تبدیل شهر زیر زمینی پایتخت به شهری هوشمند
به نقل از خبرگزاری فارس1399/10/29کد خبر 1399a12294025
به گزارش گروه شهری خبرگزاری فارس، فرنوش نوبخت درباره تبدیل شهر زیر زمینی پایتخت به شهری هوشمند اظهارداشت: در شرایط فعلی که با کمبود نقدینگی روبرو هستیم با استفاده از امکانات دیگر تلاش کردهایم راه کاری ارائه دهیم تا مسافران شرایط مطلوب و بهتری را احساس کنند.
وی با تاکید بر اینکه نباید مشکلات موجود را به مردم انتقال داد، گفت: برای رسیدن به وضعیت مطلوب تر تمامی تلاش خود را می کنیم.
نوبخت افزود: یکی از اقداماتی که شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه در این شرایط انجام داد استفاده از هوش مصنوعی و ابزاری برای مشاهده میزان مسافران در خطوط است با این ابزار شهروندان می توانند با انتخاب زمان مناسب سفر، سفری با آسایش بیشتر را تجربه کنند.
مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه گفت:یکی از اصلی ترین برنامه هایی که در این دوره مطالعه و اقدام شد محقق کردن شعارتهران هوشمند، در شهر زیر زمینی است که دو بخش عمده سنجش میزان مسافر و تهیه بلیت عملیاتی شده است.
وی با اشاره به اینکه زیرساخت های نرم افزاری برای متروی هوشمند تا حدودی فراهم شده و وضعیت قابل قبول است، افزود: تهیه بلیت از طریق نرم افزار «تهران من» که سعی شده، همه ارتباطات بین مردم و شهرداری دیجیتال باشد و سرویس عمومی را ارائه دهد.
وی با تاکید براینکه ما در شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه تمامی تلاش خود را برای نشان دادن وضعیت رو به بهبود کردهایم تصریح کرد: مترو نیز از فضای عمومی کشور جدا نیست و نمیتوانیم فضای عمومی کشور را تغییر بدهیم. اما تمام تلاش ما این است که در فضای کرونایی، تحریم و شرایط سخت اقتصادی که مردم در آن گرفتار هستند، بهترین خدمات را ارائه دهیم و به عنوان بزرگترین شرکت بهره بردار مترو در کشور کارهایی را که برای جلب رضایت بیشتر مردم می توانیم، انجام دهیم.
مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه خاطرنشان کرد: کرونا در کنار تمام مشکلات و تهدیداتی که برای حمل و نقل عمومی بخصوص مترو داشت فرصتی هایی را ایجاد کرد تا گام های سریع تری برای رسیدن به شهرزیر زمنی هوشمند برداشته شود. از تهدید به وجود آمده به عنوان یک فرصت استفاده کردیم تا در شرایطی که نمی توانیم تعداد ناوگان را اضافه کنیم با استفاده از حوزه it شرایطی را مهیاکنیم تا شهروندانی که مجبور به خارج شدن از خانه و استفاده از حمل و نقل عمومی مترو هستند با مدیریت زمان سفر خود از حضور در ساعات شلوغ خودداری کنند تا زنجیره انتقال قطع شود.
واژه شناسی این خبر (متروی تهران): ▲
مترو تهران به مجموعه قطار شهری تهران و همچنین «شرکت راهآهن شهری تهران و حومه» گفته میشود. این مترو در هفت خط اصلی در حال فعالیت است که پنج خط آن (2، 3، 4، 6، 7) کاملاً درونشهری، یک خط آن (5) نسبتاً برونشهری (میان تهران و کرج و شهر جدید مهستان) و یک خط آن (1، انشعاب خط 1) به صورت دو بخشی است. بخش نخست درونشهری و بخش دوم برونشهری (به سمت فرودگاه بینالمللی امام خمینی و سپس شهر جدید پرند) است. طبق برنامههای توسعه قرار است خطوط مترو تهران به 11 خط افزایش یابد. تا تیر ماه 1402، طول خطوط مترو بهرهبرداری شده، برابر 266٫1 کیلومتر با 150 ایستگاه است و شمار واگنهای فعال در مترو تهران 1514 واگن، برابر 217 قطار است که روزانه بهطور میانگین بیش از 2٫5 میلیون مسافر را جابهجا میکنند. مترو تهران به رکورد جابهجایی 2 میلیون و 950 هزار سفر در روز نیز دست یافتهاست. در اسفند 1399 اعلام شد که مجموع شمار سفرهای مترو تهران به 9540 میلیون سفر رسیده که معادل 119 برابر جمعیت ایران است.
(واژه متروی تهران از دانشنامه آزاد ویکیپدیا)