برخی مسئولان فرهنگی مشهد یک اجرای تئاتر هم ندیدهاند
به نقل از خبرگزاری تسنیم1399/12/12کد خبر 1399c479142
گروه استانها- نویسنده و کارگردان تئاتر مشهد معتقد است کرونا بیش از تمامی رشتههای هنری، بر پیکره تئاتر مشهد ضربه وارد کرد.
(تصویر شماره 1)
علی حاتمینژاد در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در مشهدمقدس اظهار داشت: به این دلیل که چندین سال است هیچ کمک دولتی به هنرهای نمایشی وجود نداشته و حتی پول سالنها را هم از ما دریافت میکنند، تئاتر وابسته به گیشه شده است.
وی با بیان اینکه هزینههای اجرای نمایش نسبت به دوسال گذشته رشد چند برابری داشته است، افزود: چه تعداد بلیط باید در گیشه به فروش برسد که ما فقط به هزینه اولیه خود برسیم؟ این در حالی است که اکثر عوامل نمایش امورات زندگیشان را از طریق تئاتر میگذرانند.
این نویسنده و کارگردان تئاتر مشهد اظهار داشت: در یک سال گذشته تنها مبلغ یک میلیون و 500هزار تومان از سوی صندوق اعتباری هنر به برخی اعضا پرداخت شده که آنهم هزینه یک مرتبه رفتن به سوپر مارکت خواهد شد.
حاتمی نژاد درباره تاثیر وابستگی تئاتر به میزان فروش گیشه بر روی محتوای نمایشها خاطرنشان کرد: به طور قطعی نمیتوان گفت که همیشه تئاترهایی با محتوای ضعیف پرفروش هستند و ما نمایشهای بسیار خوبی داشتیم که در زمینه فروش نیز پیشتاز بودهاند.
وی افزود: شاهد وضعیت بسیار ایدهآلی در تئاتر مشهد بودیم و همه مسائل از جمله حمایت مخاطبین و تماشاگران به خوبی پیش میرفتند تا اینکه با مسئله کرونا مواجه شدیم؛ شاید اگر صنف و انسجام تشکیلاتی مناسبی در این زمینه وجود داشت، به مشکلات کمتری برمیخوردیم.
نویسنده و کارگردان تئاتر مشهد اظهار داشت: شیوع بیماری کرونا در میان تمامی دستههای هنر، بیشترین آسیب را بر پیکره تئاتر وارد کرد.
حاتمی نژاد با بیان اینکه قدمت اجرای هنرهاینمایش به صورت آنلاین بسیار کم است، گفت: تئاتر را هنگامی در فضای مجازی و تلهتئاتر میدیدیم که اجرای آن به صورت اصلی برگزار شده بود؛ برای ایجاد فرهنگ اجرای هنرهای نمایشی به این صورت، راهی طولانی در پیش داریم و دلیل اصلی جذابیت تئاتر، زنده بودن آن است.
وی با ابراز گلایهمندی از عدم حمایت مسئولین از هنرمندان تئاتر، افزود: پیش از شیوع کرونا و پس از آن، کسی تئاتر را به عنوان شغل قبول نداشت و هنرمندان ما تنها به خاطر عشقی که به کارشان داشتند، این هنر را ادامه دادند.
نویسنده و کارگردان تئاتر مشهد خاطرنشان کرد: همه مسئولین ما هنگامی که نام تئاتر به میان میآید ادعا میکنند عضو تئاتر مدرسه بودهایم؛ در حالیکه هنوز پای یک نمایش ننشستهاند.
حاتمی نژاد با بیان اینکه در تمام دنیا به تئاتر نگاهی معنوی وجود دارد، گفت: مراکز دولتی و فرهنگی در همه جا تمام تلاششان را میکنند تا این هنر اصیل به سوی اضمحلال نرود و وابسته گیشهاش نباشد.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد که پس از پایان شیوع ویروس کرونا بازهم شاهد حضور پرشور مخاطبان در سالنهای تئاتر باشیم و افزود: باید هویتی دوباره به گروههای رسمی هنرهای نمایشی داده شود؛ مانند سایر کشورها به سمت تشکیل کمپانی پیشبرویم؛ همچنین باید بسترهای فضای مجازی و اجرای آنلاین هم به طور ویژهای فراهم شود تا در صورت شرایط مشابه به مشکل نخوریم.
281/ ت
گروه استانها- نویسنده و کارگردان تئاتر مشهد معتقد است کرونا بیش از تمامی رشتههای هنری، بر پیکره تئاتر مشهد ضربه وارد کرد.
- اخبار استانها -
علی حاتمینژاد در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در مشهدمقدس اظهار داشت: به این دلیل که چندین سال است هیچ کمک دولتی به هنرهای نمایشی وجود نداشته و حتی پول سالنها را هم از ما دریافت میکنند، تئاتر وابسته به گیشه شده است.
وی با بیان اینکه هزینههای اجرای نمایش نسبت به دوسال گذشته رشد چند برابری داشته است، افزود: چه تعداد بلیط باید در گیشه به فروش برسد که ما فقط به هزینه اولیه خود برسیم؟ این در حالی است که اکثر عوامل نمایش امورات زندگیشان را از طریق تئاتر میگذرانند.
این نویسنده و کارگردان تئاتر مشهد اظهار داشت: در یک سال گذشته تنها مبلغ یک میلیون و 500هزار تومان از سوی صندوق اعتباری هنر به برخی اعضا پرداخت شده که آنهم هزینه یک مرتبه رفتن به سوپر مارکت خواهد شد.
حاتمی نژاد درباره تاثیر وابستگی تئاتر به میزان فروش گیشه بر روی محتوای نمایشها خاطرنشان کرد: به طور قطعی نمیتوان گفت که همیشه تئاترهایی با محتوای ضعیف پرفروش هستند و ما نمایشهای بسیار خوبی داشتیم که در زمینه فروش نیز پیشتاز بودهاند.
وی افزود: شاهد وضعیت بسیار ایدهآلی در تئاتر مشهد بودیم و همه مسائل از جمله حمایت مخاطبین و تماشاگران به خوبی پیش میرفتند تا اینکه با مسئله کرونا مواجه شدیم؛ شاید اگر صنف و انسجام تشکیلاتی مناسبی در این زمینه وجود داشت، به مشکلات کمتری برمیخوردیم.
محمدرضا الوند در خواب مصنوعی/ حال نویسنده تئاتر خوب نیست
جشنواره تئاتر عروسکی «مبارک» حضوری نیست
برپایی شانزدهمین جشنواره تئاتر بومی تیرنگ در ساری + تصاویر
نویسنده و کارگردان تئاتر مشهد اظهار داشت: شیوع بیماری کرونا در میان تمامی دستههای هنر، بیشترین آسیب را بر پیکره تئاتر وارد کرد.
حاتمی نژاد با بیان اینکه قدمت اجرای هنرهاینمایش به صورت آنلاین بسیار کم است، گفت: تئاتر را هنگامی در فضای مجازی و تلهتئاتر میدیدیم که اجرای آن به صورت اصلی برگزار شده بود؛ برای ایجاد فرهنگ اجرای هنرهای نمایشی به این صورت، راهی طولانی در پیش داریم و دلیل اصلی جذابیت تئاتر، زنده بودن آن است.
وی با ابراز گلایهمندی از عدم حمایت مسئولین از هنرمندان تئاتر، افزود: پیش از شیوع کرونا و پس از آن، کسی تئاتر را به عنوان شغل قبول نداشت و هنرمندان ما تنها به خاطر عشقی که به کارشان داشتند، این هنر را ادامه دادند.
نویسنده و کارگردان تئاتر مشهد خاطرنشان کرد: همه مسئولین ما هنگامی که نام تئاتر به میان میآید ادعا میکنند عضو تئاتر مدرسه بودهایم؛ در حالیکه هنوز پای یک نمایش ننشستهاند.
حاتمی نژاد با بیان اینکه در تمام دنیا به تئاتر نگاهی معنوی وجود دارد، گفت: مراکز دولتی و فرهنگی در همه جا تمام تلاششان را میکنند تا این هنر اصیل به سوی اضمحلال نرود و وابسته گیشهاش نباشد.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد که پس از پایان شیوع ویروس کرونا بازهم شاهد حضور پرشور مخاطبان در سالنهای تئاتر باشیم و افزود: باید هویتی دوباره به گروههای رسمی هنرهای نمایشی داده شود؛ مانند سایر کشورها به سمت تشکیل کمپانی پیشبرویم؛ همچنین باید بسترهای فضای مجازی و اجرای آنلاین هم به طور ویژهای فراهم شود تا در صورت شرایط مشابه به مشکل نخوریم.
281/ ت
واژه شناسی این خبر (کارگردان تئاتر): ▲
کارگردان نمایش کسی است که نظارت و هدایت کلیهٔ عوامل یک نمایش از قبیل بازیگر، طراح صحنه و دکور، طراح لباس، طراح نور و صدا، گریمور و ... و همچنین تعیین میزانسن را جهت خلق یک نمایش و اجرای آن روی صحنه برای ارائه به تماشاگران بر عهده دارد.
(واژه کارگردان تئاتر از دانشنامه آزاد ویکیپدیا)
- شاخص USDINR امروز -0.01 درصد کاهش را تجربه کرد - چهارشنبه 8 فروردین 1403
- امروز چهارشنبه 8 فروردین 1403 تغییرات نرخ تبادلات دلار با پوند بدون تغییر ماند
- نوسانات روزانه شاخص DXY به سمت خط حمایتی بالا - چهارشنبه 8 فروردین 1403
- قیمت طلای 18 عیار امروز ، 0.973 درصد افزایش داشت
- قیمت سکه امروز چهارشنبه 8 فروردین 1403