403
- شاخص USDINR امروز 0.07 درصد افزایش را تجربه کرد - چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403
- امروز چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 تغییرات نرخ تبادلات دلار با پوند بدون تغییر ماند
- ارزش جهانی دلار آمریکا با ارزش 105.683 واحد شروع به کار کرد و روند صعودی را در پیش گرفت (1403/02/05)
- قیمت طلای 18 عیار امروز چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403، 0.967 درصد کاهش داشت