زمینهساز هموار کردن مسیرهای حیاتی جهت بینالمللیسازی آموزش عالی
به نقل از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری1399/11/6کد خبر 1399b2283518
(تصویر شماره 1)
به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر سالار آملی در نشست شورای سیاستگذاری بینالمللی دانشگاه الزهرا ﷺ اظهار داشت: در دورهای که دانشگاههای ما با تحریمهای ناعادلانه آمریکا و شیوع بیماری کرونا دست و پنجه نرم میکردند توانستند با بهرهمندی از فضای مجازی، مسیرهای حیاتی را برای بینالمللی سازی آموزش عالی باز کنند. اگر این نوآوریها در دوران کرونا نبود فعالیتهای علمی بینالمللی با عنایت به مشکلات عدیده داخلی کاهش پیدا میکرد. رئیس مرکز همکاریهای علمی بینالمللی با اشاره به دورههای گذار آموزش عالی در طول حیات جمهوری اسلامی گفت: در طول 40 سال گذشته، جامعه علمی کشور سه دوره متفاوت را پشت سر گذاشت؛ دوران پیشرانی آموزش عالی در اواخر دهه هفتاد، دوران پیشرانی پژوهش با محوریت چاپ مقالات علمی در isi و اسکوپوس و دوره سوم که در اواخر دهه 80 شکل گرفت و دانشگاهها به دانشگاههای نوآور و فناور یا نسل سوم و چهارم گذر کردند. دکتر سالار آملی افزود: در دوران گذر به فعالیتهای نوآورانه و فناورانه، برونگرایی سبب شد که جوامع علمی و دانشگاهی ما به سمت رفع نیازهای جامعه حرکت کنند. اندیشهها و دانش از سرزمینها عبور کرد و مرزهای ملی را درنوردید و دانشگاهها توانستند با ادامه حیات در فرامرزها به آینده خود امیدوار باشند. در حالی که درونگرایی باعث شیوع بینظمی و معیارهای نامشخص میشد، برونگرایی سبب شد تا ارتقای کمی، ارتقای اقتصادی و توسعه کیفی در جوامع علمی ما به طور مشخص دیده شود. وی در ادامه این نشست با بیان اینکه بهترین پیشران و نیروی محرکه برای برونگرایی، سرمایه اجتماعی یک دانشگاه میباشد، یادآور شد: متخصصان دانشگاهی با بهرهمندی از نوآوری و توانمندیهای علمی میتوانند به نیروی مهمی در عرصه بینالمللی تبدیل شوند. پذیرش تفاوت، تجهیز به تحلیل و تلاش برای تغییر از جمله مشخصههای سرمایههای اجتماعی بینالمللی دانشگاهها به شمار میآیند. دکتر سالاری افزود: راه اندازی دورههای مشترک آموزشی، یکی از کلیدی ترین راه کارها برای افزایش سرمایه اجتماعی دانشگاه می باشد. قائم مقام وزیر علوم در امور بینالملل با اشاره به مأموریت و رسالت دانشگاه الزهرا ﷺ برای آموزش و تربیت قشر خاصی از جامعه ایران یعنی زنان گفت: دانشگاه الزهرا باید پرچمدار زنان دانشمند جهان اسلام و جهان در حال توسعه باشد. شما باید برای این مهم تلاش کرده و مبارزه کنید؛ این دانشگاه میتواند با بهرهمندی از قدمت تمدن ایرانی به این مهم دست پیدا کند. وی حضور دانشگاه الزهرا ﷺ در سازمانهای بینالمللی زنان دانشمند را یکی از مهمترین موضوعات کلیدی برای رسیدن به این مهم برشمرد و به مسئولان این دانشگاه توصیه کرد در برخی از سازمانهای منطقهای و بینالمللی که در قالب زنان دانشمند جهان اسلام فعالیت میکنند، حضور پیدا یابند. در ادامه این نشست دکتر مهناز ملانظری رئیس دانشگاه الزهرا ﷺ گزارشی از سیاستهای بین المللی شدن این دانشگاه در سالهای گذشته و سالهای پیشرو ارائه کرد. گفتنی است در نشست شورای سیاستگذاری بین المللی دانشگاه الزهرا ﷺ رئیس مرکز همکاریهای علمی بینالمللی، معاونان و اعضای هیئت علمی این دانشگاه و دکتر علیزاده معاون مرکز همکاریهای علمی بینالمللی نیز حضور داشتند و به گفتوگو و تبادل نظر پرداختند. ل.م 54/ ع.ع 57
کلید واژه ها: قائم مقام وزیر علوم
واژه شناسی این خبر (دانشگاه الزهرا): ▲
دانشگاه الزهرا که تا پیش از انقلاب 1357 دانشگاه فرح پهلوی نام داشت، دانشگاهی مخصوص زنان است که در ده ونک، تهران واقع شدهاست. این دانشگاه در سال 1343 با پذیرش 90 دانشجو فعالیت خود را تحت عنوان مدرسه عالی دختران آغاز کرد و علاوه بر رشتههای مترجمی زبانهای خارجی، منشیگری و روانشناسی رشتههایی تحت عنوان فنون خانهداری و تغذیه را در برنامه فعالیتهای آموزشی خود قرار داد (در رشته اخیر، از سال دوم تأسیس 45–1344، پذیرش دانشجو صورت گرفت). از سال تحصیلی 1354 تحت ریاست شهبانو فرح پهلوی به دانشگاه تبدیل شد و پس از آن در سال 1356 در قالب مجموعهای از چهار دانشکدهٔ علوم پایه، ادبیات و علوم انسانی، علوم مدیریت و اقتصاد به فعالیت خود ادامه داد.
(واژه دانشگاه الزهرا از دانشنامه آزاد ویکیپدیا)
- نگاهی به تکانه ها در 9 استان
- آیا کاهش ارزش دلار، تقاضای جهانی برای نفت را افزایش میدهد
- نرخ تبادل دلار آمریکا و روپیه هند امروز -0.15 درصد کاهش را تجربه کرد - چهارشنبه 29 فروردین 1403
- نرخ تبادل دلار آمریکا و پوند امروز -0.25 درصد کاهش را تجربه کرد - چهارشنبه 29 فروردین 1403
- شاخص DXY با ارزش 106.36 واحد شروع به کار کرد و روند نزولی را در پیش گرفت (1403/01/29)