آنچه جشنواره قرآن و عترت دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور را ممتاز کرده است؟
فایل های صوتی و تصویری این مطلببه نقل از خبرگزاری ایکناکد خبر 1399c240761399/12/613
رئیس مرکز فعالیتهای قرآن و عترت دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: جشنواره قرآن و عترت منطبق با نیازهای روز جامعه در حوزه قرآنی است و دست اندرکاران جشنواره همه ساله از طریق شورای قرآنی دانشگاهها هر جا که احساس کنند امری مغفول مانده بر آن نقطه تمرکز کرده و آیین نامه جشنواره به صورت مداوم و سالانه ویرایش میشود و این از نقاط قوت جشنواره است.
(تصویر شماره 1)به گزارش ایکنا از قم سلیمان عباسی رئیس فعالیت های قرآنی دانشگاه علمی کاربردی در گفت وگو با ایکنا از قم، با اشاره به راه های جلب توجه جوانان به فعالیت های قرآنی به گفت وگو پرداخت که مشروح مباحث وی در ذیل آمده است.
در مورد برنامه های مرکز فعالیت های قرآن و عترت دانشگاه جامع علمی کاربردی را توضیح دهید ؟
عباسی: برنامه های این مرکز قرآنی در مجموع به سه حوزه سیاستگذاری و برنامه ریزی فعالیت های فرهنگی، حوزه حمایت و پشتیبانی و اجرای فعالیت های تبلیغی ترویجی و حوزه نظارت بر فعالیت های قرآن و عترت مراکز آموزشی و واحدهای استانی تقسیم بندی می شود.
فعالیت هایی همچون برنامه ریزی، تدوین و تصویب برنامه های قرآنی در شورای فرهنگی دانشگاه، مصوب نمودن دستور العمل ها وآیین نامه های اجرایی در هیئت امناء دانشگاه به منظور اجرای مصوبات در مراکز آموزشی، مشارکت در تدوین سند راهبردی دوم و سیاستگذاری فعالیت های قرآنی 4 ساله دانشگاه در این سند از فعالیت های حوزه برنامه ریزی و سیاستگذاری هستند.
حمایت از فعالیت های قرآن و عترت واحدهای استانی و کانون های قرآن و عترت مراکز آموزشی ، حمایت و پشتیبانی از برگزاری استارت آپ های قرانی، مشارکت در برگزاری وبینارهای قرآنی، مشارکت در برگزاری برنامه های قرانی سایر دانشگاه های کشور، مشارکت در برگزاری دوره های مهارتی رسانه ای پادکست سازی قرآنی از فعالیت های حوزه دوم و اجرایی مرکز و ارزیابی سالانه فعالیت های قرآن و عترت مراکز آموزشی و تقدیر از فعالان این حوزه، مشارکت در طرح سطح بندی و رتبه بندی مراکز آموزشی، نظارت بر حسن اجرای طرح های اجرایی همچون واژه های آسمانی، طرح حفظ قران کریم، برگزاری شانزدهمین جشنواره قرآن و عترت دانشگاه از دیگر فعالیت های این مرکز می باشد.
تفاوت های جشنواره قرآن و عترت دانشگاه علمی کاربردی را با سایر جشنواره های قرآنی را بیان کنید .
عباسی: نکته نخست جامعیت در تعدد رشته های جشنواره و بخش ها، جشنواره قرآن و عترت دانشگاه در 6 بخش آوایی، کتبی، پژوهشی، هنری، ادبی و فناوری اجرا می شود که تنوع رشته های جشنواره به 34 رشته می رسد و این موجب جمع علایق و پاسخگویی به علایق دانشجویان در بسیاری از زمینه های قرآنی می شود.
جامعیت در شرکت کنندگان، به صورتی که کلیه دانشجویان، کارکنان، اعضاء هیئت علمی، مدرسان و با هر درجه علمی و شغلی می توانند در آن شرکت کنند که در سایر جشنواره ها کمتر دیده می شود.
روز آمد بودن جشنواره، این جشنواره منطبق با نیازهای روز جامعه در حوزه قرآنی است و دست اندرکاران جشنواره همه ساله از طریق شورای قرآنی دانشگاه ها هر جا که احساس کنند امری مغفول مانده و یا نیاز به تولید محتوای بیشتر در حوزه وجود دارد بر آن نقطه تمرکز می کنند و آیین نامه جشنواره به صورت مداوم و سالانه ویرایش می شود و این از نقاط قوت جشنواره هر سال است.
در بخش های هنری دانشجویان شرکت کننده موظف به تولید اثر می باشند و در سایر بخش ها هم این به روز بودن مشاهده می شود که این به نوبه خود موجب رشد آثار قرآنی در رشته های مختلف شده و به غنای جشنواره می افزاید، وجود رشته هایی همچون ایده های قرآنی، کار آفرینی قرآنی که ویژه دانشگاه علمی کاربردی است حکایت از این امر دارد.
دستگاه های برگزار کننده جشنواره کلیه دانشگاه ها جهت برگزاری این جلسه دورهم به صورت ماهانه جمع شده و باید گزارش برگزاری جشنواره را ارائه دهند که تاکنون 110 جلسه برگزار شده است؛ در اغلب این جلسات نحوه برگزاری جشنواره مورد بحث و بررسی قرار گرفته که این نشان از اهمیت برگزاری این جشنواره در دانشگاه ها دارد و تقریبا در مورد سایر جشنواره ها کم سابقه و یا بی سابقه است.
این جشنواره تاکنون در سطح دانشگاهی 16 دوره و در سطح ملی 35 دوره برگزار شده است و دارای پشتوانه محکم به لحاظ اجرا و محتوا می باشد وهر سال به طور متوسط بالای 10 هزار نفر شرکت کننده دارد که در هیچ یک از جشنواره های دانشگاهی همچون رویش، حرکت، مناظره و سایر برنامه های فرهنگی و دینی دیده نمی شود.
با توجه به تعداد شرکت کنندگان و مخاطبین جشنواره، هزینه سرانه هر فرد نسبت به سایر جشنواره ها و هزینه کردهای این جشنواره کم هزینه ترین جشنواره نسبت به سرانه هر فرد است.
طبق اهداف مندرج در آیین نامه جشنواره، یکی از اهداف متعالی این جشنواره نشر و گسترش فعالیت های قرآن و عترت در دانشگاه ها است و صرفا جنبه رقابتی در جشنواره برای برگزار کنندگان مورد توجه نیست. چه بسا دانشجویان مستعدی که در دوره های پیشین در رشته های حفظ دو جزء شرکت کرده اند و هم اینک حافظ 20جزء و بیشتر قرآن کریم هستند و این از جنبه های توسعه ای جشنواره است.
وجود بخش های هنری، ادبی و فناوری و رشته هایی همچون عکاسی، نمایشنامه نویسی، فیلمنامه نویسی، فیلم کوتاه، اپلیکیشن قرآنی و ... به دانشجویان رشته های تخصصی و غیر تخصصی این امکان را می دهد که در هنر و اندیشه خودشان را جهت تولید آثاری فاخر با مضامین دینی و اعتقادی به کار گرفته و در همه زمینه ها به تولید اثر بپردازند که این از بارزترین جنبه های متمایز این جشنواره با سایر جشنواره های قرآنی در کشور است.
افزایش وحدت و همبستگی در جامعه دانشگاهی از دیگر ویژگی های این جشنواره است و با توجه به جامعیت جشنواره در بین اقشار مختلف دانشگاهی اعم از دانشجو، کارمند ، مدرس و برگزاری جشنواره در رشته های مختلف، ظرفیت بسیار خوبی جهت همبستگی و هم افزایی دانشجویان با یکدیگر، وحدت دانشجویان شیعه و اهل تسنن و دانشجویان با اساتید می شود.
چه راه هایی برای ترویج معارف قرآنی میان نسل جوان وجود دارد؟
عباسی: به نظر من باید مسئله جدایی عدم تمایل جوانان به ارزش های دینی را از عدم تمایل آنان به مشارکت در فعالیت های اجتماعی دینی تفکیک کرد، مشکل جوانان با دین و مفاهیم دینی نیست بلکه مشکل با روش ها و متدهای آموزش مفاهیم دینی است؛ دانشجوی جوان امروز با دانشجویان سالیان قبل متفاوت تر هستند و اصولا قشر دانشجو قشر مطالبه گر و دغدغه مند است،به نظر من جوانان امروز بسیار دقیق تر و مطالبه گرتر از جوانان دیروز هستند.
مطالبه عدالت، مبارزه با مفاسد اقتصادی، مبارزه با رانت و سوء استفاده از بیت المال از مطالبات جدی جوانان امروز است. حال سوال این است آیا این مطالبات خلاف وجدان است ؟ خلاف فطرت است؟ قطعا نیست. اتفاقا این مطالبه قرآنی است چرا که خداوند یکی از اهداف بعثت پیامبران را تحقق عدالت اجتماعی ذکر می کند؛ حال در چنین فضایی اگر به مطالبات جوانان پاسخ صحیح و درستی داده شود جوانان به مفاهیم و ارزش های دینی تمایل پیدا کرده و اگر پاسخ صحیحی داده نشود دچار سرخوردگی و سرگردانی می شوند.
طبق نظر سنجی هایی که در سال های گذشته انجام شده بسیاری از جوانان به مفاهیم و ارزش های دینی اعتقاد دارند و به بسیاری از هنجارها پایبندی دارند؛ شرکت سالیانه جوانان در برنامه های قرآنی دانشگاه ها، اعتکاف دانشجویی، اردوهای زیارتی، اردوهای راهیان نور، جلسات مشاوره و پرسش و پاسخ دینی از این واقعیت حکایت دارد که هر جا نیاز به درستی دیده شود و پاسخ متناسب داده شود جوان دانشگاهی در آنجا مشتاقانه حضور دارد و هرجا که نیاز درک نشود و برنامه و پاسخ مناسبی هم وجود نداشته باشد جوان دانشگاهی در آنجا حضور ندارد و روی گردان است.
صداقت در گفتار، رفتار و عملکرد مروجین دینی و مسئولین، پرهیز از قشری گری و برچسب زدن های سیاسی، آشنایی هر چه بیشتر دانشجویان با الگوهای حقیقی اسلام ناب محمدی، آشنایی هر چه بیشتر با آثار بزرگان، برنامه ریزی برای برداشتن موانع رشد و کمال علمی دانشجویان، ترویج روحیه خوش بینی، امید و خود باوری بین دانشجویان و جوانان از جمله راهکارهای ترغیب جوانان به معارف الهی است.
اهداف قرآن و عترت دانشگاه علمی کاربردی در راستای سند دانشگاه اسلامی را بیان کنید .
عباسی: منشور توسعه قرآنی کشور، سند راهبردی دوم دانشگاه و با توجه به رسالت های کلان دانشگاه در حوزه آموزش عالی تدوین شده است.
برگزاری دوره های مهارتی قرآنی با رویکرد ترویج قرآن و عترت و سبک زندگی ایرانی اسلامی، حمایت و پشتیبانی از راه اندازی دوره های آموزشی تک پودمان، کوتاه مدت و مقطع دار رشته های قرآنی، حمایت از برگزاری استارت آپ ها و فعالیت های کار آفرینی در حوزه قرآن و عترت ، حمایت از فعالین فرهنگی قرآنی در مراکز اموزشی و اجرای فعالیت های ترویجی و تبلیغی در مراکز آموزشی، مشارکت و تعامل با سایر مجموعه های دانشگاهی در برگزاری همایش ها، سمینارها، وبینارها و کارگاه های آموزشی قرآنی مورد تاکید است.
همچنین ترویج فرهنگ حفظ قرآن کریم در بین دانشجویان و مدرسان و برگزاری دوره های اموزشی تدبر در قران کریم، جذب حمایت های مادی و معنوی سایر دستگاه های تبلیغی ترویجی کشور مانند سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دارالقرآن کریم و ایجاد شبکه های کاری بین دانشگاه ها و مراکز ذی ربط، تاسیس حوزه دانشجویی ویژه دانشجویان دانشگاه جامع علمی کاربردی با سر فصل های به روز و تا حد امکان مهارتی ، شناسایی و تکمیل بانک فعالین قرآنی دانشگاه به منظور ارتقاء فعالیت های قرآنی در دانشگاه ها از جمله اهداف مدنظر است.
انتهای پیام