دیدار سفیر ایران با مقامات روسی درباره تکمیل مسیر ریلی شمال-جنوب
به نقل از خبرگزاری تسنیم1399/11/3کد خبر 1399b1008913
میخائیل پائولف معاون راه آهن سراسری روسیه و سفیر کشورمان آخرین اقدامات انجام شده برای تحقق مسیر بینالمللی ریلی شمال- جنوب را بررسی کردند.
(تصویر شماره 1)
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، در نشستی که به همین منظور در سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو برگزار شد دو طرف مسائل مربوط به این مسیر در دو کشور و بخصوص قسمت راه آهن رشت آستارا را مورد بررسی قرار دادند و بر رفع موانع این مسیر مهم بین المللی که برای سه کشور ایران ، روسیه و جمهوری آذربایجان از اهمیت اقتصادی فراوانی برخوردار است تاکید کردند. کاظم جلالی و پائولف بعد از این نشست در گفت وگویی مسائل مربوط به همکاری های حمل و نقل دو طرف بخصوص در بخش راه آهن را اعلام کردند.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه گفت: ارتباطات راه آهن ایران و روسیه بسیاری قوی است و دو طرف مرتبا با هم گفت و گو دارند و بر همین اساس دو طرف تلاش دارند مسیر ترانزیتی شمال جنوب را که برای دو کشور اهمیت زیادی دارد هر چه سریعتر راه اندازی شود.
وی تصریح کرد: تلاش ها برای راه اندازی کامل ریلی این مسیر در حال انجام است و به نظر می آید تنها خلا آن مسیر رشت به آستارا است که باید تکمیل شود. جلالی تصریح کرد: ما امیدوار هستیم که با همکاری سه کشور ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان این کار انجام شود و بر همین اساس از طرف جمهوری آذربایجان خواسته ایم که در این خصوص اهتمام بیشتری داشته باشند. وی گفت: اما با ابتکاری که در حال اجراست قرار است تا قبل از تکمیل شدن مسیر راه اهن رشت - آستارا به طول 170 کیلومتر، این مسیر را به شکل ترکیبی راه اندازی کنیم.
جلالی تصریح کرد : بر همین اساس تصمیم گرفته شد در مسیر رشت - آستارا تا زمانی راه اندازی حمل کالا به صورت جاده ای انجام شود و و دوباره از آستارا به شکل ریلی این کالاها بتواند تا مقصد نهایی حمل شوند. سفیر ایران در مسکو یادآور شد: براساس توافق انجام شده در سالهای گذشته، جمهوری آذربایجان متعهد به فاینانس قطعه رشت-آستارا شده بود، اما تاکنون این موضوع عملی نشده است. جلالی افزود: براساس توافق انجام شده با روسیه قرار است تا زمان تکمیل قطعه رشت-آستارا، ترانزیت و حمل و نقل کالا بصورت ترکیبی، از جمله استفاده از خطوط آهن موحود، مسیر جادهای و حمل و نقل دریایی انجام شود. سفیر جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه راه اندازی ترکیبی مسیر شمال جنوب گام خیلی مهمی است، تصریح کرد : هماهنگی ها در این خصوص در حال انجام است. جلالی توضیح داد که البته اولویت دیگر ما راه آهن چابهار-زاهدان است که آن هم بسیار مهم و چنانچه این مسیر اجرایی شود ظرفیت حمل و نقل کشورمان در مسیر شمال جنوب به میزان بسیار بالایی خواهد رسید که در شکوفایی اقتصادی ایران بسیار موثر خواهند بود.
میخائیل پائولف معاون راه آهن سراسری روسیه همچنین با یادآوری اینکه شرکت متبوع وی توسعه روابط و همکاریها با شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران را بسیار ارج می نهد، اظهار داشت: ما روابط دیرینه با دولت ایران و شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران داریم. ما این روابط را بسیار ارج می نهیم و توسعه روابط را بسیار مهم می دانیم و امروز هم (در دیدار با کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه) به توسعه این روابط پرداختیم.
وی به گفت و گوی خود با سفیر ایران اشاره کرد و ادامه داد: امروز در مورد مسائل بسیار مهمی گفت و گو کردیم که شامل افزایش پتانسیل ترانزیتی ایران و توسعه راهگذر (کریدور) بین المللی شمال-جنوب است.
پائولف گفت: بدیهی است یکی از مهم ترین دلایل برای پایان احداث خط آهن رشت- آستارا، استفاده از آن در کریدور بین المللی شمال - جنوب است که به آن توجه بسیار زیاد داریم.
به گزارش ایرنا، معاون شرکت راه آهن روسیه یادآورشد : به رغم این که خط آهن رشت -آستارا هنوز آماده نیست در رابطه با آن اقدامات بسیار زیادی صورت گرفته است با طرف هندی موضوع نرخ و تعرفه حمل را مورد بررسی قرار داده و به توافق رساندیم و چنین اقداماتی با ایران و جمهوری اذربایجان انجام گرفته است.
وی ادامه داد: با شرکت دولتی راه اهن روسیه هم در این مورد توافق شده است.
وی یادآورشد که اکنون برای ارائه خدمات جامع حمل و نقلی چه در عرصه خط آهن و چه جاده ای خودرویی تا ایستگاه آستارا آماده ایم.
مقام روس گفت: این امر امکان می دهد از پتانسیل راهگذر شمال -جنوب برای جذب محموله ها استفاده شود. البته نیاز به حل مساله نرخ حمل محموله ها وجود دارد.
وی ادامه داد: در مورد خط آهن از طرف ما همه مسائل برطرف شده است و فقط شرایط برای حمل و نقل با کامیون از ایران مانده است که با مشارکت سفیر ایران در روسیه و شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، این مساله حل خواهد شد.
کریدور حمل و نقل بین المللی شمال - جنوب ایران ارتباط کشورهای اروپایی، آسیای میانه، روسیه و منطقه قفقاز را با خلیج فارس و هندوستان فراهم می کند و گفته می شود با تحقق آن سالانه امکان نقل و انتقال 10 میلیون تن بار و سه میلیون مسافر فراهم می شود و با تحکیم روابط تجاری ایران با کشورهای بهره مند از این مسیر ریلی، میزان اثرگذاری ایران در ثبات اقتصادی و سیاسی منطقه نیز ارتقا خواهد یافت.
کارشناسان امر اعلام کرده اند که اکنون حرکت کشتی های تجاری از هندوستان به آسیای میانه از مسیر مومبای - کانال سوئز - مسکو به طول 16 هزار و 129 کیلومتر 40 روز طول می کشد اما بعد از تکمیل کریدور ریلی شمال - جنوب فقط 14 روز زمان می برد و هزینه های حمل و نقل نیز به اندازه قابل توجهی کاهش می یابد.
میخائیل پائولف معاون راه آهن سراسری روسیه و سفیر کشورمان آخرین اقدامات انجام شده برای تحقق مسیر بینالمللی ریلی شمال- جنوب را بررسی کردند.
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، در نشستی که به همین منظور در سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو برگزار شد دو طرف مسائل مربوط به این مسیر در دو کشور و بخصوص قسمت راه آهن رشت آستارا را مورد بررسی قرار دادند و بر رفع موانع این مسیر مهم بین المللی که برای سه کشور ایران ، روسیه و جمهوری آذربایجان از اهمیت اقتصادی فراوانی برخوردار است تاکید کردند. کاظم جلالی و پائولف بعد از این نشست در گفت وگویی مسائل مربوط به همکاری های حمل و نقل دو طرف بخصوص در بخش راه آهن را اعلام کردند.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه گفت: ارتباطات راه آهن ایران و روسیه بسیاری قوی است و دو طرف مرتبا با هم گفت و گو دارند و بر همین اساس دو طرف تلاش دارند مسیر ترانزیتی شمال جنوب را که برای دو کشور اهمیت زیادی دارد هر چه سریعتر راه اندازی شود.
وی تصریح کرد: تلاش ها برای راه اندازی کامل ریلی این مسیر در حال انجام است و به نظر می آید تنها خلا آن مسیر رشت به آستارا است که باید تکمیل شود. جلالی تصریح کرد: ما امیدوار هستیم که با همکاری سه کشور ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان این کار انجام شود و بر همین اساس از طرف جمهوری آذربایجان خواسته ایم که در این خصوص اهتمام بیشتری داشته باشند. وی گفت: اما با ابتکاری که در حال اجراست قرار است تا قبل از تکمیل شدن مسیر راه اهن رشت - آستارا به طول 170 کیلومتر، این مسیر را به شکل ترکیبی راه اندازی کنیم.
جلالی تصریح کرد : بر همین اساس تصمیم گرفته شد در مسیر رشت - آستارا تا زمانی راه اندازی حمل کالا به صورت جاده ای انجام شود و و دوباره از آستارا به شکل ریلی این کالاها بتواند تا مقصد نهایی حمل شوند. سفیر ایران در مسکو یادآور شد: براساس توافق انجام شده در سالهای گذشته، جمهوری آذربایجان متعهد به فاینانس قطعه رشت-آستارا شده بود، اما تاکنون این موضوع عملی نشده است. جلالی افزود: براساس توافق انجام شده با روسیه قرار است تا زمان تکمیل قطعه رشت-آستارا، ترانزیت و حمل و نقل کالا بصورت ترکیبی، از جمله استفاده از خطوط آهن موحود، مسیر جادهای و حمل و نقل دریایی انجام شود. سفیر جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه راه اندازی ترکیبی مسیر شمال جنوب گام خیلی مهمی است، تصریح کرد : هماهنگی ها در این خصوص در حال انجام است. جلالی توضیح داد که البته اولویت دیگر ما راه آهن چابهار-زاهدان است که آن هم بسیار مهم و چنانچه این مسیر اجرایی شود ظرفیت حمل و نقل کشورمان در مسیر شمال جنوب به میزان بسیار بالایی خواهد رسید که در شکوفایی اقتصادی ایران بسیار موثر خواهند بود.
میخائیل پائولف معاون راه آهن سراسری روسیه همچنین با یادآوری اینکه شرکت متبوع وی توسعه روابط و همکاریها با شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران را بسیار ارج می نهد، اظهار داشت: ما روابط دیرینه با دولت ایران و شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران داریم. ما این روابط را بسیار ارج می نهیم و توسعه روابط را بسیار مهم می دانیم و امروز هم (در دیدار با کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه) به توسعه این روابط پرداختیم.
وی به گفت و گوی خود با سفیر ایران اشاره کرد و ادامه داد: امروز در مورد مسائل بسیار مهمی گفت و گو کردیم که شامل افزایش پتانسیل ترانزیتی ایران و توسعه راهگذر (کریدور) بین المللی شمال-جنوب است.
پائولف گفت: بدیهی است یکی از مهم ترین دلایل برای پایان احداث خط آهن رشت- آستارا، استفاده از آن در کریدور بین المللی شمال - جنوب است که به آن توجه بسیار زیاد داریم.
به گزارش ایرنا، معاون شرکت راه آهن روسیه یادآورشد : به رغم این که خط آهن رشت -آستارا هنوز آماده نیست در رابطه با آن اقدامات بسیار زیادی صورت گرفته است با طرف هندی موضوع نرخ و تعرفه حمل را مورد بررسی قرار داده و به توافق رساندیم و چنین اقداماتی با ایران و جمهوری اذربایجان انجام گرفته است.
جاده ابریشم روی ریل افتاد/ حرکت قطار باری چین به سمت بخش اروپایی روسیه
رئیس اتاق ایران و روسیه: بانک مرکزی بر دریافت ارزی درآمدهای صادراتی پافشاری نکند
استاندار آذربایجان شرقی: آماده مشارکت فعال در صادرات کالاهای ایرانی به بازار روسیه هستیم
وی ادامه داد: با شرکت دولتی راه اهن روسیه هم در این مورد توافق شده است.
وی یادآورشد که اکنون برای ارائه خدمات جامع حمل و نقلی چه در عرصه خط آهن و چه جاده ای خودرویی تا ایستگاه آستارا آماده ایم.
مقام روس گفت: این امر امکان می دهد از پتانسیل راهگذر شمال -جنوب برای جذب محموله ها استفاده شود. البته نیاز به حل مساله نرخ حمل محموله ها وجود دارد.
وی ادامه داد: در مورد خط آهن از طرف ما همه مسائل برطرف شده است و فقط شرایط برای حمل و نقل با کامیون از ایران مانده است که با مشارکت سفیر ایران در روسیه و شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، این مساله حل خواهد شد.
کریدور حمل و نقل بین المللی شمال - جنوب ایران ارتباط کشورهای اروپایی، آسیای میانه، روسیه و منطقه قفقاز را با خلیج فارس و هندوستان فراهم می کند و گفته می شود با تحقق آن سالانه امکان نقل و انتقال 10 میلیون تن بار و سه میلیون مسافر فراهم می شود و با تحکیم روابط تجاری ایران با کشورهای بهره مند از این مسیر ریلی، میزان اثرگذاری ایران در ثبات اقتصادی و سیاسی منطقه نیز ارتقا خواهد یافت.
کارشناسان امر اعلام کرده اند که اکنون حرکت کشتی های تجاری از هندوستان به آسیای میانه از مسیر مومبای - کانال سوئز - مسکو به طول 16 هزار و 129 کیلومتر 40 روز طول می کشد اما بعد از تکمیل کریدور ریلی شمال - جنوب فقط 14 روز زمان می برد و هزینه های حمل و نقل نیز به اندازه قابل توجهی کاهش می یابد.
واژه شناسی این خبر (جمهوری آذربایجان): ▲
جمهوری آذربایجان (به ترکی آذربایجانی: Azərbaycan Respublikası)، بزرگترین کشور قفقاز واقع در قفقاز جنوبی میباشد که در شرق اروپا و آسیای غربی و در مجاورت دریای خزر قرار دارد. پایتخت و بزرگترین شهر این کشور، باکو و زبان رسمی آن، ترکی آذربایجانی است.
این سرزمین تا حدود دویست سال پیش جزو کشور ایران بود ولی در جنگهای ایران و روسیه، طی قراردادهای گلستان و ترکمانچای به روسیه ملحق شد. جمهوری سوسیالیستی آذربایجان شوروی در سال 1991 از اتحاد جماهیر شوروی جدا شد و به شکل کنونی درآمد.
(واژه جمهوری آذربایجان از دانشنامه آزاد ویکیپدیا)