چرا بلای کرونا با وجود خداوند بوجود آمده و انسان رها شده است؟
به نقل از خبرگزاری کتاب ایران1400/1/28کد خبر 14001882933
منوچهر صدوقی سها گفت: در دوره بیماری کرونا، یک سوال بوجود آمده است، که با وجود خدا این بلای جهانی چرا بوجود آمده و چرا انسان رها شده است؟ این سوالی است که پیش آمده است. پیامد این تردید و انکار خدا، زیر سوال رفتن اخلاق و لزوم رفتار اخلاقی است، چرا که شاید تصور شود بهشت و جهنمی هم در کار نخواهد بود.
به گزارشخبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) نشست مجازی «شبهه در توحید، عامل زوال اخلاق» با سخنرانی منوچهر صدوقی سها شب گذشته از سلسله نشست های ماه رمضان برگزار شد. منوچهر صدوقی سها در این نشست طی سخنانی گفت: ارتباط میان توحید و اخلاق، یکی از مباحث مهم است، اینکه شبهات توحیدی به زوال اخلاق می رسد، شاید یک امر بدیهی به نظر برسد، اما نیاز به تحلیل دارد. در دوره بیماری کرونا، یک سوال بوجود آمده است، که با وجود خدا این بلای جهانی چرا بوجود آمده و چرا انسان رها شده است؟ این سوالی است که هم برای متدینین و هم غیرمتدینین پیش آمده است. پیامد این تردید و انکار خدا، زیر سوال رفتن اخلاق و لزوم رفتار اخلاقی است، چرا که شاید تصور شود بهشت و جهنمی هم در کار نخواهد بود. اما چگونه وجود چنان خدایی با چنین بلایی جمع می شود؟ در نگاه اول باید علت رفتار اخلاقی را بدانیم: ترس از جهنم، طمع بهشت، خوبی برای خوبی، خوبی برای انسانیت از جمله این علل است. او ادامه داد: در دین ارزش های اخلاقی تعریف می شود و انگیزه برای انجام دادن رفتار اخلاقی ایجاد می شود نگاه دوم، نسبت رفتار و اخلاق است که سه گونه رفتار داریم: رفتار اخلاقی، رفتار بدون اخلاق، رفتار ضداخلاقی. به گفته این مدرس فلسفه، ابن عربی در «فتوحات» به داستان حضرت ابراهیم اشاره دارد که می گوید آنکه مرا خلق کرد، مرا هدایت می کند. مرا غذا و آب می دهد، وقتی مریض می شوم، او مرا شفا می دهد. با اینکه هم امور منفی مانند مریض شدن از ناحیه خداست و هم امور مثبت طعام و آب و شفا، ابراهیمﷺ امور منفی را به خود نسبت می دهد و امور مثبت را به خدا. در این حوزه تضعیف دین هم منجر به تضعیف رفتار نوع اول و هم تقویت رفتارهای دوم و سوم می شود. در داستان موسیﷺ و خضرﷺ این نوع رفتارها تبیین شده است: سوراخ کردن کشتی و قتل انسان بیگناه و بیگاری کشیدن که از سوی خضر انجام شد رفتارهای بظاهر ضد اخلاقی است. در داستان خضر و موسی هم خضر نبی، امور منفی را به خود و امور مثبت را به خدا نسبت می دهد، سوراخ کردن کشتی را به خود و تعمیر دیوار را به اراده خدا. صدوقی سها گفت: اهل معرفت در مثال خورشید و دیوار و سایه، نور را به خدا و تاریکی را به دیوار، یعنی ما نسبت می دهند، خورشید نورمحض و دیوار وخاک، ظلمت وتاریکی محض و بدون هیچ نوری است، سایه نه نورمحض است نه تاریکی محض. ای برون از فهم وقال وقیل من خاک بر فرق من وتمثیل من او یادآور شد: خورشید از آن حیث نور محض است که هیچ ظلمتی در آن نیست، دیوار هم از حیث خاک بودنش ظلمت محض است و نوری ندارد، اما سایه برزخ نور و ظلمت، بلکه حاصل این دو ماهیت است، سایه نه نور است و نه ظلمت و هم نور است و هم ظلمت. اگر خورشید برود یا دیوار نباشد، سایه می رود پس می توان گفت که خورشید، ظلمت و سایه را ایجاد می کند ، یا اینکه خورشید باعث ظهور ظلمت و سایه می شود این مدرس فلسفه گفت: با این مثال ما، این بلاها هم به یک تعبیر، از ناحیه خداست اما خیر از خدا ساطع می شود و شر از سوی ما. نور باعث ظلمت نمی شود بلکه باعث بروز ظلمت می شود.
واژه شناسی این خبر (صدوقی سها): ▲
منوچهر صدوقی سها (زاده 1327 در اردبیل) فیلسوف، عرفانپژوه، نویسنده و حقوقدان اهل ایران است. او تحصیلات دانشگاهیاش را در رشته حقوق تا مقطع لیسانس پی گرفت. بعد از آن تحصیلات خود را در حوزه علمیه ادامه داد. افزون بر تحقیق و نگارش او استاد فلسفه و حکمت و عرفان دانشگاه و همچنین مؤسسه حکمت و فلسفه است. او داماد محمدتقی جعفری است.
(واژه صدوقی سها از دانشنامه آزاد ویکیپدیا)
- نگاهی به زمین لرزه ها در 4 استان در پنجشنبه 9 فروردین 1403
- نرخ تبادل دلار آمریکا و روپیه هند امروز 0.07 درصد افزایش را تجربه کرد - پنجشنبه 9 فروردین 1403
- تغییرات نرخ تبادلات دلار آمریکا با ارزهای مطرح قاره اروپا - 1403/01/09
- خط روند تغییرات ارزش جهانی دلار آمریکا به سمت سطح مقاومت بالا متمایل شد – پنجشنبه 9 فروردین 1403
- قیمت طلای 18 عیار امروز پنجشنبه 9 فروردین 1403، 0.254 درصد افزایش داشت