آمادگی 1200 دفتر پست در جریان برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران
به نقل از خبرگزاری کتاب ایران1399/10/29کد خبر 1399a12500126
مدیرعاملان دو شرکت پست و بانک صادرات در دومین نشست خبری نمایشگاه مجازی کتاب تهران از آمادگی لجستیکی با پیشبینی فعالیت 1200 دفتر پستی ویژه نمایشگاه مجازی و تراکنش خرید در 5 ثانیه برای مشتریان نمایشگاه خبر دادند.
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، دومین نشست خبری نمایشگاه مجازی کتاب تهران، دوشنبه(29 بهمن ماه) در تالار مرحوم عاشوری، موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد. حجت اله صیدی، مدیرعامل بانک صادرات ایران در نشست خبری نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران که صبح امروز، دوشنبه 29 دی ماه برگزار شد، درباره مشارکت بانک صادرات، به عنوان بانک عامل نمایشگاه مجازی کتاب تهران گفت: هرچند که نمایشگاه مجازی کتاب تهران، جایگزین سی وسومین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران نیست، خوشحالیم در بزرگترین اقدام فرهنگی کشور کنار مجریان برگزاری نمایشگاه حضور داریم. وی افزود: همه اقدامات برای ارائه خدمات به خریداران کتاب و مشمولان یارانه خرید کتاب پیش بینی شده؛ از جمله فراهم کردن حداکثر بستر الکترونیکی برای مبادله و خرید. همکاری مشترک به شرکت ملی پست در جریان برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران تجربه قابل توجهی است. شرکت ملی پست با شعار عدالت ارتباطی پای کار نمایشگاه مجازی کتاب آمده است رمضان علی سبحانی فرد، مدیرعامل شرکت پست نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه شرکت ملی پست با شعار عدالت ارتباطی در برگزاری نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران مشارکت دارد، بیان کرد: شرکت ملی پست با همه توان در کنار مجریان نمایشگاه مجازی کتاب تهران حضور دارد تا به نحو شایسته بخش لجستیک را هدایت کند. وی با اشاره به افزایش تعداد ناشران به دلیل ظرفیت فضای مجازی ادامه داد: با توجه به اینکه در نمایشگاه فیزیکی حداکثر 1200 ناشر امکان حضور دارند و در نمایشگاه مجازی امکان حضور2000 ناشر وجود دارد؛ بنابراین این نمایشگاه جایگزین سی و سومین دوره نمایشگاه کتاب تهران نیست و امید واریم این شیوه برگزاری نمایشگاه به عنوان الگو تعریف شود؛ چراکه موجب کاهش هزینه ها خواهد شد. مدیر عامل شرکت ملی پست با اشاره به آمادگی 1200 دفتر پست برای نمایشگاه مجازی فعال شده است ادامه داد: جریان اطلاع رسانی در شرکت پستی حتی با توزیع پوستر نمایشگاه در دفاتر پست در مناطق روستایی شکل گرفته است. هماهنگی های لازم با ناشران سراسر کشور به ویژه تهران، برای جمع آوری مرسوله ها انجام شده است. به ناشران توصیه می کنیم از لفاف مناسب برای بسته بندی کتاب های استفاده کنند که البته از سوی بخش خصوصی تولید شده است. سبحانی فرد افزود: در تهران به دلیل فراوانی بیشتر ناشران، علاوه بر تعیین باجه ، باجه های سیار و خودرو جمع آوری، نیز پیش بینی شده تا در زمان هایی که مشخص شده، برای دریافت بسته ها مراجعه شود. کتاب های بسته بندی شده، در مرکز مبادلات قرار می گیرد و فرآیند ارسال بعد از تجزیه، آغاز می شود. صدور بارکد ویژه برای مشتریان پیش بینی شده که بعد از صدور بارکد به مشتری پیام کوتاه ارسال می شود در این لحظه است که مسئولیت پست برای توزیع آغاز می شود. مدیر عامل شرکت ملی پست ادامه داد: مشارکت اعضای اتحادیه جهانی پست در برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب، وجود ندارد و این مشارکت در ایران نخستین بار است که شکل گرفته. صیدی در پاسخ به ایبنا درباره تفاوت نقش بانک صادرات، به عنوان بانک عامل نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، بیان کرد: تفاوت اصلی در ارائه خدمات بانکی بانک عامل در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با نمایشگاه مجازی کتاب تهران در این است که در نمایشگاه فیزیکی خریدار به درگاه فیزیکی مراجعه در نمایشگاه مجازی به درگاه الکترونیکی مراجعه و به خرید اقدام می کند. در سایت نمایشگاه مجازی، درگاه های پرداخت بانک صادرات وجود دارد برای مشمولان یارانه، کد پیش بینی شده است؛ با وارد کردن این کد فرآیند خرید آغاز می شود. وی افزود: یکی از اقدامات قابل توجه با همکاری مشترک مجری برگزاری نمایشگاه مجازی و بانک عامل، نام کاربری و کد شناسایی تعریف شده است و با وارد کردن آن ها از همان ابتدای ورود به سامانه خرید، به طور خودکار فرآیند خرید انجام می شود اما برخی افراد ابتدا تمایل دارند در فضای مجازی نمایشگاه به اصطلاح گشتی بزنند و بعد به خرید اقدام کنند. صیدی درباره سرعت تراکنش برای خرید مشتریان گفت: با توجه به اینکه استاندارد سرعت متوسط تراکنش در دنیا 8 ثانیه انجام می شود، خوشبختانه در ایران این متوسط 5 ثانیه است؛ بنابراین در 5 ثانیه خرید از نمایشگاه مجازی انجام می شود. تولید 50 هزار لفاف برای ناشران حاضر در نمایشگاه مجازی کتاب سبحانی فرد در پاسخ به این پرسش که دلیل تاکید بر اقدام سریع ناشران در بسته بندی سفارش های خرید از نمایشگاه مجازی کتاب تهران با توجه به اینکه برای 1200 ناشر عضو سامانه پست که برآورد قابل توجهی در اختیار این شرکت قرار داده است، تا امروز و در آستانه برگزاری نمایشگاه فقط 50 هزار لفاف کتاب آمده شده، چیست؟ گفت: تاکید داریم ناشران و مشتریان به ارسال بارکد را به معنای در اختیار داشتن کتاب به دفاتر پستی تلقی نکنند؛ به عبارت دیگر به تناسب حجم فروش هر ناشر، آماده سازی بسته ها نیازمند زمان است. بعد از قرار گرفتن بسته های خرید در شعب پست بدون فوت وقت، پیام برای مشتری ارسال می شود که چه زمانی بسته به در منزل ارسال می شود. وی با اشاره به دفعات مراجعه ماموران پست به دفتر های نشر افزود: در روز یکبار برای جمع آوری مرسوله ها از دفتر ناشران مراجعه خواهیم داشت. برای رفاه حال ناشران، به ویژه در نقاطی که به عنوان نقاط پرتراکم از نظر فعالیت ناشران شناخته می شود واحد های سیار نیز پیش بینی شده است؛ علاوه براین 6 باجه ثابت ویژه نمایشگاه معرفی شده یکی از وظایف خودرو های سیار یکبار مراجعه به دفتر ناشران خارج از نقطه پرتراکم است. معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره برآورد بار ترافیک با توجه به عضویت 1200 ناشر در سامانه پست بیان کرد: ارائه خدمات به 1200 ناشر در روز های دیگر سال، برای شرکت ملی پست روال عادی است و با توجه به اینکه یارانه برای خرید از نمایشگاه تخصیص داده می شود؛ بنابراین ارائه خدمات پستی نیز متفاوت خواهد بود و مطالبه بیشتر است. سبحانی فرد درباره تولید 50 هزار لفاف کتاب برای 1732 ناشر داخلی و عضویت 1153 عضو سامانه پست انتظار می رود تمایل به استفاده از خدمات پست داشته باشند، بیان کرد: 50 هزار لفاف براساس پیش بینی ها تولید شده است اگر ظرفیت ها بیش از این باشد از دیگر امکانات مثل تامین نیرو با تعامل با شرکت های خصوصی همکار و تاکسی پست استفاده خواهیم کرد. دومین نشست خبری نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران دوشنبه(29 دی ماه)، با حضور محسن جوادی، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ ایوب دهقانکار، رئیس نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران و مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران؛ رمضان علی سبحانی فر، مدیرعامل شرکت ملی پست ایران؛ حجت اله صیدی، مدیرعامل بانک صادرات ایران و هومان حسن پور، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران برگزار شد.