سازمان جهانی منتخبان فرهنگیان تشکیل شود
به نقل از خبرگزاری ایکنا1399/11/3کد خبر 1399b1168618
(تصویر شماره 1)به گزارش خبرنگار ایکنا، نخستین دوره نمایشگاه و همایش بین المللی خوشنویسی «راه ابریشم» عصر امروز 3 بهمن با حضور علیرضا اسماعیلی، رئیس فرهنگستان هنر، غلامحسین امیرخانی؛ رئیس شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران، حجت الله ایوبی؛ دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو، احمد پاکتچی؛ سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی در یونسکو، احمد محیط طباطبایی؛ رئیس ایکوم ایران و علی نیکزاد؛ نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در فرهنگستان هنر برگزار شد.
احمد پاکتچی در این همایش گفت: ایران در راه ابریشم نقطه عطفی مهمی بوده و نقش مهمی را ایفا کرده است. ایرانی ها در این مسیر در کنار تجارت کالا، فرهنگ و هنر و دانش را صادر کردند و می کنند.
وی افزود: اگر در هنر به دو جنبه فرم و محتوا توجه کنیم، در نگاه ایرانی غلبه محتوا بر فرم را مشاهده می کنیم. بر خلاف برخی از آثار امروزی که فرم گرا و محتوا گریز هستند. هنرمندان ایرانی در گذشته و امروز به روشنی نشان داده اند، اصل محتواست.
پاکتچی در ادامه بیان کرد: ما کلیتی به نام فلسفه هنر داریم و هر هنر نیز فلسفه ای دارد که نیاز است در رابطه با فلسفه هنر خوشنویسی کار کمی انجام شده است. باید تلاش کنیم تا گوهر های این هنر را از ابهام خارج کرده و به عرصه بیاوریم. توجه به زیبایی شناسی و فلسفه هنر خوشنویسی نشان می دهد نگاه هنرمندان نقطه آغاز جوشش این هنر و خلق اثر فاخر است.
وی تصریح کرد: ما می توانیم با نگاه وجودشناسانه و روانشناسانه به خوشنویسی، به عبارات پرمغز و کوتاه پی ببریم. زیرا زیبایی شناسی در فرهنگ ما منفک از وجودشناسی خط نیست. محتواست که باید مورد توجه قرار باشد. ما باید بتوانیم از میان فرم ها محتوا را بشناسیم و در فضای راه ابریشم به دیگر زندگان این عالم معرفی کنیم که هنر با زندگی ایرانی ها به هم آمیخته است.
در ادامه حجت الله ایوبی در سخن کوتاهی از برگزارکنندگان این رویداد هنری قدردانی کرد و گفت: زیبایی این رویداد را به زادروز استاد امیرخانی که امروز است، تقدیم می کنم.
امیرخانی: صدای هنر را به گوش مشتاقان اندیشه برسانیم
(تصویر شماره 2)استاد امیرخانی در ادامه این آیین گفت: خوشنویس از ابتدایی که خود را شناخت فهمید باید به چیزی غیر از زبان نیاز دارد تا تجربه های خود را مکتوب کند و شاگردان این مکتب مسئولیت سنگین دارند تا میراث دار این هنر باشند.
وی در ادامه به سه عنصر دانش، کار و اخلاق اشاره کرد و افزود: اکنون باید در این حرکت تاریخی قدری بایستیم و تأمل کنیم، زیرا شتاب و سرعت این تأمل را از انسان ها گرفته و شتاب بی اندیشه به بشر امروز تحمیل شده است و فرصت نمی شود کارنامه خود را به معلم تاریخ بسپرند. زیرا جهان امروز چنین فرصتی را نمی دهد تا کشور ها بتوانند خود را با یکدیگر مقایسه و ارزیابی کنند. باید بدانیم بشر امروز چه چیزی کم دارد. کمبود از اخلاق است. با وجود اینکه شاید بیشترین تعداد نسخه های مکتوب و هنر ها را ایرانی ها دارند.
امیرخانی با طرح این پرسش که امکانات فرهنگ در عرصه هنر ما چقدر است و آیا قدرت کشور ها در سلاح است، گفت: افراد زیادی داریم که بتوانند صدای فرهنگ را به صورت هنرمندان به گوش جهانیان برسانند. متأسفانه ما این امکان را فراهم نمی کنیم تا صدای رسای هنر و فرهنگ ایران زمین را به گوش انسان های مشتاق سخن و اندیشه برسانیم. شاید همایش «راه ابریشم» مقدمه ای برای این مسئله باشد. باید این موقعیت حساس را قدر دانست و هنر را در مقابل هنر کشور های دیگر قرار داد.
وی در ادامه پیشنهاد کرد: همانطور که سازمان ملل با آدم های سیاسی وجود دارد، از دولت می خواهم به هر وسیله ممکن تلاش کند تا سازمانی جهانی از منتخبین فرهنگیان و نخبگان غیرسیاسی تشکیل شود تا این جهان دست از جنگ بردارد و به جای تقابل به تعامل برسد و دیگرخواهی در جهان رواج یابد.
اسماعیلی: ایرانیان الگوی سیاست، ادبیات و هنر
(تصویر شماره 3)اسماعیلی؛ رئیس فرهنگستان هنر در این همایش گفت: راه ابریشم مسیر زندگی است که فرهنگ را در تاریخ پرفراز و نشیب خود به بلوغ رساند و علاوه بر اینکه توانست اقتصاد غرب و شرق را به هم متصل کند، بلکه جهان انسان و فرهنگ غرب و شرق را به هم پیوند داد.
وی افزود: ایرانیان در مسیر راه ابریشم، الگویی از سیاست، ادبیات و هنر شدند، زیرا در چهارراه حوادث از طریق شیوه حکومت داری توانستند با پیوند قومیت ها گوناگون فرهنگی فارغ از مرز ها بسازند.
اسماعیلی با بیان اینکه با خلاقیت هنر شکل می گیرد، ادامه داد: هنر شرقی همچون ابریشم دارای دو عنصر مهم ظرافت و استحکام است و هنرمندان با بهره گیری از این دو توانسته اند آثار فاخر و مهمی خلق کنند. البته خلاقیت در تمام مردم ایران مشهود است.
حیدری: نمایش 650 اثر خوشنویسی در ایران
محمد حیدری دبیر اجرایی همایش و نمایشگاه «راه ابریشم» در ادامه با ارائه گزارشی گفت: در این رویداد از 250 هنرمند از 30 کشور مختلف، در حوزه خوشنویسی دریافت کردیم که در مجموع بیش از هزار اثر را شامل می شد. از این تعداد 650 اثر در نمایشگاه های گوناگون به نمایش درخواهد آمد.
وی افزود: نمایشگاه مشهد روز گذشته افتتاح شد و امروز نمایشگاه تهران با 250 اثر افتتاح می شود و نمایشگاه دیگری نیز در بازار بزرگ تهران افتتاح خواهد شد. این نمایشگاه به صورت مجازی نیز در معرض دید علاقه مندان قرار دارد.
حیدری ادامه داد: کشور پاکستان با 88 اثر از 16 هنرمند بیشترین آثار را به خود اختصاص داده است.
(تصویر شماره 4)در پایان این همایش از تمبر یادبود اولین نمایشگاه بین المللی خوشنویسی راه ابریشم نیز رونمایی شد. همچنین نمایشگاه خوشنویسی رقص قلم با آثار هنرمندانی از 30 کشور در محل فرهنگستان هنر آغاز به کار کرد که تا هفتم دی میزبان علاقه مندان به آثار هنری خواهد بود.انتهای پیام
واژه شناسی این خبر (فرهنگستان هنر): ▲
فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران با مصوبه جلسه 439ام شورای عالی انقلاب فرهنگی در اسفند سال 1377 به منظور پاسداری از میراث فرهنگی و هنری اسلامی، ملی و پیشنهاد سیاستها، راهبردها و دستیابی به آخرین یافتهها و نوآوریها و نیز ارتقای فرهنگ اسلامی برای مقابله با تهدیدهای فرهنگ مهاجم شکل گرفت.فرهنگستان هنر مؤسسهای است با شخصیت حقوقی مستقل که به نهاد ریاست جمهوری وابستهاست.
ریاست آن از آغاز تأسیس بر عهدهٔ میرحسین موسوی بود تا اینکه در دی ماه 1388، میرحسین موسوی از ریاست فرهنگستان هنر برکنار شد و محمدعلی معلم دامغانی به ریاست آن برگزیده شد. با پایان یافتن دورهٔ ریاست محمدعلی معلمدامغانی در شهریور 1397 با نامهٔ حسن روحانی، معاون امور هنری فرهنگستان هنر علیرضا اسماعیلی سرپرست فرهنگستان هنر شد، سپس در 19 بهمن 1399 با تصویب شورایعالی انقلاب فرهنگی بهمن نامورمطلق به ریاست این فرهنگستان انتخاب شد.در تاریخ 30 خرداد 1402 ابراهیم رییسی حکم به برکناری بهمن نامور مطلق کرد و مجید شاه حسینی را رییس فرهنگستان هنر کرد.
(واژه فرهنگستان هنر از دانشنامه آزاد ویکیپدیا)
واژه شناسی این خبر (فلسفه هنر): ▲
زیباییشناسی (به انگلیسی: Aesthetics) شاخهای از فلسفه است که موضوع آن ماهیت زیبایی و ذوق، همچنین فلسفه هنر (حوزهٔ فلسفهٔ خاص خود را دارد که از زیباییشناسی بیرون میآید) است. همچنین زیباییشناسی قابلیتی است برای درکِ بهترِ ادراکات و همچنین پدیدههای سخت مانند تندیس و پدیدههای نرم مانند موسیقی که باعث تغییر در روحیه و نگرش فرد میشود. اما خود همین تعریفِ زیبایی با گره خوردن به مفاهیم دیگری همچون حقیقت، عشق، زندگی، مرگ، خدا، انسان، گناه و معصیت و حتی موضوعاتی چون سیاست، فضا و غیره دامنهٔ گستردهای پیدا کردهاست. درواقع خود تعریفی که از زیبایی ارائه میشود میتواند دامنهٔ بحث را بسیار وسیع یا بسیار محدود کند. به علاوه برخی سعی کردهاند زیبایی را در یک موضوع عینی به خصوص جستجو کنند: مثلاً در انواع مختلف هنر، درانسان، اشیاء، طبیعت و چیزهای دیگر.
نخستین بار الکساندر گوتلیب بومگارتن در کتابی با عنوان Esthetique یا به فارسی زیباییشناسی از این عبارت استفاده کرد. اما پیشینه بحث در این مورد به اندازه تاریخ فلسفه است.
(واژه فلسفه هنر از دانشنامه آزاد ویکیپدیا)