همزمان با نمايشگاه مجازي كتاب، كتابخانههاي مدارس تقويت ميشود
به نقل از وزارت فرهنگ و ارشاد1399/9/12کد خبر 139995716623
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با تاكيد بر حوزه نشر به عنوان يكي از حوزههاي مشترك در تفاهمنامه ميان دو وزارتخانه فرهنگ و آموزش و پرورش گفت: باتوجه به اينكه نمايشگاه كتاب امسال به صورت مجازي برگزاي ميشود ميتوانيم كتابخانه مدارس را تقويت كنيم. كتابخانه مدارس نقطههايي براي خلاقيتهاي ادبي، پژوهشي و درسي دانش آموزان هستند و در اين مقطع نزديك به برگزاري نمايشگاه مجازي كتاب ميتوانيم اين حوزه را تقويت كنيم.
(تصویر شماره 1)
بهگزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید عباس صالحیدر مراسم امضای تفاهم نامه همکاری بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت آموزش وپرورش، با اشاره به اینکه تاثیری که فرهنگ، هنر و رسانه و حوزه های تحت پوشش آن برآموزش و نیز هنجارسازی ها، رفتارسازی ها و گونه هایی از این قبیل دارد، اظهارداشت: این تفاهم نامه را به فال نیک می گیریم و امیدواریم این دو وزارتخانه ازفضای همکاری و توسعه همکاری به فضای همگرایی و نوعی فعالیت میان بخشی به عنوانسازمان های با اخلاق و متحد در کنار هم قرار گیرند.ویادامه داد: باید بتوانیم این تفاهم نامه را تا پایان دولت به برنامه اقدام تبدیلکنیم تا بتواند مبنای همکاری های آینده دو وزاتخانه شود و به عنوان دو بال در کنارهم به همکاری خود ادامه دهند.
وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در این تفاهم نامه در بخش های مختلف فرهنگ،هنر و رسانه چند محور مورد اهمیت است، خاطرنشان کرد: ابتدا حوزه کتاب و کتابخوانیاست که معاونت فرهنگی این وزارتخانه از زمان حضور بنده در این معاونت با وزارتآموزش و پرورش همکاری داشته است، امروزنزدیک به 22 هزار باشگاه کتابخوانی با987، 335 هزار عضو فعال داریم که با یک برنامه درست بهاعتبار فضای های اتصالی که با این باشگاه داشته و دارد می تواند فرصت وسیعی را دراختیار نویسندگان کودک و نوجوان قرار دهد، این فضا ظرفیت های وسیعی ایجاد می کندتا بتوانیم در خصوص تربیت هنری و زیرشاخه های آن همکاری های لازم را داشته باشیم.صالحییادآور شد: موضوع دیگر در حوزه نشر این است که باتوجه به اینکه نمایشگاه کتابامسال به صورت مجازی برگزای می شود می توانیم کتابخانه مدارس را تقویت کنیم،کتابخانه مدارس نقطه هایی برای خلاقیت های ادبی، پژوهشی و درسی دانش آموزان هستند،در این مقطع نزدیک به برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب می توانیم این حوزه را تقویتکنیم.ویافزود: در حوزه قرآنی نیز معاونت قرآن و عترت به اعتبار ظرفیت این معاونت و موسساتقرآنی زیر مجموعه آن می تواند کارهای مختلفی انجام دهد و به همین منظور بایدارتباطات قبلی بیشتر در حوزه متون درسی قرآنی مورد توجه باشد، در بحث روخوانی،روان خوانی و تدبر قرآنی که 13 هزار دانش آموز با آن در ارتباط هستند باید تلاشبیشتری کرد و باید ارتباط قوی تری بین این دو وزارتخانه در این راستا ایجاد شود.وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: به نظر می رسد در این معاونت می توان در رویدادهایقرآنی دانش آموزان نیز همکاری داشت و در رویدادهای مختلف به هم متصل شد.صالحیبا بیان اینکه در حوزه هنری نیز موضوعاتی در این تفاهم نامه در نظر گرفته شده استکه معاونت امور هنری به عنوان معاونت پایه در آن مورد توجه است، گفت: برای زمانباقیمانده از دولت می توان زمینه های خوبی در بخش هنر ایجاد نمود تا در همین زمانکوتاه یک کارنامه درخشان در این حوزه ارائه کرد، در حوزه دیگر یعنی سازمان سینمایینیز ارتباطاتی وجود دارد، فیلم کوتاه و مستند یک فرصت قابل توجه در حوزه آموزشاست، در این زمینه یک استعداد قابل توجه در کشور وجود دارد و کارهایی در این راستاشروع شده و می توان با یک برنامه ریزی مشترک این بخش را توسعه داد و یک برنامهچندساله ایجاد کرد.ویابراز داشت: باتوجه به مسیری که آموزش و پرورش از زمان کرونا در فضای مجازی پیشگرفته است فرصت مناسبی برای تولید فیلم مستند و کوتاه برای دانش آموزان ایجاد شدهو با ترکیب دو حوزه می توان کار را به خوبی پیش برد و در یک برنامه ریزی طولانی تراز ظرفیت فیلم کوتاه و مستند برای حوزه آموزش بهره برد.عضوشورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: مورد دیگری که می توان مقدمات آن را آغاز کردافزودن المپیادهای ادبی در کنار المپیادهای هنری است، حوزه های تربیتی به یکدیگرمتصل هستند و کسی که تربیت هنری کم دارد در بخش های دیگر تربیتی نیز دچار اختلالمی شود، بنابراین حوزه المپیادهای علمی می تواند در کنار المپیادهای هنری قراربگیرد.صالحیبا اشاره به حوزه متون درسی تصریح کرد: در حوزه متون درسی هنر می توان از زوایهایجاد یک سلامت ذائقه و سلیقه و شناخت هنری ایرانی اسلامی و هم اینکه دانش آموز ماذائقه و سلیقه درست و خاص هنری بهتری پیدا کند و نسبت به گذشته هنری ایران شناختدرستی داشته و در عین حال مجذوب و مغلوب صرف هنر گذشته نشود و تنها گذشته را بهعنوان پایه هنری ترسیم کند اتفاقاتی را رقم زد.ویادامه داد: خلاقیت هنری باید در متون هنری جا پیدا کند، در این حوزه به اعتباردامنه هنر حوزه های مرتبط ما در حوزه های هنری و سینمایی و با حضور اساتید،متخصصان و نیز جوانانی که چیزی از پیشکسوتان کم ندارند قدم هایی برداشت. بویژه دربسیاری از رشته ها یک جریان خلاق در این چهل سال رقم خورده است.وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص هنرستان ها نیز گفت: هنرستان ها یکی ازمزیت های هنریکشور هستند که بسیاری از آنها تحت پوشش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده و در این سال هایمتمادی هنرمندان شاخصی را به جامعه معرفی کرده است. براساس آمار در سال 67 دانش آموختگانهنر ما در حدود 5هزار نفر بودند این در حالی است که در سال 98 این تعداد به300هزار نفر رسیده است، بنابراین باید این گونه هنرستان ها را برای کشف خلاقیت هایهنری و در کنار آن استعدادهای هنری؛ تکثیر کنیم.صالحیتاکید کرد: در حوزه رسانه نیز به دو محور اشاره داریم، سواد رسانه ای که از قبل همنیاز آن احساس می شد و حال باتوجه به شیوع ویروس کرونا و نیاز دانش آموزان بهآموزش مجازی این بخش نیازمند توجه بیشتری است، در مرکز رسانه های دیجیتال اینوزارتخانه کارهای را انجام داده ایم که می تواند در این حوزه نیز مبنای کارهای دووزارتخانه قرار گیرد.ویافزود: فعالیت دیگر در این حوزه تولید محتوا در حوزه دیجیتال برای کودک و نوجواناست، یک نگاه نفی تصدی گری در حوزه تولید محتوا شکل گرفته و همچنان ادامه دارد، مامعتقدیم تولید محتوای دیجیتال برای کودکان و نوجوانان باید یکی از مباحث جدی برایدو وزارتخانه باشد.عضوشورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: موضوع پایانی در این تفاهم نامه بحث آمایشفضا و مکان در آموزش و پرورش است که تغییر می کند، لذا در خواست ما این است کهوزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به عنوان حوزه ها و مکان های جایگزین در این آمایش هامدنظر قرار گیرد.صالحیدر پایان پیشنهاد تشکیل کمیته اقدام مشترک با حضور نمایندگان دو وزارتخانه را دادتا هر سه ماه یکبار گزارش کار مرتبط با این تفاهم نامه ارائه شود تا از این طریقافق راه پیش رو مشخص و زمینه ادامه همکاری در دولت بعدی فراهم باشد.
توسعه هنرستان های فرهنگی هنری در سراسر کشور یکی از اهداف تفاهم نامه است
دربخش دیگری از این مراسم حاجی میرزائی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه سابقههمکاری دو دستگاه خیلی قدیمی است و شاید در برخی زمینه ها همانند هنرستان های مهارتیدر حوزه فرهنگ و هنر به صدسال هم برسد، گفت: تاکید ما بر این است که از همکاری هایوزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تولید بسته های یادگیری در بخش فرهنگی و هنری آنکمک بگیریم و در توسعه مهارت های دانش آموزان در این حوزه استفاده کنیم.ویادامه داد: در زمینه هنرستان های فنی و حرفه ای به ویژه رشته های کاردانش یکی ازرشته های پر تقاضا و ضروری رشته های فرهنگی و هنری است که قطعا در این بخش همهمکاری هایی خواهیم داشت، ما 15هزار دانش آموز در سطح کشور داریم که در حوزه هایکتاب، فیلم، صنایع دستی و عرصه های متنوع دیگر می تواند دو وزاتخانه را در ارتباطبا هم قرار دهد.وزیرآموزش و پرورش تصریح کرد: یکی از آثار این همکاری توسعه هنرستان های فرهنگی هنریدر سراسر کشور است که از این رو دانش آموزان علاقه مند بتوانند در رشته های هنریاز این موقعیت استفاده کنند.درپایان این مراسم تفاهم نامه همکاری بین دو وزارت خانه فرهنگ و ارشاد اسلامی وآموزش و پرورش به امضای دو وزیر رسید.
بهگزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید عباس صالحیدر مراسم امضای تفاهم نامه همکاری بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت آموزش وپرورش، با اشاره به اینکه تاثیری که فرهنگ، هنر و رسانه و حوزه های تحت پوشش آن برآموزش و نیز هنجارسازی ها، رفتارسازی ها و گونه هایی از این قبیل دارد، اظهارداشت: این تفاهم نامه را به فال نیک می گیریم و امیدواریم این دو وزارتخانه ازفضای همکاری و توسعه همکاری به فضای همگرایی و نوعی فعالیت میان بخشی به عنوانسازمان های با اخلاق و متحد در کنار هم قرار گیرند.ویادامه داد: باید بتوانیم این تفاهم نامه را تا پایان دولت به برنامه اقدام تبدیلکنیم تا بتواند مبنای همکاری های آینده دو وزاتخانه شود و به عنوان دو بال در کنارهم به همکاری خود ادامه دهند.
وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در این تفاهم نامه در بخش های مختلف فرهنگ،هنر و رسانه چند محور مورد اهمیت است، خاطرنشان کرد: ابتدا حوزه کتاب و کتابخوانیاست که معاونت فرهنگی این وزارتخانه از زمان حضور بنده در این معاونت با وزارتآموزش و پرورش همکاری داشته است، امروزنزدیک به 22 هزار باشگاه کتابخوانی با987، 335 هزار عضو فعال داریم که با یک برنامه درست بهاعتبار فضای های اتصالی که با این باشگاه داشته و دارد می تواند فرصت وسیعی را دراختیار نویسندگان کودک و نوجوان قرار دهد، این فضا ظرفیت های وسیعی ایجاد می کندتا بتوانیم در خصوص تربیت هنری و زیرشاخه های آن همکاری های لازم را داشته باشیم.صالحییادآور شد: موضوع دیگر در حوزه نشر این است که باتوجه به اینکه نمایشگاه کتابامسال به صورت مجازی برگزای می شود می توانیم کتابخانه مدارس را تقویت کنیم،کتابخانه مدارس نقطه هایی برای خلاقیت های ادبی، پژوهشی و درسی دانش آموزان هستند،در این مقطع نزدیک به برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب می توانیم این حوزه را تقویتکنیم.ویافزود: در حوزه قرآنی نیز معاونت قرآن و عترت به اعتبار ظرفیت این معاونت و موسساتقرآنی زیر مجموعه آن می تواند کارهای مختلفی انجام دهد و به همین منظور بایدارتباطات قبلی بیشتر در حوزه متون درسی قرآنی مورد توجه باشد، در بحث روخوانی،روان خوانی و تدبر قرآنی که 13 هزار دانش آموز با آن در ارتباط هستند باید تلاشبیشتری کرد و باید ارتباط قوی تری بین این دو وزارتخانه در این راستا ایجاد شود.وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: به نظر می رسد در این معاونت می توان در رویدادهایقرآنی دانش آموزان نیز همکاری داشت و در رویدادهای مختلف به هم متصل شد.صالحیبا بیان اینکه در حوزه هنری نیز موضوعاتی در این تفاهم نامه در نظر گرفته شده استکه معاونت امور هنری به عنوان معاونت پایه در آن مورد توجه است، گفت: برای زمانباقیمانده از دولت می توان زمینه های خوبی در بخش هنر ایجاد نمود تا در همین زمانکوتاه یک کارنامه درخشان در این حوزه ارائه کرد، در حوزه دیگر یعنی سازمان سینمایینیز ارتباطاتی وجود دارد، فیلم کوتاه و مستند یک فرصت قابل توجه در حوزه آموزشاست، در این زمینه یک استعداد قابل توجه در کشور وجود دارد و کارهایی در این راستاشروع شده و می توان با یک برنامه ریزی مشترک این بخش را توسعه داد و یک برنامهچندساله ایجاد کرد.ویابراز داشت: باتوجه به مسیری که آموزش و پرورش از زمان کرونا در فضای مجازی پیشگرفته است فرصت مناسبی برای تولید فیلم مستند و کوتاه برای دانش آموزان ایجاد شدهو با ترکیب دو حوزه می توان کار را به خوبی پیش برد و در یک برنامه ریزی طولانی تراز ظرفیت فیلم کوتاه و مستند برای حوزه آموزش بهره برد.عضوشورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: مورد دیگری که می توان مقدمات آن را آغاز کردافزودن المپیادهای ادبی در کنار المپیادهای هنری است، حوزه های تربیتی به یکدیگرمتصل هستند و کسی که تربیت هنری کم دارد در بخش های دیگر تربیتی نیز دچار اختلالمی شود، بنابراین حوزه المپیادهای علمی می تواند در کنار المپیادهای هنری قراربگیرد.صالحیبا اشاره به حوزه متون درسی تصریح کرد: در حوزه متون درسی هنر می توان از زوایهایجاد یک سلامت ذائقه و سلیقه و شناخت هنری ایرانی اسلامی و هم اینکه دانش آموز ماذائقه و سلیقه درست و خاص هنری بهتری پیدا کند و نسبت به گذشته هنری ایران شناختدرستی داشته و در عین حال مجذوب و مغلوب صرف هنر گذشته نشود و تنها گذشته را بهعنوان پایه هنری ترسیم کند اتفاقاتی را رقم زد.ویادامه داد: خلاقیت هنری باید در متون هنری جا پیدا کند، در این حوزه به اعتباردامنه هنر حوزه های مرتبط ما در حوزه های هنری و سینمایی و با حضور اساتید،متخصصان و نیز جوانانی که چیزی از پیشکسوتان کم ندارند قدم هایی برداشت. بویژه دربسیاری از رشته ها یک جریان خلاق در این چهل سال رقم خورده است.وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص هنرستان ها نیز گفت: هنرستان ها یکی ازمزیت های هنریکشور هستند که بسیاری از آنها تحت پوشش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده و در این سال هایمتمادی هنرمندان شاخصی را به جامعه معرفی کرده است. براساس آمار در سال 67 دانش آموختگانهنر ما در حدود 5هزار نفر بودند این در حالی است که در سال 98 این تعداد به300هزار نفر رسیده است، بنابراین باید این گونه هنرستان ها را برای کشف خلاقیت هایهنری و در کنار آن استعدادهای هنری؛ تکثیر کنیم.صالحیتاکید کرد: در حوزه رسانه نیز به دو محور اشاره داریم، سواد رسانه ای که از قبل همنیاز آن احساس می شد و حال باتوجه به شیوع ویروس کرونا و نیاز دانش آموزان بهآموزش مجازی این بخش نیازمند توجه بیشتری است، در مرکز رسانه های دیجیتال اینوزارتخانه کارهای را انجام داده ایم که می تواند در این حوزه نیز مبنای کارهای دووزارتخانه قرار گیرد.ویافزود: فعالیت دیگر در این حوزه تولید محتوا در حوزه دیجیتال برای کودک و نوجواناست، یک نگاه نفی تصدی گری در حوزه تولید محتوا شکل گرفته و همچنان ادامه دارد، مامعتقدیم تولید محتوای دیجیتال برای کودکان و نوجوانان باید یکی از مباحث جدی برایدو وزارتخانه باشد.عضوشورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: موضوع پایانی در این تفاهم نامه بحث آمایشفضا و مکان در آموزش و پرورش است که تغییر می کند، لذا در خواست ما این است کهوزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به عنوان حوزه ها و مکان های جایگزین در این آمایش هامدنظر قرار گیرد.صالحیدر پایان پیشنهاد تشکیل کمیته اقدام مشترک با حضور نمایندگان دو وزارتخانه را دادتا هر سه ماه یکبار گزارش کار مرتبط با این تفاهم نامه ارائه شود تا از این طریقافق راه پیش رو مشخص و زمینه ادامه همکاری در دولت بعدی فراهم باشد.
توسعه هنرستان های فرهنگی هنری در سراسر کشور یکی از اهداف تفاهم نامه است
دربخش دیگری از این مراسم حاجی میرزائی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه سابقههمکاری دو دستگاه خیلی قدیمی است و شاید در برخی زمینه ها همانند هنرستان های مهارتیدر حوزه فرهنگ و هنر به صدسال هم برسد، گفت: تاکید ما بر این است که از همکاری هایوزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تولید بسته های یادگیری در بخش فرهنگی و هنری آنکمک بگیریم و در توسعه مهارت های دانش آموزان در این حوزه استفاده کنیم.ویادامه داد: در زمینه هنرستان های فنی و حرفه ای به ویژه رشته های کاردانش یکی ازرشته های پر تقاضا و ضروری رشته های فرهنگی و هنری است که قطعا در این بخش همهمکاری هایی خواهیم داشت، ما 15هزار دانش آموز در سطح کشور داریم که در حوزه هایکتاب، فیلم، صنایع دستی و عرصه های متنوع دیگر می تواند دو وزاتخانه را در ارتباطبا هم قرار دهد.وزیرآموزش و پرورش تصریح کرد: یکی از آثار این همکاری توسعه هنرستان های فرهنگی هنریدر سراسر کشور است که از این رو دانش آموزان علاقه مند بتوانند در رشته های هنریاز این موقعیت استفاده کنند.درپایان این مراسم تفاهم نامه همکاری بین دو وزارت خانه فرهنگ و ارشاد اسلامی وآموزش و پرورش به امضای دو وزیر رسید.
- قیمت طلای 18 عیار امروز جمعه 10 فروردین 1403، 1.090 درصد افزایش داشت
- نگاهی به زمین لرزه ها در 4 استان در پنجشنبه 9 فروردین 1403
- نرخ تبادل دلار آمریکا و روپیه هند امروز 0.07 درصد افزایش را تجربه کرد - پنجشنبه 9 فروردین 1403
- تغییرات نرخ تبادلات دلار آمریکا با ارزهای مطرح قاره اروپا - 1403/01/09
- خط روند تغییرات ارزش جهانی دلار آمریکا به سمت سطح مقاومت بالا متمایل شد – پنجشنبه 9 فروردین 1403