ایران ایر در صدر بیشترین تاخیرات پروازی
به نقل از پایگاه خبری ایران اکونومیست1399/11/1کد خبر 1399b165927
(تصویر شماره 2) بر اساس جدیدترین آمار منتشر شده شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران طی آبان ماه امسال ایرلاین های داخلی 14 هزار و 802 دقیقه تاخیر پرواز 30 دقیقه و بیشتر را ثبت کرده اند. در بین شرکت های هواپیمایی، ایران ایر (هما) با 38 هزار و 29 دقیقه و با اختلاف زیاد در صدر فهرست بیشترین تاخیرات پروازی قرار گرفته است.
پس از هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، هواپیمایی آسمان با 26 هزار و 261 دقیقه و قشم ایر با 13 هزار و 389 دقیقه در رده های دوم و سوم قرار دارند. کمترین تاخیر پروازی با 34 دقیقه مربوط به پویاایر است.
در بخش پروازهای عبوری طی آبان ماه امسال در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته 52 درصد رشد منفی ثبت شده است. در دومین ماه پاییز امسال 12 هزار و 68 پرواز عبوری از آسمان کشورمان ثبت شده که در مقایسه با آبان ماه سال 98 با 24 هزار و 936 پرواز بالغ بر 52 درصد کاهش را نشان می دهد.
تسنیم
واژه شناسی این خبر (ناوبری هوایی): ▲
ناوبری هوایی موفق یعنی هدایت یک هواگرد از جایی به جای دیگر بدون گم شدن، بدون سرپیچی از مقررات مربوط به هواگرد و بدون به خطر انداختن ایمنی افراد در هواگرد یا روی زمین میباشد. ناوبری هوایی از جهات گوناگون با ناوبری زمینی و دریایی تفاوت دارد: هواگرد با سرعت نسبتاً بالایی حرکت میکند و در نتیجه زمان کمی برای محاسبه موقعیت خود در مسیر دارد. هواگرد معمولاً نمیتواند در میانهٔ آسمان بایستد تا با خیالی آسوده از موقعیت خود اطمینان پیدا کند. هواگرد به خاطر میزان سوختی که حمل میکند از نظر ایمنی محدودیت دارد. وسیلهٔ نقلیهٔ زمینی یا دریایی در صورت گم شدن و به پایان رسیدن سوخت میتواند منتظر نیروهای نجات شود، ولی برای بیشتر هواگردها عملیات نجات هنگام پرواز وجود ندارد. به علاوه برخورد با موانع مرگبار خواهد بود. بنابراین آگاهی مدام از موقعیت برای خلبانان هواگرد حیاتی است.
(واژه ناوبری هوایی از دانشنامه آزاد ویکیپدیا)