حذف 2 میلیون مراجعه حضوری در 8 ماه نخست امسال با هوشمندسازی قوه قضائیه
به نقل از خبرگزاری ایسنا1399/9/15کد خبر 139996624414
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه گفت: در 8 ماه نخست امسال، با الکترونیکی کردن استعلامات، مراجعه حضوری 2 میلیون نفر به قوه قضائیه و دستگاههای اجرایی دیگر را حذف کردهایم.
به گزارش ایسنا، عیسی زارع پور در آیین رونمایی درگاه ملی قوه قضائیه با اشاره به گزارش عملکرد 8 ماهه اول امسال گفت: در دوران کرونا دستیابی به قوه قضائیه هوشمند یکی از محورهای تحول قوه قضائیه است که در یک برنامه 4 ساله به آن دسترسی پیدا خواهیم کرد و اکنون در سال اول این دوره 4 ساله هستیم.
وی افزود: ما به دنبال این هستیم که با استفاده حداکثری از فناوری در کشور، دسترسی مردم به خدمات قضایی در عین سهولت و کرامت انجام شود، رسیدگی به دعاوی در قوه قضائیه با حداکثر سرعت، دقت، شفافیت صورت بگیرد و آرایی که صادر میشود به سرعت و به شکل موثر اجرا شود. یکی دیگر از محورهای هوشمند سازی این است که با استفاده از اطلاعاتی که دراختیار قوه قضائیه است بتوانیم فضای جامعه را به نحوی شفاف کنیم که از وقوع جرم پیشگیری کنیم.
زارع پور با اشاره به تسهیل دسترسی مردم به خدمات قضایی گفت: در این راستا تا پایان آبان بیش از 20 اقدام انجام دادیم که عبارت است از: سامانه خود کاربری وکلا تا کارهایی که وکیل با قوه قضائیه دارد به شکل غیرحضوری انجام شود و به اذعان بسیاری از وکلای محترم، آنها در 6-7 ماه گذشته به دفاتر خدمات قضایی اصلا مراجعه نکردند و از همین طریق ماهانه بیش از 100 هزار تعامل وکلا با قوه قضائیه انجام میشود. هم چنین سامانههای صدور گواهی عدم سوء پیشینه نیز در راستای تسهیل دسترسی مردم به خدمات قضایی طی یک روز این گواهی را صادر میکند هم چنین در سامانههای نوبت دهی مراجع قضایی، ماهانه 300 هزار نوبت را از طریق سامانه صادر میکنیم.
وی با اشاره به کاهش اطاله دادرسی گفت: یکی از بحثهای کاهش اطاله دادرسی، توسعه استعلامات الکترونیکی است که خوشبختانه زیرساخت آن در قوه قضائیه فراهم شده است و همه دستگاهها باید به شکل الکترونیکی به قوه قضائیه پاسخ بدهند.
زارع پور با بیان اینکه در 8 ماه اول سال بیش از نیم میلیون مراجعه به قوه قضائیه را کاهش دادیم گفت: علاوه بر این آمار به بیش از 800 هزار مراجعه نیز سامان دادهایم یعنی مردم سر وقت تعیین شده خود نوبتشان را دریافت کردهاند و تا پایان سال نیز هر هفته یک اقدام جدید در راستای هوشمندسازی قوه قضائیه انجام میدهیم.
وی با بیان اینکه بیش از 30 اقدام در راستای افزایش سرعت و دقت در رسیدگیها در مراجع قضایی انجام دادهایم گفت: در تلاش هستیم برای استعلامات الکترونیکی تمام دستگاهها را پای کار بیاوریم و هدفگذاری ما 200 نوع استعلام است که در این 3 سال فراهم شود و در 8 ماهی که کرونا شیوع پیدا کرده است بیش از 2 میلیون مراجعه مردم به قوه قضائیه و دستگاههای اجرایی دیگر را حذف کردیم.
زارعپور با اشاره به الکترونیکی کردن جلسات رسیدگی به پروندهها گفت: در این زمینه 1400 اتاق دادرسی الکترونیکی را در سراسر کشور راهاندازی کردیم و تا پایان سال 3000 شعبه را نیز مجهز خواهیم کرد و در این قالب بیش از 30 هزار جلسه رسیدگی به اتهامات زندانیان از طریق ارتباط تصویری فراهم شده است و بیش از 30 هزار پرونده نیز به شکل آنلاین رسیدگی شدهاند.
وی درارتباط با درگاه قوه قضائیه گفت: در این درگاه تمام اطلاعات و خدمات قوه قضائیه به شکل یک پارچه دردسترس مردم قرار گرفته است و به آدرس eadl.ir در دسترس عموم است.
زارعپور با اشاره به کارتابل یک پارچه خدمات قضایی گفت: در این کارتابل میتوانند درخواست گواهی عدم صدور پیشه بدهند و در کمتر از 24 ساعت این گواهی به شکل الکترونیکی با هزینه 20 هزارتومان صادر میشود.
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه با اشاره به سامانه هدایت الکترونیک قضایی (سها) اظهار کرد: ما بر اساس قانون مکلفیم به مردم چگونگی طرح دعوا را آموزش دهیم. در این سامانه در هزار مورد از دعاوی پرتکرار برای طرح دعوی، آموزش لحاظ شده است و تا پایان سال تمامی دعاوی پرتکرار برای مردم قابل اطلاع رسانی است.
زارع پور با اشاره به برگزاری بیش از 30 هزار جلسه در راستای توسعه دادرسیهای الکترونیکی گفت: در فروردین ماه سال جاری بیش از ٥٠ جلسه در این خصوص برگزار و این اقدام در ١٢ استان به شکل پایلوت انجام شده است و بنا داریم تا پایان سال این زیرساخت را به سراسر کشور توسعه دهیم تا مردم بتوانند از محل کار یا منزل در جلسات رسیدگی حضور داشته باشند.
وی افزود: تا پایان سال سامانه شناسایی و توقیف اموال محکوم علیه را راه اندازی خواهیم کرد و این اقدام بسیار تحولی در قوه قضاییه است که باعث میشود پرونده های اجرای احکام به سرعت اجرا شود.
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه در پاسخ به سوالی در ارتباط با ملاقات های الکترونیک زندانیان گفت: استفاده از زیرساخت برای ملاقات با زندانی در استان هرمزگان اجرا شده است اما ملاحظات بسیار زیادی دارد که در سازمان زندانها روی آن کار میکنند و امیدواریم با برطرف شدن ملاحظات این طرح را در سراسر کشور اجرا کنیم.
وی در ارتباط با کندی سامانههای الکترونیک قضایی نیز گفت: طرحی برای نوسازی زیرساختها و سیستمها به تصویب رئیس قوه قضائیه رساندیم و به مرور تجهیزات فناوری قوه قضائیه را بازسازی و نوسازی میکنیم.
ادامه دارد...
اخبار مربوط به (فناوری اطلاعات) را دنبال کنید:
رونمایی از سامانه الکترونیک آوا چک در بانک توسعه صادرات
برگزاری 135 هزار جلسه رسیدگی قضائی به صورت الکترونیکی در اصفهان
مراسم معارفه و تکریم مدیرعامل هلدینگ بهپویان هوشمند امید برگزار شد
واژه شناسی این خبر (فناوری اطلاعات): ▲
فناوری اطلاعات، (به انگلیسی: Information Technology یا IT) همانطور که به وسیله انجمن فناوری اطلاعات آمریکا (ITAA) تعریف شدهاست، «به مطالعه، طراحی، توسعه، پیادهسازی، پشتیبانی یا مدیریت سامانههای اطلاعاتی مبتنی بر رایانه، بهویژه برنامههای نرمافزاری و سختافزار رایانه میپردازد». بهطور کوتاه، فناوری اطلاعات، با مسائلی مانند بهکارگیری رایانههای الکترونیکی و نرمافزار سروکار دارد تا تبدیل، ذخیره، حفاظت، پردازش، انتقال و بازیابی اطلاعات و در تعریف دیگری (که به نظر میرسد کاملتر و دقیقتر باشد) فناوری اطلاعات به کلیه فناوریهایی اشاره میکند که در شش حوزه جمعآوری، ذخیرهسازی، پردازش، حفاظت، انتقال و نمایش اطلاعات کاربرد داشته و اثرگذار هستند.
(واژه فناوری اطلاعات از دانشنامه آزاد ویکیپدیا)