افزایش فهم فرهنگی، هنری و زیباشناختی دانشآموزان
به نقل از خبرگزاری پانا1399/9/12کد خبر 139995719639
تهران (پانا) - وزیر آموزشوپرورش در آیین امضای توافقنامه با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بابیان اینکه توسعه و تقویت مهارتهای فرهنگی هنری را نتیجه انعقاد این توافقنامه و همکاری بین دو دستگاه است، اظهار کرد با همکاری دو دستگاه فهم فرهنگی، هنری و زیباشناختی دانش آموزان را افزایش دهیم.
(تصویر شماره 1)
تهران (پانا) - وزیر آموزشوپرورش در آیین امضای توافقنامه با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بابیان اینکه توسعه و تقویت مهارتهای فرهنگی هنری را نتیجه انعقاد این توافقنامه و همکاری بین دو دستگاه است، اظهار کرد با همکاری دو دستگاه فهم فرهنگی، هنری و زیباشناختی دانش آموزان را افزایش دهیم.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش وپرورش، بعدازظهر امروز محسن حاجی میرزایی در آیین امضای توافق نامه با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، با ابراز امیدواری به توسعه همکاری های دوجانبه، اظهار کرد: هم زمان با پدیده انباشت تراکم جمعیت، توسعه دانش تجربی و بهبود وضع سلامت و بهداشت، پدیده تخصصی شدن شکل گرفت و باعث تفکیک امور شد. این موضوع منجر به توسعه تخصص شد اما تمایزی که در نقش ها ایجاد کرد ابتدا یک تجزیه انتزاعی از این مأموریت ها بود و بعد به تجزیه ساختاری تبدیل شد.
وی بابیان اینکه انسان موجودی واحد، اما دارای وجوه متنوعی است که این وجوه از یکدیگر اثر می پذیرند و نیازمند یک نگرش یکپارچه هستند، تصریح کرد: آنچه جامعه را می سازد، همان است که به افراد می آموزیم و همچنین روش های آموزشی است که فوق العاده دارای اهمیت است؛ بنابراین هرچقدر یادگیری عمیق تر باشد نتایج بهتری را در بر خواهد داشت.
حاجی میرزایی با اشاره به لزوم همکاری دستگاه ها، افزود: عصر همکاری به همگرایی تبدیل شده و درک مشترک از حوزه کار و فعالیت باعث افزایش توانمندی انسان است؛ و انسان دارای ساحت های مختلف است و برای رسیدن به این هدف دستگاه ها باید باهم کار کنند.
وی ادامه داد: در سند تحول بنیادین که مبتنی بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی است، گفته شده آموزش وپرورش همه ساحت ها را مورد توجه قرار دهد ازجمله ساحت های؛ عبادی اخلاقی، علمی، هنری و زیباشناختی، زیستی و بدنی، سیاسی و اجتماعی اقتصادی و حرفه ای که باید توازنی بین همه آن ها برقرار شود.
عضو کابینه تدبیر و امید گفت: ساحت زیباشناسی و هنری یکی از وجوه انسان است و یکی از 11حوزه یادگیری دانش آموزان در حوزه فرهنگ و هنر است بنابراین اولین عرصه همکاری در این ساحت است. در آموزش وپرورش مأموریت این کار برعهده سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی است و این سازمان در حوزه های مختلف فعالیت می کند و مصمم به خلق موقعیت های یادگیری و تولید یک بسته یادگیری که از پایه اول ابتدایی تا دوازدهم هستند تا این ساحت رشد پیدا کند.
وی ادامه داد: بر اساس قانون اهداف و وظایف آموزش وپرورش موظفیم همه افرادی که وارد نظام تعلیم و تربیت می شوند پس از فراغت از تحصیل حداقل یک مهارت را فراگرفته باشند.
وزیر آموزش وپرورش خاطرنشان کرد: شاخه فرهنگی هنری یکی از شاخه های مهارتی است بنابراین همه دانش آموزان باید در این ساحت پرورش یابند.
وی از اجرای طرح هر دانش آموز یک مهارت خبر داد و عنوان کرد: این طرح زمینه خوبی برای همکاری دو وزارتخانه است تا مهارت های هنری که جذاب هستند، عرضه شود.
حاجی میرزایی افزود: عرصه سومی که توسعه همکاری ها را موجب می شود، هدایت 50درصد دانش آموزان به سمت شاخه های فنی و حرفه ای است و این در حالی است که 36درصد دانش آموزان در این رشته ها تحصیل می کنند.
وی بر ضرورت وجود حداقل یک هنرستان مهارتی فرهنگ و هنر در هر شهرستان تأکید و عنوان کرد: اکنون 33هنرستان هنرهای زیبا وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در 21استان و در 5رشته؛ نمایش، سینما، گرافیک، نقاشی و موسیقی فعالیت می کنند. این هنرستان ها می توانند گسترش یابند و حتی بخش خصوصی در این زمینه همکاری کند تا عرصه ای برای توسعه مهارت های فرهنگی و هنری شود.
عضو کابینه دولت تدبیر و امید ادامه داد: از مجموع 160رشته مهارتی شاخه کاردانش، 29رشته مهارتی درزمینه هنر ازجمله؛ صنایع دستی، هنرهای تجسمی، هنرهای آوایی، موسیقی و... است که با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش ها به هنرجویان هنرستان های کاردانش ارائه می شود.
وزیر آموزش وپرورش اظهار کرد: در حال حاضر 77هزار هنرجوی دختر و پسر در سطح کشور در رشته های مهارتی وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول به تحصیل هستند. در 48هنرستان وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در5رشته نمایش، سینما، گرافیک، نقاشی و موسیقی، بیش از 5هزار و 480هنرجو در سه پایه مشغول به تحصیل هستند.
حاجی میرزایی افزود: امیدوارم با همکاری دو دستگاه شاهد توسعه و تقویت مهارت های فرهنگی و هنری و فهم فرهنگی و هنری و زیباشناختی در سطح عموم دانش آموزان باشیم.
در این آئین توافق نامه همکاری بین دو وزارتخانه به امضای وزرای آموزش وپرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامی رسید
تهران (پانا) - وزیر آموزشوپرورش در آیین امضای توافقنامه با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بابیان اینکه توسعه و تقویت مهارتهای فرهنگی هنری را نتیجه انعقاد این توافقنامه و همکاری بین دو دستگاه است، اظهار کرد با همکاری دو دستگاه فهم فرهنگی، هنری و زیباشناختی دانش آموزان را افزایش دهیم.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش وپرورش، بعدازظهر امروز محسن حاجی میرزایی در آیین امضای توافق نامه با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، با ابراز امیدواری به توسعه همکاری های دوجانبه، اظهار کرد: هم زمان با پدیده انباشت تراکم جمعیت، توسعه دانش تجربی و بهبود وضع سلامت و بهداشت، پدیده تخصصی شدن شکل گرفت و باعث تفکیک امور شد. این موضوع منجر به توسعه تخصص شد اما تمایزی که در نقش ها ایجاد کرد ابتدا یک تجزیه انتزاعی از این مأموریت ها بود و بعد به تجزیه ساختاری تبدیل شد.
وی بابیان اینکه انسان موجودی واحد، اما دارای وجوه متنوعی است که این وجوه از یکدیگر اثر می پذیرند و نیازمند یک نگرش یکپارچه هستند، تصریح کرد: آنچه جامعه را می سازد، همان است که به افراد می آموزیم و همچنین روش های آموزشی است که فوق العاده دارای اهمیت است؛ بنابراین هرچقدر یادگیری عمیق تر باشد نتایج بهتری را در بر خواهد داشت.
حاجی میرزایی با اشاره به لزوم همکاری دستگاه ها، افزود: عصر همکاری به همگرایی تبدیل شده و درک مشترک از حوزه کار و فعالیت باعث افزایش توانمندی انسان است؛ و انسان دارای ساحت های مختلف است و برای رسیدن به این هدف دستگاه ها باید باهم کار کنند.
وی ادامه داد: در سند تحول بنیادین که مبتنی بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی است، گفته شده آموزش وپرورش همه ساحت ها را مورد توجه قرار دهد ازجمله ساحت های؛ عبادی اخلاقی، علمی، هنری و زیباشناختی، زیستی و بدنی، سیاسی و اجتماعی اقتصادی و حرفه ای که باید توازنی بین همه آن ها برقرار شود.
عضو کابینه تدبیر و امید گفت: ساحت زیباشناسی و هنری یکی از وجوه انسان است و یکی از 11حوزه یادگیری دانش آموزان در حوزه فرهنگ و هنر است بنابراین اولین عرصه همکاری در این ساحت است. در آموزش وپرورش مأموریت این کار برعهده سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی است و این سازمان در حوزه های مختلف فعالیت می کند و مصمم به خلق موقعیت های یادگیری و تولید یک بسته یادگیری که از پایه اول ابتدایی تا دوازدهم هستند تا این ساحت رشد پیدا کند.
وی ادامه داد: بر اساس قانون اهداف و وظایف آموزش وپرورش موظفیم همه افرادی که وارد نظام تعلیم و تربیت می شوند پس از فراغت از تحصیل حداقل یک مهارت را فراگرفته باشند.
وزیر آموزش وپرورش خاطرنشان کرد: شاخه فرهنگی هنری یکی از شاخه های مهارتی است بنابراین همه دانش آموزان باید در این ساحت پرورش یابند.
وی از اجرای طرح هر دانش آموز یک مهارت خبر داد و عنوان کرد: این طرح زمینه خوبی برای همکاری دو وزارتخانه است تا مهارت های هنری که جذاب هستند، عرضه شود.
حاجی میرزایی افزود: عرصه سومی که توسعه همکاری ها را موجب می شود، هدایت 50درصد دانش آموزان به سمت شاخه های فنی و حرفه ای است و این در حالی است که 36درصد دانش آموزان در این رشته ها تحصیل می کنند.
وی بر ضرورت وجود حداقل یک هنرستان مهارتی فرهنگ و هنر در هر شهرستان تأکید و عنوان کرد: اکنون 33هنرستان هنرهای زیبا وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در 21استان و در 5رشته؛ نمایش، سینما، گرافیک، نقاشی و موسیقی فعالیت می کنند. این هنرستان ها می توانند گسترش یابند و حتی بخش خصوصی در این زمینه همکاری کند تا عرصه ای برای توسعه مهارت های فرهنگی و هنری شود.
عضو کابینه دولت تدبیر و امید ادامه داد: از مجموع 160رشته مهارتی شاخه کاردانش، 29رشته مهارتی درزمینه هنر ازجمله؛ صنایع دستی، هنرهای تجسمی، هنرهای آوایی، موسیقی و... است که با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش ها به هنرجویان هنرستان های کاردانش ارائه می شود.
وزیر آموزش وپرورش اظهار کرد: در حال حاضر 77هزار هنرجوی دختر و پسر در سطح کشور در رشته های مهارتی وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول به تحصیل هستند. در 48هنرستان وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در5رشته نمایش، سینما، گرافیک، نقاشی و موسیقی، بیش از 5هزار و 480هنرجو در سه پایه مشغول به تحصیل هستند.
حاجی میرزایی افزود: امیدوارم با همکاری دو دستگاه شاهد توسعه و تقویت مهارت های فرهنگی و هنری و فهم فرهنگی و هنری و زیباشناختی در سطح عموم دانش آموزان باشیم.
در این آئین توافق نامه همکاری بین دو وزارتخانه به امضای وزرای آموزش وپرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامی رسید