مهمترین راهبرد در خودمدیریتی فضای مجازی
به نقل از خبرگزاری ایکنا1399/12/14کد خبر 1399c61126112
(تصویر شماره 1)به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، سیدمحسن اصغری نکاح، دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد، امروز 14 اسفندماه در نشستی با موضوع «راهکارهای خود مدیریتی در فضای مجازی» که به صورت وبینار برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به اهمیت این موضوع، گام اول این مسئله، تربیت رسانه ای است که در این گام، ما می توانیم خود را تربیت کنیم و در یک تربیت عصر رسانه ای عملکرد مناسبی داشته باشم.
وی ادامه داد: امروزه همه ما با رسانه های مختلفی مواجه هستیم و به ناچار با آن ها سر و کار داریم که بسیار با قدرت وارد زندگی ما شده اند، لذا با توجه به این وضعیت خاصی که با آن مواجه هستیم باید به تنظیم نوع نگاه خود به رسانه را که از اهمیت بسیاری برخوردار است، مورد توجه قرار دهیم. در حقیقت همه ما می دانیم که رسانه یک وسیله مفید و لازم است و امروزه زندگی رسانه ای جزو واقعی زندگی ما شده است و به ناچار با این فضا در ارتباط هستیم و بر همین اساس باید حضور مؤثر اما همراه مراقبت هایی در رسانه داشته و به نوعی با آسیب هایی که این فضا برای ما وارد می کند نیز آشنایی داشته باشیم.
این استاد دانشگاه بیان کرد: در واقع ما برای ورود به فضای مجازی و استفاده از آن باید به محتواهایی که ارائه می شود، توجه لازم و کافی را داشته باشیم، این در حالی است که امروزه آموزش مجازی خود دارای فرصت ها، داستان ها و تهدیدهایی است که از جمله فرصت های مجازی می توان به این امر اشاره کرد که افراد می توانند از سراسر نقاط کشور با یکدیگر ارتباط داشته باشند.
اصغری نکاح تصریح کرد: رسانه لازم و مفید است، اما این نکته را هم نباید فراموش کرد که این فضا به نوعی اعتیادآور خاموش است، بدین منظور که رسانه به دلیل ویژگی هایی که دارد، افراد زیادی را به شدت به خود مشغول می کند و ظاهری شاد و فعالی را برای مخاطبان به نمایش می گذارد و باعث می شود که افراد متوجه آسیب هایی که در معرض آن قرار گرفته اند، نباشند.
آسیب های فضای مجازی
وی با اشاره به آسیب های فضای مجازی نیز اظهار کرد: هموراه باید گفت که فضای مجازی و یا به نوعی رسانه تنوع زیادی دارد، موجب درون گرا شدن و تغییر سبک زندگی افراد می شود، جذاب و راحت است و منجر به کاهش و سطحی شدن مطالعه افراد نیز می شود که این مورد خود از اهمیت بسیاری برخوردار است و ما امروزه شاهد چنین آسیبی هستیم. بنابراین اگر ما مراقب این آسیب های منفی نباشیم به شدت از حداقل فرصت ها و مثبت ها دور خواهیم شد.
دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه البته که فضای مجازی فرصت ها و امکاناتی هم دارد که بایستی آن ها را هم مورد توجه قرار داد، عنوان کرد: در حقیقت فضای مجازی مانند یک سفر دریایی است که اگر در این دریا مراقب آسیب ها نباشیم، ممکن است ما از این سفر آنگونه که باید لذت کافی و بایسته را نبریم و این لذت در صورتی می تواند برای ما ایجاد شود که بتوانیم آن را مدیریت و کنترل کنیم.
اصغری نکاح اظهار کرد: همچنین از دیگر ویژگی های این فضا می توان به مواردی از جمله اینکه فضای مجازی مکان و زمان خاصی ندارد، هویت در این فضا کاملاً مشخص نیست، حجم بسیار یادی از همه نوع اطلاعات اما سطحی به صورت پراکنده در این فضا وجود دارد که اگر نتوانیم آن را مدیریت کنیم متأسفانه آسیب سخت و جدی را خواهیم دید، اما با این وجود اگر فردی مهارت های پژوهشگری داشته باشد می تواند استفاده بهینه ای از چنین فضایی داشته باشد، اشاره کرد.
وی اظهار کرد: با وجود چنین اتفاقاتی باید گفت که امروزه ما با نسلی مواجه هستیم که بیش از آنکه به خواندن و نوشتن توجه داشته باشند به دیدن و شنیدن مطالبی که شاید سطحی باشند توجه دارند و ما نیز به تدریج در حال تبدیل شدن به چنین افرادی هستیم که این خود می تواند یکی از آسیب های فضای مجازی به شمار رود و ما باید نسبت به مدیریت و کنترل آن اقدام کنیم.
عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد دانشگاه بیان کرد: ما علاوه بر اینکه در جامعه با فقرهای اقتصادی و تغذیه ای مواجه هستیم که در حقیقت این نوع فقر در حال گسترده شدن است و گریبان افراد زیادی را خواهد گرفت و متولیان باید مشکلات اقتصاد و معیشت مردم را حل کنند، با چندین فقر نوینی که رسانه ها برای ما ایجاد کرده اند، مواجه هستیم. در این میان می توان به فقر حرکتی، ارتباطی که این فقر موجب شده ما در طی روز با افراد خانواده خود تماس فیزیکی نداشته باشیم و فقر هیجانی، اشاره کرد که وظیفه ما در این مسیر این است که بتوانیم خود را مدیریت کرده و به نوعی فهم رسانه ای خود را تقویت کنیم.
اصغری نکاح اظهار کرد: به عقیده من اعتیاد به فضای مجازی حتی فلاکت بار، آسیب رسان تر وخیم تر از اعتیاد به مواد مخدر است، به دلیل اینکه متأسفانه اعتیاد رسانهای به عالم، دانشگاهیان و بی سواد نگاه نمی کند و متأسفانه ما شاهد این امر هستیم که در جمع دانشجویان و حتی طلاب اعتیاد رسانه ای وجود دارد به گونه ای که افراد به دلیل استفاده نادرست از چنین فضاهایی زندگی خود را متلاشی کرده اند، از این رو اگر امروزه برای مدیریت رسانه خود اقدامی انجام ندهیم، قطعاً آسیب های بیشتر و جدی تری ما را تهدید خواهد کرد.
راهکارها
وی بیان کرد: بنابراین برای مدیریت چنین فضایی راهکارهایی هم وجود دارد که که برای این کار ما باید از خودمان شروع کنیم و در این راستا باید به چند نکته نیز توجه داشته باشیم، مهم ترین راه تربیت و خود مدیریت رسانه را می توان به فهم درست از فضای مجازی، شناخت آسیب های فضای مجازی، به کارگیری راهبردهای خود کنترلی در رسانه که یکی از این موارد این است که براساس نیاز واقعی خود در این فضا حضور پیدا کنیم، نقش خود را در فضای مجازی مشخص کنیم که آیا به عنوان مصرف کننده و یا به عنوان مصرف کننده در این فضا حضور داریم، مدیریت محتواهای ارسالی به گروه ها و افراد مختلف و برای اینکه مدیریت ارسال انجام شود باید ابتدا خودمان آنچه را می خوانیم به دقت و کامل مطالعه کنیم، اشاره کرد.انتهای پیام
اخبار مربوط به (فضای مجازی) را دنبال کنید:
دستگیری و احضار اعضای باند تولید و اتتشار محتوای مبتذل در بوشهر
ماجرای آتشسوزی در شرق تهران چه بود؟
اولین واکنش علیخانی به انتشار یک عکس جعلی
واژه شناسی این خبر (فضای مجازی): ▲
فضای مجازی یا فضای سایبر یا فضای انگاری(Cyberspace سایبراسپیس)«یک مفهوم برای توصیف فناوری دیجیتال به هم پیوسته گستردهاست.» این واژه در دههٔ 1980 وارد ادبیات علمی ـ تخیلی شد و شاغلان در زمینهٔ کامپیوتر و علاقهمندان، بهسرعت آن را به کار بردند و در دههٔ 1990 رونق یافت و در بین عامه رواج یافت. در این دوره، استفاده از اینترنت، شبکه و مخابرات دیجیتال به سرعت در حال رشد بود و لفظ «فضای مجازی» میتوانست بسیاری از ایدهها و پدیدههای نوظهور را مستقیم و غیر مستقیم، نمایندگی کند.
لفظ مادرِ فضای سایبر، سایبرنتیک است که از κυβερνήτης یونانی باستان به معنای فرماندار یا راننده مشتق شده، واژهای که نوربرت وینر برای کار پیشگامانهاش در مخابرات الکترونیک و علم کنترل بهکار برد.
(واژه فضای مجازی از دانشنامه آزاد ویکیپدیا)
واژه شناسی این خبر (دانشگاه فردوسی مشهد): ▲
دانشگاه فردوسی مشهد از دانشگاههای ملی و زیرمجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران است که بر اساس نام حکیم ابوالقاسم فردوسی، شاعر و حماسهسرای ایرانی نامگذاری شدهاست. این دانشگاه که پیشنهاد بنیانگذاری آن به پیش از دهه بیست خورشیدی برمیگردد، سومین دانشگاه بنیان گذاشته شده در ایران بهشمار میآید که در سال 1398 جشن هفتادسالگی خود را برگزار کرد. دانشگاه فردوسی مشهد در زمان پهلوی از نظر علمی و آکادمیک زیر نظر دانشگاه جرجتاون قرار داشت. دانشگاه فردوسی مشهد با دارا بودن 13 دانشکده، 8 پژوهشکده، بیش از 25000 دانشجوی داخلی و بینالمللی و 814 عضو هیئت علمی، به عنوان یکی از بزرگترین دانشگاههای ایران و قطب علمی شرق کشور محسوب میگردد.
(واژه دانشگاه فردوسی مشهد از دانشنامه آزاد ویکیپدیا)