کرونا نظم سایبری را بر جهان تحمیل کرد
به نقل از خبرگزاری ایکنا1399/11/7کد خبر 1399b3095413
(تصویر شماره 1)به گزارش ایکنا؛ حجت الاسلام و المسلمین سیدامیر سخاوتیان، استاد حوزه و دانشگاه، هفتم بهمن ماه در پنجمین نشست از سلسله نشست های مجازی «سبک زندگی و کرونا» با موضوع «سواد رسانهای با محوریت کنش گری رسانه ای در دوران کرونا» یکشنبه 5 بهمن ماه 1399 که از سوی پژوهشکده سبک زندگی آل یاسین برگزار شد، گفت: تقریباً هرصد سال یکبار پدیده هایی مانند کرونا در جهان رخ داده است، صد سال قبل آنفلوآنزا رخ داد و بر طبق آمار غیررسمی، بالغ بر صد میلیون و طبق آمار رسمی، 50 میلیون نفر را به کام مرگ برد و 200 سال قبل طاعون صدهزار نفر را کشت و امروز این نوسان تاریخی به کرونا رسیده است.
وی با بیان اینکه کرونا نظم نوین یعنی نظم سایبری را به جهان تحمیل کرد، افزود: یکی از ویژگی های دوره کرونا، توسعه آموزش رسمی و غیررسمی است؛ بچه ها به راحتی در شبکه های اجتماعی مانند شاد درس می خوانند و در خانه هستند و والدین مسئولیت پذیر هم بر کار آنها نظارت دارند، از یکسو هزینه آموزش کمتر شده و از طرف دیگر نیازی به حضور در مدرسه نبوده است.
دکترای مشاوره و روان شناسی اسلامی با بیان اینکه به برکت فضای مجازی، حسن تفهیم و قدرت اقناع مردم در رعایت دستورات بهداشتی ارتقاء یافته است، اظهار کرد: اگر آمار آنفلوآنزای صد سال قبل را که دو سال و نیم طول کشید، با آمار کشته های کرونا مقایسه و تحلیل کنیم، می بینیم چون مردم نمی توانستند آموزش های لازم را سریعاً فرا بگیرند، 50 میلیون کشته برجای گذاشت، اما کرونا زیر دومیلیون کشته داده است.
سخاوتیان با بیان اینکه یکی از فواید فضای مجازی، ایجاد پیوند اجتماعی است، اظهار کرد: ایجاد رزمایش همدلی نمونه ای از این پیوند اجتماعی است؛ طرح شهید سلیمانی هم نمونه دیگری از آن است. همچنین افزایش رویکرد تعاملی با رسانه های مجازی از طریق افزایش ساخت انیمیشن و فیلم های غیرحرفه ای از سوی مردم و به خصوص قشر دانش آموز، از دیگر رخداد های رسانه ای یکسال اخیر یعنی ایام کرونا است.
استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: مک لوهان در دهه های قبل، دهکده جهانی را مطرح کرد، آلوین تافلر سخن از کلبه دیجیتال به میان آورد، اما حقیقتاً امروز سخن از انسان دیجیتال است که طبیعتاً آسیب های خود را دارد، اما باید فرابگیریم چگونه در برابر آسیب ها مقاومت کنیم.
مراقب تخریب اعتقادات باشیم
وی افزود: انواع اطلاعات اعم از شایعه و دروغ و صحیح در این فضا نشر می یابد و چون حجم اطلاعات بالاست، تشخیص صحت و سقم آن دشوار است و سبب می شود انسان ها سطحی نگر و ظاهربین شود، همچنین تخریب اعتقادات و باورها یکی دیگر از آسیب های این فضا است.
وی افزود: در هر جای دنیا، هر نظام اجتماعی، پایه هایی دارد که عمده مردم به آن باور دارند، مثلاً در ژاپن، شینتو و در کره، کنفسیوس و در ایران اسلام حاکم است، اما این باورها در فشار فضای مجازی تحت تأثیر قرار گرفته است.
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه آسیب دیگر در این زمینه، اعتیاد به فضای مجازی و فیلم و اطلاعات مخدر است، تصریح کرد: فرد ساعت ها بدون هدف در این فضا سرگردان است که پیامد آن افزایش فردگرایی و انزوا است و از طرفی چون حجم هیجان با ماندن در فضای مجازی بالا رفته و تحرک افراد کم است، خشونت و انحرافات جنسی و اخلاقی هم افزایش می یابد.
سخاوتیان با بیان اینکه همانطور که یک راننده برای رانندگی باید قوانین و مقررات را بداند، افراد در ورود به فضای مجازی هم باید سواد رسانه ای داشته باشند، اظهار کرد: برای ورود به فضای مجازی باید مقدمات را فراهم کنیم و آگاهی لازم را داشته باشیم، باید در این فضا فعال باشیم و نه منفعل و مصرف کننده خوراک دیگران؛ ما وقتی کنسرو می خریم به فاسدنبودن آن توجه داریم و در رسانه هم باید آن را بشناسیم تا اسیر فسادهای آن نشویم.
وی راهکار کاهش خطر تخریب اعتقادات را افزایش مطالعه آثار شخصیت هایی چون امام و شهید مطهری برشمرد و اضافه کرد: کتاب به مثابه سر برای یک انسان طبیعی امروزی است؛ اگر روزی یکی دوساعت مطالعه نداشته باشیم، فرد طبیعی نیستیم، بنابراین مؤلفه های سواد رسانه باید در سطح عموم مردم آموزش داده شود تا آسیب ها هم کمتر باشد.
وی تأکید کرد: ما باید با سه عنصر رسانه، کتاب و ورزش، لایه های بنیادین بینشی، کنشی و انگیزشی فرزندان را تربیت کنیم.
آسیب تخریب چهره ها در فضای مجازی
همچنین حجت الاسلام و المسلمین رجب اکبرزاده، عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور استان قم نیز گفت: خانواده ها در مواجهه با ورود فرزندان به فضای مجازی چند مواجهه دارند؛ گروهی خشن هستند، گروهی هم آنها را آزاد و رها می کنند؛ این نوع فرزندان پرخاشگر، کم خواب و دچار مشکلات عدیده دیگری می شوند و گروه سوم هم مواجهه مسئولانه و کنترل شده دارند که باید مؤلفه های مدل نوع سوم را به عنوان الگو معرفی کنیم.
اکبرزاده افزود: چون در فضای مجازی نظارت ویژه نیست، می بینیم که چقدر شخصیت های موجه را تخریب کرده و آبروی او را می برند، بدون اینکه کسی متعرض آنها شود؛ کسانی مانند سلبریتی ها در فضای مجازی دنبال افزایش فالوور هستند، در حالی که چندان شخصیت علمی ندارند، اما از طریق این فضا، از دولتی حمایت یا علیه او نظر می دهند و اثرگذار می شوند که این موضوعات را هم باید به آسیب های فضای مجازی اضافه کنیم.انتهای پیام
اخبار مربوط به (فضای مجازی) را دنبال کنید:
ایرانیها اقدام امروز رژیم صهیونیستی را به سخره گرفتهاند
واژه شناسی این خبر (فضای مجازی): ▲
فضای مجازی یا فضای سایبر یا فضای انگاری(Cyberspace سایبراسپیس)«یک مفهوم برای توصیف فناوری دیجیتال به هم پیوسته گستردهاست.» این واژه در دههٔ 1980 وارد ادبیات علمی ـ تخیلی شد و شاغلان در زمینهٔ کامپیوتر و علاقهمندان، بهسرعت آن را به کار بردند و در دههٔ 1990 رونق یافت و در بین عامه رواج یافت. در این دوره، استفاده از اینترنت، شبکه و مخابرات دیجیتال به سرعت در حال رشد بود و لفظ «فضای مجازی» میتوانست بسیاری از ایدهها و پدیدههای نوظهور را مستقیم و غیر مستقیم، نمایندگی کند.
لفظ مادرِ فضای سایبر، سایبرنتیک است که از κυβερνήτης یونانی باستان به معنای فرماندار یا راننده مشتق شده، واژهای که نوربرت وینر برای کار پیشگامانهاش در مخابرات الکترونیک و علم کنترل بهکار برد.
(واژه فضای مجازی از دانشنامه آزاد ویکیپدیا)